۰
plusresetminus

پیاده رو و خیابان ملک شخصی نیست،هست

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۹
پیاده روهای مرکز شهرهای بزرگ و کوچک ایران کمابیش درتصرف و اختیار مغازه دارانی است که کالاهای خود را نمی خواهند در مغازه خود بگذارند و اینک برخی از این مغازه داران خیابان ها را نیز گرفته اند.
پیاده رو و خیابان ملک شخصی نیست،هست
به گزارش "حافظ نیوزبرخی از اعضای صنف ها مانند تعویض روغنی ها، سوپرمارکت ها،میوه و تره بارفروشان، فروشندگان ماهی و آبزیان و حتی لباس فروش ها با واژگانی همچون پیاده رو، عابران پیاده، حق مردم برای پارک کردن و مانند آن دشمنی و بیگانگی دارند.
یافتن جای پارک کنار خیابان درشهرهای بزرگ به خودی خودمشکل است واین مشکل زمانی به اوج می رسد که برخی مغازه داران و ادارات و حتی شهروندان با گذاشتن مانع هایی همچون کله قندی پلاستیکی، بشکه قیر، لاستیک های کهنه، مانکن های نیم پوش و سبدهای شیر؛ انسان ترافیک زده را کلافه تر می کنند.
افزایش بی رویه خودروها و ساختار نامناسب خیابان ها و کوچه ها بویژه در شهرهای بزرگ، یافتن جای پارک را به رویا تبدیل کرده که گاهی قتل هم برای دستیابی به این مکان ها صورت می گیرد.
اقدام بسیاری از مغازه داران و واحدهای اداری برای نصب تابلو، بنر و یا سایر موانع که مبنای قانونی ندارد و به گفته حقوقدانان و مسئولان مربوط تخلف و جرم است، گلایه شهروندان را درپی داشته است.
کوشش شهروندان در اغلب مواقع برای توقفی کوتاه در خیابان های مرکزی شهر با صرف زمان زیاد منجر به یافتن جای پارک مناسب نمی شود زیرا بسیاری از صاحبان واحد های صنفی سطح شهر، واحدهای تجاری،دستگاه های دولتی و... در اقدامی خلاف قانون مبادرت به قرار دادن موانع در خیابان کرده اند و برای خود پارکینگ خصوصی ساخته اند.
اگر شهروندان به این محدوده های فرمانروایی آنان نزدیک شوند با جمله های تکراری پارک نکن، مگر نمی بینی جلو مغازه است، اینجا ارگان دولتی است، حرکت کن و ... روبه رو خواهند شد.
افرادی هم که این جمله ها را می گویند اغلب با حالتی تهاجمی صحبت می کنند و گاهی تیغ هم می کشند که گویی به ملک شخصی آنها تجاوز شده است.
زمانی که مسئولان شهری مدام از شهر انسان محور سخن می گویند باید شرایط زندگی افراد پیاده در شهر را با حفظ امنیت آنها تامین کنند در حالی که پیاده رو که محل عبور عابر پیاده در شهر است نیز مورد هجوم و تردد موتورسیکلت ها ، پارک خودروها و یا سد معبرهای کسبه و بازاریان است طوری که در بسیاری از مواقع افراد برای عبورو مرور از پیاده رو به دلیل وجود موانع بسیار دچار مشکل می شوند وباید ادامه مسیر خود را در خیابان بپیمایند که این امر باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان پیاده می شود.

** سد معبر و ایجاد مانع در معابر تجاوز به حقوق شهروندان است
سعید طاهری یکی از شهروندان شیرازی است که از اشغال بخشی از معابر و خیابان ها توسط کسبه و یا ارگان های خاص گلایه دارد و معتقد است که خیابان و کوچه ملک شخصی افراد نیست که به خود اجازه بهره برداری شخصی از آن را می دهند.
وی در ادامه گفت:بسیاری از فروشگاه های سطح شهر چهارپایه های فلزی بزرگی که بنری برای تبلیغ روی آن نصب شده را در حاشیه خیابان و در برخی موارد نزدیک به وسط خیابان قرارمی دهند که می تواند جان شهروندان را به خطر بیاندازد و هر لحظه امکان برخورد خودروهای عبوری با آن و وقوع حادثه وجود دارد.
او ادامه داد:در حالت عادی در خیابان های پرتردد مشکل جای پارک و کمبود پارکینگ وجود دارد در صورتی که بسیاری از واحدهای تجاری نیز مقابل فروشگاه های خود را محصور و به ملک شخصی تبدیل کرده اند و به هیچ شخصی اجازه پارک کردن نمی دهند که در بسیاری موارد به درگیری لفظی و فیزیکی و حتی ضرب و جرح و یا قتل نیز ختم می شود.

** مانع می سازم پس هستم
مجید صفری یکی از کاسبان شیرازی است که تابلویی را به ارتفاع حدود 2 متر در خیابان قرار داده است و درباره این اقدام خود می گوید: وضعیت بازار مناسب نیست و این کار را برای افزایش تعداد مشتری و بهتر دیده شدن مغازه ام انجام داده ام.
یکی دیگر از کسبه شیرازی که موانعی را در مقابل مغازه خود قرار داده تا خودروهای عبوری در این محل پارک نکنند، می گوید: به دلیل کمبود جای پارک خودرو در این خیابان شلوغ ، اگر مشتری قصد خرید از فروشگاه من را داشته باشد و نتواند خودرو خود را پارک کند و یا دوبله پارک کند، جریمه خواهد شد و مشتری می پرد که با این موانع و ایجاد پارکینگ مخصوص خودم، برخی مشتری های خاص را نگه می دارم تا از من خرید کنند.
وی در برابراین پرسش که آیا حق دارید چنین موانعی برابر مغازه خود بگذارید،پاسخ ما را با پرسش مواجه می کند که اگر کارم غیرقانونی است چرا هیچ مسئولی جلو کار من را نگرفته است؟
گویا در اینجا حرف بی حساب، جواب ندارد.

** ایجاد مانع در معابرعمومی و قانون
آتنا علوی وکیل پایه یک دادگستری در این باره گفت: نصب و یا قرار دادن هرگونه مانعی از سوی هر فردی، کسبه، نگهبان ادارات دولتی و... در کنار خیابان ، کوچه ، روبروی مغازه و یا خانه به گونه ای که از پارک خودروهای دیگر جلوگیری شود ممنوع است و حتی در صورت پیگیری از سوی شهروندان و اشخاص مجازات نیز دارد.
وی افزود:طبق ماده 24 قانون مدنی هیچ کس نمی تواند خیابان و کوچه هایی را که بن بست نیست در تملک خود در آورد و بر اساس این قانون هیچ شخصی نمی تواند بخشی از کوچه و خیابان را محدود به استفاده شخصی کند و یا موانعی در این محل ها قرار دهد و همچنین تهدید به پنچری و یا اقدام به نصب تابلویی با مضمون ممنوع است بکند و اگر این کار انجام شود می توان از این افراد به دادسرا شکایت کرد چون نقض حقوق شهروندی است.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود فرهنگ سازی در این زمینه، اینگونه اقدامات به رویه ای عادی تبدیل شده به گونه ای که همه شهروندان روزانه با موارد زیادی از این دست مواجه می شوند و چون جمع کثیری از مردم در این مورد اطلاعات کافی ندارند از کنار آن رد می شوند و یا انجام این تخلف را حق قانونی اشخاص می دانند و عده ای هم که از وجود این قوانین اطلاع دارند به دلیل پرهیز از درگیری لفظی و فیزیکی از حق قانونی خود می گذرند.

** شهرداری و موانع معابر
رئیس اداره تخلفات شهری شهرداری شیراز گفت: طبق تبصره شش ماده 96 قانون شهرداری ها تمام معابر شهری در اختیار شهرداری ها است و اشخاص نمی توانند هیچ معبری را تصرف کنند و اگر این اقدام در قالب نصب هرگونه مانع ، دکه نگهبانی و...انجام شود شهرداری می تواند نسبت به آزادسازی معبر اقدام و موانع را جمع آوری کند.
شهرام سبزیان فر افزود: تمام کوچه ها ، معابر و خیابان ها، فضاهای سبز شهری و پارک ها ملک عمومی و برای استفاده همه شهروندان است.
وی ادامه داد: بر اساس تبصره یک ماده 55 قانون شهرداری ها سد معبر و اشغال پیاده رو و استفاده غیر مجاز و شخصی این محل نیز غیر مجاز و ممنوع است.
سبزیان فر اضافه کرد:در قانون مدنی قید شده که تنها در کوچه های بن بست و با رضایت تمام مالکین می توانند برای مسدود کردن آن کوچه و نصب راه بند و گیت اقدام کنند و مجوزهای این کار نیز توسط شهرداری و با استعلام از نیروی انتظامی ، آتش نشانی و خدمات شهری صورت خواهد گرفت.
رئیس اداره تخلفات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: تمام موانعی که در خیابان ها، کوچه های عمومی و غیر بن بست و معابر شهری نصب شده سد معبر و تخلف است و شهرداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد کرد و اگر شهروندان شیرازی با این موارد روبرو شدند آن را به سامانه اعلام شکایت های مردمی 137 گزارش کنند تا در اسرع وقت نسبت به جمع آوری موانع اقدام شود.
وی بیان کرد: اگر مالکین تجاری، مسکونی و اداری اقدام به ایجاد موانع در پیاده رو و حاشیه خیابان مقابل ملک خود کنند،بر اساس قانون در صورت انجام این تخلف درصورت رخ دادن هرگونه خسارت جانی و مالی برای شهروندان،جبران خسارت وارده بر عهده مالکان ، اشخاص حقیقی و حقوقی است که موانع را ایجاد کرده اند.
سبزیان فر اظهار کرد: برخی فروشندگان سطح شهر اقدام به نصب و قرار دادن تابلو و بنر در حاشیه خیابان،پیاده رو،تیرچراغ برق، درختان و... می کنند که تاکنون طی چندین مرحله اداره تخلفات مناطق مختلف شهرداری به این اشخاص اخطار داده و نهایتا اگر واحدهای صنفی نسبت به جمع آوری اقدام نکنند ماموران سد معبر شهرداری اقدام به این کار خواهند کرد.
وی اشاره کرد: جلسات متعددی در چندماه گذشته با مسئولان اتحادیه های صنفی برگزار شده و آنها در این زمینه توجیه شدند که زیرمجموعه خود را برای بهبود منظر شهر و پاکسازی دید بصری شهروندان و احترام به حقوق قانونی شهروندان آگاه کنند و خودشان این تابلوها را جمع آوری کنند.

** بازهم طرح و نوید
وی ادامه داد: طرح ویژه جمع آوری موانع و پاکسازی شهری که شامل هرگونه تابلو غیرمجاز و یا سد معبر و... خصوصا در اطراف اماکن تاریخی ، تفریحی و مذهبی شیراز می شود از پنجم اسفند شروع می شود و تا پایان اسفند ماه امسال ادامه خواهد داشت که شهر شیراز برای حضور گردشگران در ایام عید نوروز آماده شود.
رئیس اداره تخلفات شهرداری شیراز گفت: ساماندهی خودروهای بارفروش در سطح شهر نیز در دستور کار قرار دارد و همچنین توقیف و جمع آوری خودروهای اغذیه فروش خصوصا در مبادی ورودی شهر نیز از ابتدای اسفند آغاز می شود تا دیگر شاهد اینگونه تخلفات غیربهداشتی در شیراز نباشیم.
سبزیان فر افزود: از ابتدای اسفند همچنین خودروهایی که در حاشیه کوچه و خیابان ها و معابر عمومی رها شده اند توقیف و به پارکینگ انتقال داده می شوند چون منظر شهری را نازیبا می کنند و تهدیداتی را نیز برای شهروندان در پی دارد .
وی اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد شرایط محیطی خیابان ها در آستانه سال جدید به گونه ای باشد که ویژگی های جدید و مطلوبی را شهروندان و گردشگران شاهد باشند و چهره شهر نیز تغییر کند ،هرچند که نیاز است شهروندان با مشارکت در سامانه 137 به مجموعه شهرداری برای بهبود شرایط کمک و موارد تخلف را گزارش کنند.
اقدامات راهگشا و چاره جویی برای معضل یادشده انجام می شود و منکر آن نیستیم اما مشخص نیست ‌با این همه اقدامات، چرا این رویه غلط همچنان پایدار است؟

ایرنا
کد مطلب : ۱۸۸۸۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما