۰
plusresetminus
رییس اداره‌ی سلامت آموزش و پرورش فارس مطرح کرد:

کمبود مربی بهداشت عامل اصلی شیوع شپش در دانش‌آموزان شیراز

تاریخ انتشارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۰
رییس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس اعتقاد دارد که مهمترین علت شیوع شپش بین دانش آموزان استان فارس و شیراز، کمبود یا نبود مربی بهداشت در مقاطع مهدکودک و ابتدایی است.
کمبود مربی بهداشت عامل اصلی شیوع شپش در دانش‌آموزان شیراز
به گزارش "حافظ نیوزطی ماه‌های اخیر، شاهد افزایش شیوع شپش سر بین دانش‌آموزان مدارس و مهدکودک‌ها در شیراز و فارس هستیم؛ آلودگی به شپش یکی از بیماری‌هایی است که کارشناسان علت آن را پایین بودن سطح بهداشت، عنوان می‌کنند!
بهزاد جامعیان در گفت و گو با خبرنگاران و در حالی‌که بیشترین گزارش‌ها را مربوط به مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی می‌داند، تاکید دارد درمان شپش کاری بسیار دشوار است؛ دشوارتر از شیوع آنفلوآنزا!!
جامعیان اضافه کرد: در حالی که تشخیص این بیماری قدری دشوار است ولی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دستگاه‌های مرتبط با نظارت و درمان تلاش خوبی را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در دست نیست، تصریح کرد: رعایت نکردن بهداشت فردی و به‌ویژه بهداشت موی سر و استفاده از وسایل شخصی دیگران، در ابتلا به این بیماری مؤثر است و ریشه‌کنی این مشکل از مدارس نیز بستگی به رعایت دوره درمان و بهداشت فردی و گروهی دانش آموزان و خانواده‌ها دارد.
جامعیان ادامه داد: براساس گزارش‌ها پیش‌ بینی بینی می‌شود حدود 100 دانش آموز در سراسر فارس به دلیل ابتلا به شپش به مراکز جامع سلامت مراجعه کرده و درمان شده‌اند!!
وی با تاکید بر اینکه اولیا دانش آموزان باید برای پیشگیری از ابتلا به شپش باید به بهداشت فردی دانش آموزان توجه بیشتری داشته باشند، گفت: خانواده‌ها باید بر مقوله نظافت فرزندان نظارت بیشتری داشته باشند تا با ابتلای یک دانش‌آموز به شپش، سایر دانش‌آموزان نیز آلوده نشوند این در حالی است که شیوع شپش در بین دانش آموزان دختر بیشتر است.
رییس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: آموزش‌های لازم در رابطه با بهداشت فردی،‌ شست و شو و شانه کردن موها در مدارس توسط مربیان بهداشت به دانش‌آموزان ارائه می‌شود .
وی با تأکید بر اینکه ابتلای دانش آموزان به شپش در کشور مسئله جدیدی نیست و هرسال از تمام استان‌ها دراین‌باره گزارش می‌رسد، گفت: جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ در حال حاضر خانواده‌های ما قبول دار این معضل نیستند و همین عامل تشدیدکننده این معضل می‌شود!
مدير گروه بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز نیز با اعلام این خبر که تاکنون در بین دانش آموزان فارس 5 هزار مورد مبتلا به شپش گزارش شده است، گفت: تمام دانش آموزان مبتلا تحت درمان رایگان قرار گرفته اند و مشکلات آنان برطرف شده است .
حسین فرامرزی که اعتقاد دارد مربیان بهداشت مدارس باید به این آلودگی بیشتر توجه کنند، افزود: ابتلا به شپش در فارس بيشتر متوجه كودكان دبستاني است و تاكنون با هماهنگي دانشگاه علوم پزشكي شيراز و اداره آموزش و پرورش استان نظارت دقیق بر آنها انجام گرفته است .
او گفت: شناسايي به موقع افراد مبتلا و پيشگيري از انتقال شپش اهميت قابل ملاحظه ای دارد و دانش آموزان با رعايت بهداشت فردي می‌توانند احتمال ابتلا را از بین ببرند.ژ
اين متخصص بيماري هاي عفوني ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكي شيراز ملزومات درمان بيماران احتمالي مبتلا به شپش را پيش بيني كرده و در اختيار دارد، ضمن اینکه شامپوهاي مربوط به درمان آن را به صورت رايگان توسط حوزه بهداشت در اختيار مبتلایان قرار می دهد .
مديرگروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز با اشاره شرایط رشد و انتقال شپش گفت: اين حشره به دنبال تماس هاي نزديك بين افراد يا هنگامي كه اعضای خانواده در فصول سرد لباس هاي بيشتري مي پوشند رشد و به صورت دسته جمعي زندگي مي كنند.  
فرامرزی با بیان اینکه شپش به جامعه و يا طبقه اجتماعي خاصي تعلق ندارد، ادامه داد: بالا بردن سطح آگاهي هاي جامعه، بهبود رفتارهاي بهداشتي، تشخيص و درمان مبتلايان به ویژه در مراكز جمعيتي، از راه هاي مهم و موثر مبارزه با شپش است .
وی انواع شپش‌ها را به سه دسته اصلی شپش سر، شپش بدن و شپش عانه تقسیم بندی و اضافه کرد: شپش سر اغلب در اثر تماس با اشیاء آلوده نظیر حوله، شانه، کلاه، روسری، بالشت و لباس های خواب که به طور مشترک مورد استفاده قرار می گیرند و یا به وسیله صندلی های سالن های اجتماعات، کلاس ها، وسایل نقلیه عمومی و کمدهای لباس حمام های عمومی و استخرها انتقال می یابد .
فرامرزی نقش معلمان و مربیان را در بیماریابی و شناسایی مخازن اصلی آلودگی شپش بسیار مهم توصیف و تاکید کرد: در صورت وجود غدد لنفاوی متورم و دردناک در نواحی پس سر و پشت گوش ها و هر مورد زخم در ناحیه پس سر، ممکن است دانش آموز مبتلا به این بیماری باشد .
او نشانه های آلودگي به شپش سر را مشاهده تخم، وجود خارش سر و رویت شپش بالغ در موها عنوان و خاطرنشان کرد: زیستگاه اصلی «شپش تن» درز و چین لباس ها به ویژه لباس های نزدیک به بدن است .
فرامرزی در خصوص شپش عانه نیز گفت: زیستگاه اصلی شپش عانه به طور معمول ناحیه عانه است و تمایل آن به زندگی در محل های مرطوب بدن باعث انتخاب این زیستگاه می شود .
این پزشک متخصص اضافه کرد: در مواقع آلودگی شدید در نواحی زیر بغل، سطح داخلی فوقانی ران ها و سطح قدامی شکم به ویژه در ناحیه ناف و نوک پستان و سینه در مردان پرمو، این شپش مشاهده می شود .
مديرگروه بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز خاراندن شدید را مهمترین عارضه ابتلا به شپش عنوان و اضافه کرد: این بیماری فرد را کلافه، خسته، پریشان و بی خواب می سازد و همین امر می تواند یکی از علت های افت تحصیلی در دانش آموزان باشد .
او گفت: گاهی اوقات پوسته هاي سفيد ريز مثل شوره در مو ممكن است با تخم شپش اشتباه شوند، اما بايد توجه داشت كه تخم هاي شپش به سختي كنده مي شوند زیرا به قسمت ساقه مو مي چسبند. در حالي كه شوره سر يا ساير پوسته ها به راحتي با برس برداشته مي شوند .
وی در خصوص راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به شپش، گفت: شستشوي مرتب سر با شامپوهاي معمولي، شانه كردن روزانه موهاي سر و تميز كردن همه روزه برس و شانه، شستشوي منظم لباس ها، روسري و كلاه، استفاده نکردن از وسايل شخصي ديگران و پرهيز از تماس با اشياء و لباس هاي افراد آلوده، استفاده نکردن از وسايل آرايش عمومي در آرايشگاه ها، معاينه مرتب موهاي دانش آموزان و استفاده از ملحفه يك بار مصرف در زمان مسافرت با قطار يا اقامت در مسافرخانه، هتل يا زائرسراها و سالن های ورزشی از راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است .
فرامرزی با اشاره به اینکه شپش سر اغلب در خارج از بدن ميزبان زیاد زنده نمي ماند، پاكسازي محيط خانه را در پیشگیری و درمان بسیار با اهمیت دانست و گفت: جارو برقي کشیدن فرش ها، موكت و روكش ماشين و استفاده از شانه دندانه ريز و محلول آب سرکه با نسبت مساوی یعنی نصف پیمانه آب و نصف پیمانه سرکه برای شانه کردن مو از دیگر راهکارهای مبارزه با شپش است .
 
کد مطلب : ۱۸۶۸۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما