«سه‌شنبه‌های بدون خودرو» به یک صحنه نمایشی تبدیل نشود/عدم استانداردسازی مسیرهای دوچرخه‌سواری در شیراز

17 بهمن 1396 ساعت 18:15

حدود 2 سال از اجرای طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» با هدف ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در شیراز می‌گذرد اما هنوز فرهنگ استفاده از دوچرخه در میان شهروندان دیده نمی‌شود.


به گزارش "حافظ نیوزحدود 2 سال از اجرای طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در شیراز می‌گذرد و هر سه‌شنبه مردم و مسوولانی در این برنامه شرکت کرده‌اند اما هدف اصلی از برگزاری این طرح، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر بود. با این وجود در نقاط مختلف شهر ندیده‌ایم که شهروندان از این وسیله برای انجام کارهای روزمره خود استفاده کنند و همچنان روز به روز بر تعداد خودروها و آلودگی هوا افزوده می‌شود.
رئیس هیات دوچرخه‌سواری فارس با گلایه از اهداف به ثمر نرسیده طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» می‌گوید: اینکه تنها شعار بدهیم و هر سه‌شنبه با عکس گرفتن در کنار دوچرخه و با مسوولان مختلف عکس‌های خبری بگیریم دردی از ما دوا نمی‌کند.
هادی باشفاعت ادامه می‌دهد: «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در شیراز با حمایت و همکاری شهرداری مناطق، معاون حمل‌ونقل شهرداری شیراز، اداره کل ورزش و جوانان فارس، هیات دوچرخه‌سواری استان و ... توانست در مدت کوتاهی به جایگاه مطلوبی برسد اما اهداف آن در 2 سال برگزاری محقق نشد.
وی با تاکید بر مزایای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در کلان شهرها بیان می‌کند: از مزایای استفاده شهروندان از دوچرخه برای تردد در شهر، کاهش ترافیک، آلودگی شهری و صوتی است.
باشفاعت ادامه می‌دهد: بیش از 40 درصد حمل‌ونقل عمومی در کشورهای پیشرفته‌ای مانند دانمارک و هلند با دوچرخه انجام می‌شود و مسیرهای ویژه‌ای برای دوچرخه‌سواری شهروندان احداث‌شده است.
جاده‌های نامناسب
رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان فارس از آسیب‌دیدگی 12 دوچرخه‌سوار عضو این هیأت در سال گذشته و در حین دوچرخه‌سواری خبر می‌دهد و می‌گوید: این افراد که آموزش‌دیده بودند و از وسایل دوچرخه‌سواری مناسب نیز استفاده می‌کردند در مسیرهایی همچون صدرا، چمران و ... دچار حادثه و حتی شکستگی در عضو شدند.
باشفاعت تصریح می‌کند: در حال حاضر پیست و مسیر دوچرخه‌سواری مناسب و استانداردی برای آموزش شهروندان علاقمند به دوچرخه‌سواری در شیراز و استان در اختیار نداریم.
وی ادامه می‌دهد: شهرداری شیراز در پارک کوهستانی دراک هزینه زیادی کرده و 14 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری احداث کرده است که می‌توانست یکی از بهترین مکان‌ها برای دوچرخه‌سواری باشد.
این مقام مسوول  اضافه می‌کند: اما باوجود اینکه هیات دوچرخه‌سواری پیش از اجرای این طرح جزئیات مسیر دوچرخه‌سواری استاندارد را به صورت مکتوب و منسجم در اختیار مسوولان قرارداد، در احداث این مسیر استانداردهای لازم رعایت نشد.
باشفاعت تاکید می‌کند: این مسیر با عرض یک و نیم متری ساخته‌شده که کافی نیست و طرفین مسیر نیم متر بالاتر از سطح زمین‌ساخته شده که برای دوچرخه‌سوار خطرناک است و متاسفانه یک میلیارد تومان نیز برای این سکوی غیر اصولی هزینه شده است.
رئیس هیات دوچرخه‌سواری فارس به مسیر دوچرخه‌سواری چمران اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسیر می‌توانست مناسب‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری باشد چون مسطح و یکسان است.
وی می‌افزاید: اما به دلیل اینکه هم‌زمان به عنوان مسیر پیاده راه و دوچرخه‌سواری در نظر گرفته‌شده بود باعث برخورد دوچرخه‌سواران با عابران پیاده می‌شد و در کمال ناباوری پس از مدتی تردد دوچرخه در این مسیر مناسب ممنوع شد.
باشفاعت معتقد است: اگر بخواهیم در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر موفق باشیم باید اکنون مدیران ما و کارکنان سازمان‌ها به عنوان الگوی سایر شهروندان با دوچرخه در شهر تردد می‌کردند تا مردم عادی نیز الگوبرداری کنند.

 
منبع: فارس


کد مطلب: 18857

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18857/سه-شنبه-های-بدون-خودرو-یک-صحنه-نمایشی-تبدیل-نشود-عدم-استانداردسازی-مسیرهای-دوچرخه-سواری-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir