۰
plusresetminus
رئیس ستاد اقامه نماز کشور:

رویکرد دانشگاه و آموزش‌وپرورش تربیتی باشد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۲
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: رویکرد دانشگاه و آموزش‌وپرورش باید تربیتی باشد اما نظام آموزشی ما ناسالم است و هرچه تحصیلات بالا می‌رود ادب کمتر می‌شود.
رویکرد دانشگاه و آموزش‌وپرورش تربیتی باشد
به گزارش "حافظ نیوزحجت‌الاسلام‌ محسن قرائتی پیش از ظهر پنجشنبه در دومین روز گردهمایی سراسری اساتید معارف دانشگاه‌های آزاد با تأکید بر اینکه اساتید معارف باید از دیگر اساتید و معلمان مضاف باشند، اظهار کرد: اساتید معارف نباید فقط کارمند دولت باشند، معلمی شغل خدا، پیامبر و جبرئیل است.
وی افزود: رویکرد دانشگاه و آموزش‌وپرورش باید تربیتی باشد، اما ما نظام آموزشی ناسالمی داریم و هر چه سطح تحصیلات بالا می‌رود ادب کمتر می‌شود، مسائل تربیتی در نظام آموزشی ما لنگ می‌زند.
حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه ما به جای طرح تحول، به مرد تحول نیاز داریم، تأکید کرد: در ابتدا باید معلم به حرف خود ایمان داشته باشد و برای ایجاد تحول نیازمند امداد غیبی هستیم.
وی افزود: ساعات تدریس در مدارس و دانشگاه بر طبق وظیفه، برای قیامت حساب نمی‌شود.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور، گفت: اگر فردی خارج از شرح وظایف عمل کند به معنای ایجاد تحول است وگرنه مانند دیگران در حال انجام وظایف است.
وی با تأکید بر اینکه هر طلبه باید یک مسجد داشته باشد، گفت: موضوعات بیان شده در مساجد که خارج از وظایف است برای قیامت شما اساتید محاسبه می‌گردد، معلم دینی باید از درون بجوشد و به اطلاعات کتاب بسنده نکند و این مسئله مهمی است.
حجت الاسلام قرائتی افزود: انسان اگر چه در علم، سواد و... محدود است اما در نیت نامحدود است و مانند حضرت زهرا (س) می‌توانند باشند، تمام اعمال ما باید با نیت گسترده باشد، مثلاً در هنگام صدقه نیت ما دفع بلا از تمام هستی باشد.
وی با اشاره به خصوصیات اصلی یک استاد و لازمه تدریس، افزود: یک معلم در ابتدا باید از خدا مدد بجوید، اطلاعات و تجربیات کافی را داشته باشد، از بچه‌ها دعوت کند، در تدریس خصوصی و عمومی به پاسخ‌دهی به شبهات بپردازد.
این استاد اخلاق با بیان اینکه همه نیازهای شخصی، اجتماعی و عالی دارند، یادآور شد: در برابر همه نیازها سه راه خودم، دیگران و راه خدا وجود دارد، شاگردان ما با وجود ظرفیت‌هایی مانند فضای مجازی در عرض 30 ثانیه بی‌دین می‌شوند و این به دلیل گسترش شبهات است.
حجت الاسلام قرائتی با تأکید بر پاسخگویی به شبهات توسط اساتید معارف، گفت: دانشگاه‌های ما تبدیل به سرطان اخلاقی شده است و این به دلیل کم‌کاری اساتید معارف و اخلاق در این فضا است بنابراین نظریه‌ها را کنار گذاشته و در بیان اخلاق هنرمندانه عمل کنید.
وی با اشاره به خودباختگی برخی روحانیون و اینکه درگیر القاب و سمت‌ها هستند، اظهار کرد: بیان یک حرف باید یا واجب باشد، یا مستحب باشد، یا مشکل جامعه  را حل کند و یا مشکل فردی را حل کند، وگرنه بیان آن فایده‌ای ندارد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: معلم باید سوز داشته باشد، سعه صدر داشته باشد، خود را فارغ از تحصیل نداند تا مؤثر باشد، متأسفانه در دانشگاه و آموزش‌وپرورش مسائلی مطرح می‌شود که نه دانستنش مشکلی را حل می‌کند و نه ندانستنش مشکلی ایجاد می‌کند.
کد مطلب : ۱۸۸۲۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما