پزشکان بدخط شیرازی زبانزد خاص و عام:

الکترونیک شدن نسخه پزشکان کاهش دردسرهای بیماران و داروخانه ها

20 دی 1396 ساعت 18:13

بدخطی پزشکان نه تنها نسخه پیچها را به دردسر می اندازد بلکه ممکن است ماهها مسئول فنی داروخانه ها را درگیر کند. گاهی یک دارو به دلیل شباهت نوشتاری و بدخطی به جای داروی دیگری به بیمار عرضه می شود.


به گزارش "حافظ نیوزبدخطی پزشکان نه تنها نسخه پیچها را به دردسر می اندازد بلکه ممکن است ماهها مسئول فنی داروخانه ها را درگیر کند. گاهی یک دارو به دلیل شباهت نوشتاری و بدخطی به جای داروی دیگری به بیمار عرضه می شود. این مسئله بارها شکایت هایی را برای داروخانه ها به همراه داشته و در سادهترین موارد باعث بگومگو بین پرسنل مرکز عرضه دارو و مردم شده است.

 
 
به گفته متخصصان امر، برخي داروها آن قدر حساس است كه در صورت ارائه اشتباه به بيمار ميتواند مرگبار باشد؛ از اين داروها ميتوان به «ديگوكسين» اشاره كرد كه امكان دارد به دليل بدخطي با «دايجستيو» اشتباه گرفته شود. افزايش ضريب خطا در اين خصوص طي سال هاي اخير به دليل تنوع بيشتر دارويي، تامل برانگيز است و الكترونيكي شدن نسخه ها ميتواند اين مشكل را حل كند.
عضو هيات مديره انجمن داروسازان ايران و فارس در اين خصوص مي گويد: انجمن داروسازان هميشه نظارت بر بدخطي پزشكان را مطرح مي كند اما تاكنون نتيجه اي از پيگيري ها نگرفته ايم.
دكتر محمد منفرد مي افزايد: رايج شدن نسخه الكترونيك در كشور و استان به منظور ارائه اقلام صحيح به بيماران، ضرورت بسياري دارد و اميدواريم مسئولان در اين خصوص روند سريع تري را در پيش گيرند.
وي يادآور مي شود: همچنان رايزني ها براي الكترونيكي شدن نسخه ها ادامه دارد و روند موجود در اين مورد آنچنان كند است كه به نظر مي رسد دستيابي به اين هدف مطلوب، بسيار زمان بر باشد.
دكتر منفرد مي گويد: گاهي بدخطي ها حتي در بين برجسته ترين پزشكان شيرازي به حدي است كه با ارسال عكس نسخه در فضاي مجازي، چند داروساز بايد حدس بزنند كه چه دارويي مدنظر پزشك بوده است!
وي با بيان اينكه بدخطي پزشكان، ضريب خطاي ارائه اقلام دارويي را در فارس افزايش داده است، مي افزايد: اميدواريم دانشگاه علوم پزشكي شيراز و وزارت بهداشت، راه حلي براي اين قضيه ارائه دهند چرا كه اين مشكل هم وقت داروخانه ها و هم بيمار را مي گيرد و احتمال بروز اشتباه هم بسيار است.
دكتر منفرد مي گويد: با توجه به بالارفتن تنوع داروها در سالهاي اخير، درصد اشتباه در نسخه ها بالا رفته، چرا كه برخي داروها از نظر نوشتاري بسيار شبيه به هم هستند.
وي مي افزايد: به عنوان مثال «ديگوكسين» براي نارسايي احتقاني قلب تجويز مي شود و به دليل تشابه نوشتاري آن با «دايجستيو»، مصرف آن توسط فردي كه داراي قلب سالم است مي تواند مرگبار باشد.
دكتر منفرد ميگويد: اگرچه آمار مشخصي از اشتباهاتي از اين قبيل وجود ندارد و شكايتها به صورت پراكنده به انجمن داروسازان، دانشگاه علوم پزشكي شيراز و نظام پزشكي ارائه مي شود و برخي در همان داروخانه ها حل و فصل مي گردد، اما بايد با ارائه راهكار موثر و به منظور پيشگيري از عوارض احتمالي جبرانناپذير، به فكر حل مشكل بود.
وي مي افزايد: الكترونيكي شدن نسخه ها ضروري است زيرا برخي اشتباهات ناشي از بدخطي پزشكان جبران ناپذير مي باشد.
دكتر منفرد ميگويد: در حال حاضر 4 هزار نسخه پيچ در داروخانه هاي فارس فعاليت مي كنند كه با توجه به نظارتها و برگزاري دورههاي آموزشي از سوي انجمن داروسازان براي آنها سعي كرده ايم خدمات موثري به بيماران از سوي داروخانه ها ارائه شود.
وی یادآور می شود: به طور کلی به منظور کاهش ضریب خطا در اقلام نسخه ها، طی دوره هایی آموزش های مورد نیاز شامل تداخل دارو، شناخت دارو، نام های تجاری داروها، فارماکولوژی داروها، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، موارد مربوط به سالمندان، قوانین بیمهای و ضوابط حاکم بر داروخانه ها به نسخه پیچ ها ارایه می شود.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس می گوید: 630 داروخانه در فارس فعال است که طبق توافق نامه ای تنها مدرک نسخه پیچی انجمن داروسازان مورد تایید وزارت بهداشت است و در این برنامه که توانمندسازی داروخانه ها مدنظر است، نسخه پیچها افرادی دارای صلاحیت هستند که در کنار داروساز در امر بررسی و ارایه اقلام تجویز شده از سوی پزشک همکاری می کنند.
دکتر منفرد می افزاید: در همین خصوص انجمن داروسازان فارس موظف به تربیت نیروهای نسخه پیچ و ارایه اطلاعات علمی کامل به آن ها به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز می گوید: الکترونیکی شدن نسخه ها یک امر ضروری و بدیهی است که باید سالها قبل انجام میگرفت تا ضریب خطا را در مورد نسخه ها کاهش
دهد.
دکتر محمدعلی بابایی می افزاید: این امر از بروز سردرگمی در ارایه اقلام از سوی داروخانه ها به بیماران جلوگیری می کند و از بروز عوارض داروهایی که ممکن است اشتباهی به مراجعه کننده داده شود نیز پیشگیری می کند.
این فوق تخصص قلب و عروق یادآور می شود: الکترونیکی شدن نسخه ها از تداخل دارویی و موارد مشابه هم پیشگیری می کند و اقلام مربوطه در شرایطی تجویز می شود که بیمار با کمترین عوارض
مواجه باشد.
دکتر بابایی می گوید: به دلیل این که تعداد بیماران ویزیت شده توسط برخی پزشکان بالا است، سرعت نسخه نویسی خوانا بودن آن را دچار مشکل می کند و اگر این نسخه ها الکترونیکی باشد، از ارایه اقلام مشابهی که به هیچ عنوان مدنظر پزشک نیست پیشگیری می کند، این اشتباه سهوی که ناشی از بدخطی است با پیگیری برای الکترونیکی شدن نسخه ها حل می شود.
این فوق تخصص قلب و عروق می افزاید: مواردی را مشاهده کرده ام که به دلیل بدخطی، داروی اشتباه توسط داروخانهها به بیمار داده شده، به طور مثال داروی وارفارین که برای بیماران قلبی تجویز می شود، گاهی با داروهای وراپامین اشتباه گرفته شده و این مورد حتی می تواند باعث خون ریزی های شدید و بروز شوک در بیمار شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز می گوید: اگر زیرساخت لازم برای الکترونیکی شدن نسخه ها فراهم شود، این امر به کاهش خطا در ارایه اقلام دارویی به مردم کمک می کند.
دکتر محمود نجابت می افزاید: البته الکترونیکی شدن نسخه ها نباید باعث ایجاد فرآیند سختی برای مردم شود به همین دلیل اجرای پایلوت آن، بررسی مشکلات، نواقص و در ادامه، اجرای آن ضروری است.
وی میگوید: در مواردی که به دلیل تعداد بالای بیماران نسخهها با سرعت بیشتری نوشته میشود، معمولاً همکاران داروخانه ها با پزشک تماس میگیرند تا اقلام دارویی اشتباه و یا مشابه به بیماران داده نشود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم می گوید: هنوز زیرساختهای لازم برای الکترونیکی شدن نسخه ها در استان وجود ندارد و اگر چه قرار بود 2 شهر استان در این زمینه پایلوت شود اما همچنان این جریان موفقیت آمیز نبوده است.
دکتر حسین نیک نهاد می افزاید: اگر چه بدخطیهای برخی پزشکان برای داروسازان مساله می شود اما نسخه پیچ ها بالاخره خط را می خوانند و یا با پزشک مربوطه تماس گرفته و از عنوان دقیق قلم دارویی مطلع میشوند اما عمده ترین امر در این خصوص وجود پرونده دارویی الکترونیکی است که میتوان وضعیت بیمار را از نظر حساسیتهای دارویی، تداخل دارویی و موارد مشابه مورد بررسی قرار داد.
منبع: خبرجنوب


کد مطلب: 18648

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18648/الکترونیک-شدن-نسخه-پزشکان-کاهش-دردسرهای-بیماران-داروخانه

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir