نگاهی به برنامه اشتغالزایی دولت در سال ۹۷؛

دولت چگونه می‌خواهد ۱ میلیون شغل ایجاد کند؟/ آیا دولت روی (رونق بازار مسکن) و (بهبود اوضاع کسب و کار) بیش از حد حساب باز کرده است؟

27 دی 1396 ساعت 22:53

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد برنامه اشتغال دولت در قالب تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، بیانگر آن است که دولت به خوبی به بحران‌ بیکاری و نیز احتمال وخیم‌تر شدن آن واقف است.


حافظ نیوز/ برنامه اشتغال دولت  حاصل بیش از یک سال تلاش کارشناسی بدنه دولت است. ارائه برنامه اشتغال دولت در قالب تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397، بیانگر آن است که دولت به خوبی به بحران‌های بیکاری و نیز احتمال وخیم‌تر شدن، واقف است. تصویر اجمالی پیشنهاد اولیه برنامه اشتغال دولت ذیل تبصره 18 با فرض در اختیار داشتن 17.4 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، در کنار حدود 6 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی مانده منابع قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در ترکیب با منابع تجهیز شده از محل تسهیلات نظام بانکی و تسهیلات صندوق توسعه ملی به شرح جدول زیر است.
علاوه بر این جدول ذیل بند ج تبصره 16، برنامه اشتغال حمایتی دولت پیشنهاد شده که پیش‌بینی می‌شود اشتغال حدود 80 هزار نفر را در پی داشته باشد.

برنامه توسعه اشتغال در بخش مسکن شامل موار زیر است:

برنامه توسعه حمل و نقل درون شهری شامل جایگزینی و نوسازی حدود 94هزار دستگاه ناوگان از انواع مختلف در شبکه حمل و نقل درون شهری است. برنامه توسعه حمل و نقل برون شهری شامل جایگزینی و نوسازی 12300 دستگاه ناوگان از انواع مختلف در شبکه حمل و نقل برون شهری است. اشتغال این برنامه‌ها به واسطه افزایش تقاضا برای کارخانه های تولید‌کننده وسایط نقلیه تأمین خواهد شد.
برنامه اشتغالزایی دولت در قالب سیاست‌های فعال بازار کار، شامل موارد زیر است: برنامه اشتغال طرح‌های خرد و اشتغال حمایتی (موضوع بند ج تبصره 16) شامل موارد زیر است: برنامه‌های توسعه اشتغال در بخش کشاورزی شامل 3 طرح به شرح زیر است: برنامه‌های توسعه اشتغال در حوزه صنعت شامل 2 طرح به شرح زیر است: برنامه‌های اشتغالزای دولت در حوزه گردشگری شامل موارد زیر است: بررسی اجمالی برنامه‌های اشتغالزایی دولت اشتغال نشان می‌دهد که دولت در کنار هدف ایجاد اشتغال، اهداف دیگری از جمله رونق تولید، بهبود نظام حمل و نقل و ساماندهی بافت‌های فرسوده را نیز مدنظر داشته است. البته مشخص نیست که با توجه به بحران بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی، از این میزان اشتغال چه میزان برای جذب این گروه از بیکاران هدف گذاری شده است.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 18713

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18713/دولت-چگونه-می-خواهد-۱-میلیون-شغل-ایجاد-کند-آیا-روی-رونق-بازار-مسکن-بهبود-اوضاع-کسب-کار-بیش-حد-حساب-باز-کرده

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir