۰
plusresetminus
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

آغاز حرکت جسورانه بخش خصوصی برای واگویی فساد در کشور/ قربانيان فساد بايد تجارب خود را گزارش دهند

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۹
سلطانی گفت: بيشترين زيان از فساد را شهروندان می‌بينند و تهی‌دست‌ترين مردم كشور، بيشترين آسيب‌ديدگان فساد هستند.
آغاز حرکت جسورانه بخش خصوصی برای واگویی فساد در کشور/ قربانيان فساد بايد تجارب خود را گزارش دهند
به گزارش "حافظ نیوزپدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد که در اتاق شیراز برگزار شد ضمن تقدیر از جرأت و جسارت اتاق بازرگانی شیراز برای برگزاری این همایش و حرکت در مرزهای خطوط قرمز فرهنگی بیان کرد: بخش خصوصی در این دوره حرکت جسورانه خود را برای واگویی فساد در کشور آغاز کرده است.سلطانی اظهار کرد: فرهنگ ما غني است و نقاط و جلوه‌هاي مثبت فراواني دارد، اما نقاط ضعفي هم داريم كه بايد به آن‌ها اقرار كنيم و نقطه عزيمت اصلاح خود را آغاز كنيم که يكي از نقاط ضعف ما اين است كه عيب‌ها را مي‌پوشانيم كه در آموزه‌های ما پوشاندن عیوب فردی که بر اساس غفلت به وجود آمده است سفارش شده نه يك عيب اجتماعي كه مي‌تواند جامعه‌اي را ويران كند.
وی فساد را يكي از مثال‌هاي اين عيب‌ها برشمرد و افزود: تا همين چند وقت پيش سخن گفتن درباره فساد، يك موضوع مگو بود و كسي جرأت نداشت درباره آن بگويد. در اوايل که موضوع مبارزه با فساد مطرح شد، نام آن را سلامت اداري گذاشتند و گفتند نام آن را فساد نگذاريم و اين همان بخشي از فرهنگ ماست كه آُسيب مي‌‍زند.
نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: بايد حركتي در اين زمينه شروع شود تا تبديل به فريادها شده و حركت جدي براي مبارزه با فساد آغاز شود.
سلطانی با اشاره به اعتراضات اخير مردم، از تأخير انداختن اصلاح فسادها انتقاد و اضافه کرد: چرا ما كار خود را به موقع و درست انجام نمي‌دهيم تا برسيم به نقطه‌اي كه گام بعدي آن ويراني كامل است و چرابا صراحت ضعف‌های خود را نمی‌پذیریم؟!
وی با بيان اينكه فساد، فقر و آسيب‌هاي اجتماعي ضمن خواستگاه اقتصادی ريشه در فرهنگ دارند، ادامه داد:متأسفانه همان‌طور كه دكتر كاتوزيان گفته‌اند، ملت ايران يك جامعه كوتاه مدت شده است يعني ما تلاش مي‌كنيم در طول كوتاه فعاليت به مسير آمال‌هاي خود برسيم لذا بسياري تلاش مي‌كنند تا از راه‌هاي نامتعارف به آمال‌هاي خود دست يابند.
نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران عنوان داشت: ما نسلي هستيم كه دست در جيب نسل آينده خود مي‌كنيم و به آن‌ها هم نشان مي‌دهيم كه شما هم مي‌توانيد اين كار را بكنيد اما اين سرزمين نمي‌تواند براي قرون متمادي اين مسائل را تحمل كند.
سلطانی تصریح کرد: بيشترين زيان از فساد را شهروندان مي‌بينند و تهي‌دست‌ترين مردم كشور، بيشترين آسيب‌ديدگان فساد هستند.
وی با انتقاد از ضعف عملكرد در مبارزه با تخلف و فساد گفت: متأسفانه در كشور ما هر كسي در كشور مي‌خواهد سهم خود را در تخلف بردارد و وقتي كه دولتي فاسد شد، شهروند هم سهم خود را از فساد مطالبه مي‌كند.
نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران با تصريح اينكه متأسفانه همه ما نسبت به مراعات قانون بي‌قيد هستيم، افزود: امروز خود قانون هم تبديل به يك مانع شده است. سئوالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه آيا نوشتن قانون دانش نمي‌خواهد؟ چرا نمايندگان پارلمان كشور ما طوري انتخاب مي‌شوند كه قانون‌نويسي و قانون‌گذاري را ياد نگرفته‌اند و از فردای روزی که انتخاب می‌شوند براي ما قانون مي نويسند در حالي كه برخی از این قوانين در تضاد با هم هستند.
وي اعتقاد دارد كه تقصير بخش خصوصي هم در اين زمينه‌ها كمتر از بخش دولتي نيست اما طبيعتاً اگر آب بخواهد زلال شود، بايد سرچشمه زلال شود.
سلطاني در ادامه با تصريح اينكه براي اصلاح بايد از خودمان آغاز كنيم بیان داشت: ما كاري كه در اتاق آغاز كرديم مصداق همين است كه از خودمان شروع كنيم و ابتدا با مفاهيم فساد آشنا شويم.
نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار كرد: در فرهنگ ما كارها و اشتباهاتي كه به آن عادت كرده‌ايم، تبديل به يك رويه شده است كه اين‌ها از مصاديق فساد بودند و قبح آن ريخته شده است و بايد اين مسائل را شناسايي كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه همچنين بايد واگويي و گزارش‌گري فساد را انجام دهيم، اضافه کرد: قربانيان فساد بايد تجارب خود را گزارش دهند تا معلوم شود كساني كه اين فساد را تحميل كردند، چه كساني بوده و چه كرده‌اند.
سلطاني با بيان اينكه در فساد به دنبال متهم گشتن يعني آدرس غلط دادن است، ادامه داد: چيزي كه مي‌تواند به ما كمك كند و مسير را در مواجه با فساد تسريع كند، طبيعتاً شفافيت است اما ما كشوري هستيم كه كمي نيستيم و بسياري از آمارهاي ما محرمانه است در حالي كه پشت بخشي از محرمانه‌ها، رانت است.
وی با تأكيد بر اينكه دولت بايد به حساب‌هاي بخش خصوصي هم سركشي كرده و ماليات‌ها را عادلانه وصول كند، گفت: بايد مشخص شود كه چه كسي سريع‌العمل بوده و چقدر كار كرده و چه كسي كتمان كرده است.
وي خطاب به فعالان بخش خصوصي عنوان داشت: اگر ما انتظار داريم كه دولت شفاف باشد، ما هم بايد شفاف باشيم و اين جاده دو طرفه است.
سلطاني در ادامه خواسته ديگر بخش خصوصي از دولت را شايسته‌سالاري عنوان كرد و گفت: مسلماً آن كسي كه با رابطه بر روي يك صندلي نشسته بايد پاسخ آن رابطه را بدهد.
نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأكيد بر اينكه نظام اداري ما بايد يك نظام جانشين‌پرور و شايسته‌سالار باشد، تصریح کرد: امروزه در دنيا شهروندان مطالبه‌گر شده‌اند زيرا سطح دانش، آگاهي و توقع مردم بالا رفته است و كشورهايي كه فساد در آن‌ها كمتر است، سرمايه اجتماعي بالاتري دارند.
وي با تأكيد بر اينكه نبايد بين مردم و مسئولان ديواري باشد و هر ديواري كه گذاشته مي‌شود، پشت آن فساد است، گفت: هر زماني كه اقتصاد وارد ركود مي‌شود، مستعد فساد مي‌شود لذا دولت اگر مي‌خواهد با فساد مبارزه كند بايد در درجه اول رونق اقتصادي ايجاد كند و در اين راه هم نياز داريم كه تعاملات بين‌المللي برقرار كنيم.
کد مطلب : ۱۸۸۴۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما