۰
plusresetminus
انتقادات صریح استاندار فارس از نبود نظام برنامه‌ریزی در استان؛

حرف‌های قشنگ شما در جلسات، باید کجا معنا پیدا کند؟

تاریخ انتشارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۶
اسماعیل تبادار عصر شنبه ۲۳ دی در جلسه‌ی شورای برنامه‌ریزی استان فارس، با اشاره به مطالب مطرح شده و رفتارهای مدیران در مواجهه با دستورات جلسه این شورا، گفت: به نظر می‌رسد که نگاه جامع‌تری بر اساس برنامه ریزی در ابعاد مختلف باید داشت.
حرف‌های قشنگ شما در جلسات، باید کجا معنا پیدا کند؟
به گزارش "حافظ نیوزاسماعیل تبادار عصر شنبه ۲۳ دی در جلسه‌ی شورای برنامه‌ریزی استان فارس، با اشاره به مطالب مطرح شده و رفتارهای مدیران در مواجهه با دستورات جلسه این شورا، گفت: به نظر می‌رسد که نگاه جامع‌تری بر اساس برنامه ریزی در ابعاد مختلف باید داشت.
او با بیان اینکه وظیفه‌ی شورای برنامه‌ریزی تنها دریافت گزارش‌ها از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیست، گفت: اعتقاد دارم با نیروی انسانی موجود در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید میزهای فعال در این سازمان تعریف و مسائل در آنجا و با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی حلاجی شود.
استاندار فارس با تاکید براینکه هر دستگاه کرور کرور کارشناس در اختیار دارد، گفت: شورای برنامه‌ریزی نیازمند آسیب‌شناسی است؛ در جلسات خیلی بر سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار تاکید می‌شود اما در خلوت و در ارتباط با سرمایه‌گذار، همراهی مشهود نمی‌بینم؛ همه گلایه‌مندی دارند؛ سیر تسهیلات کاری برای سرمایه‌گذاران کم است؛ چقدر به سرمایه‌گذار بگویی شما بی‌جا می‌گویید؟ آنها مصادیق فراوان دارند.
او با تصریح اینکه برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن جایگاه مدیران از بیان مصادیق صرف‌نظر کرده و آن را به جلسه‌ای خصوصی موکول می‌کند، گفت: انتظار است در امور بازنگری کامل انجام شود؛ باید همسو شده و اهداف بزرگ را به پای اهداف کوچک قربانی نکنیم.
استاندار فارس با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در تغییر کاربری یک زمین، گفت: طرحی که می‌تواند ظرف مدت ۶ ماه برای ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند و سرمایه‌گذار آن قصد داشته از استان برود، برای تغییر کاربری زمینی که خودش خریداری کرده با مشکل روبرو است.
تبادار با اشاره به ظرفیت‌هایی که در پرتوی توسعه‌ی دشت‌های کنار یا گسترش پهنه‌ی گل نرگس در لار  و کازرون ایجاد خواهد شد، گفت: این مسائل را من نباید سئوال کنم، باید در میزهای برنامه ریزی مورد کارشناسی قرار گرفته و اجرایی شود.
او با طرح این سئوال که کجاست نظام برنامه‌ریزی و اقتصادی، خواستار توجه جدی به ظرفیت‌هایی نظیر توسعه‌ی تولید زعفران و انگور و فراوری آن شد و گفت: در فارس سالانه ۵۴۰ تن انگور تولید می‌کنیم اما یک سیستم فرآوری کشمش وجود ندارد؛ حال آنکه در زنجان که تولید آن کمتر از فارس است، ده‌ها مرکز ایجاد کرده‌اند.
استاندار فارس گفت: در کجا ظرفیت استان وارسی شده و به‌عنوان الگوی نظام برنامه‌ریزی مطرح می‌شود؛ در داراب ۵۶۰۰ هکتار عرصه‌ی گل محمدی داریم که قابل توسعه به ۷ هزار هکتار است اما واحدهای اسانس‌گیری و فرآوری و زمینه‌های اقتصادی آن کجاست؟
او با بیان اینکه در بخش‌های دیگر نظیر معدن و گردشگری و … نیز همین موضوع وجود دارد، گفت: همه‌ی این مسائل باید در سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های متولی با ایجاد میزهای نظام برنامه‌ریزی احصاء شود.
استاندار فارس گفت: در گردشگری باید احوال تمام دفاتر فعال را پرسید و زمینه‌های اقتصادی را فعال کرد؛ مگر نمی‌گوییم فارس قوت گردشگری دارد؛ پس بروید روی نظام برنامه‌ریزی فکر کنید.
او با یادآوری اینکه تمام مدیران دستگاه‌های دولتی زحمت می‌کشند اما نگاه‌ها کوتاه و کم است، گفت: عنوان می‌شود که فارس بالاترین واریته‌ی انگور عسگری را دارد؛ اما انگور را به شکل سنتی هر کیلو ۲ هزار تومان می‌فروشیم حال آنکه ارزش کشمش هر کیلو ۵۰ هزار تومان است؟!
استاندار فارس خاطرنشان کرد: در جلسات مدام کلمات قشنگی را مرور می‌کنیم، ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی، رونق اقتصادی، این‌ها کجا باید معنا پیدا کند؛ به نظر می‌رسد در شورای برنامه‌ریزی محل معنا پیدا کردن آن است؛ حال آنکه تمام فعالیت این شورا این است که بنشینیم و مواردی را تصویب کنیم؛ اگرچه بخشی از وظایف این شورا همین موارد محسوب می‌شود.
او لزوم انجام ساعت‌ها کار کارشناسی بر روی ظرفیت‌های فارس و تهیه طرح‌های آمایش تاکید و اضافه کرد: کجاست استفاده از ظرفیت‌های استانی که توانمندی گردشگری آن گوش فلک را کر کرده اما کمترین اعتبار را در شهرستان‌ها دارد؟ شما وارسی و از روسای شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها که فرمانداران هستند سئوال کنید که چه توجهی به گردشگری کرده‌اند؛ اینها باید احصاء شود.
استاندار فارس با تاکید براینکه شعار دادن و حرف زدن فراهم کننده اشتغال و رونق تولید نیست، لزوم تامین اعتبار برای اجرای طرح‌هایی که منجر به اشتغال و رونق می‌شود را از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی خواستار شد.
تبادار همچنین با اشاره به اینکه بخش‌های زیادی از مبادله تفاهم‌نامه‌ مانده است، گفت: در این ماه‌های آخر سال مدیران دستگاه‌ها به سرانجام رساندن موافقت‌نامه‌هایی که مبادله نشده است را در دستور کار قرار دهند.
استاندار فارس گفت: از تمام مدیران انتظار دارم که با نگاه عمیق‌تر، برنامه‌ریزی در پهنه‌ی حوزه‌ی کاری را گسترش دهند؛ همسویی بیشتر شود؛ اگر می‌گویی اشتغال باید دغدغه باشد، رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری باید در عمل دغدغه‌ و اولویت همه باشد.
کد مطلب : ۱۸۶۸۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما