۰
plusresetminus
کلامی که زندگی می بخشد؛

روستای متروکه ای که به لطف قرآن جهانی شد

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۶
۱۲ شعبه از مدارس حفظ قرآن کریم روستای جهانی لای خرمی امروز در نقاط مختلف کشور افتتاح شد.
روستای متروکه ای که به لطف قرآن جهانی شد
به گزارش "حافظ نیوزقصه 'مهاجرت روستاییان به شهرها' را بارها شنیده و خوانده ایم، اما قصه بازگشت اهالی روستای لای خرمی به زادگاهشان شنیدنی و خواندنی است.

مهاجرت روستاییان به شهرها در سال های گذشته افزایش یافته و ساز زندگی را در روستاها ناکوک کرده است.

کمتر شنیده ایم روستائیان به زادگاه خود بازگردند؛ زیرا در نبود امکانات و خشکسالی های پیاپی، بازگشت اهالی یک روستا به زادگاهشان دور از ذهن است.

اما این اتفاق در یکی از روستاهای شهرستان استهبان افتاده و قلب زندگی را  در این روستای کوچک به تپیدن واداشته است.

مردمی که در یک دهه گذشته، اندک اندک روستای خود را به خاطر نبود امکانات،‌ کم آبی و خشکسالی، رها کرده و به دامان شهر پناه برده بودند، حالا با شوق و ذوق به روستایشان بازگشته اند.

روستایی متروکه، که به برکت کلام وحی امروز خاستگاه حافظان قرآن شده  و شهره جهانی یافته است.

روستای لای‌خرمی؛‌

روستایی زیبا  در دهستان خیر شهرستان استهبان و در ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز.

راوی قصه ما می گوید : خرمی و رنگ و بوی زندگی ،‌ده سال پیش  از روستای ما رفت.

این روستای سرسبز به‌علت نداشتن امکانات اولیه زندگی از جمله برق، گاز و تلفن خالی از سکنه شده بود و مردم روستا علاقه‌ای به زندگی در آن نداشتند.

برای جوانان روستا که قصه رفاه شهرنشینی را شنیده بودند   ،‌این روستای بکر ،‌دیگر محل مناسبی برای زندگی نبود.

روحانی جوان روستا می‌گوید:برای جلوگیری از انقراض روستا و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سکونت مردم، با توجه به ظرفیت‌های موجود برای انجام فعالیت‌های قرآنی،  تصمیم به ساخت نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن کریم گرفتیم.

 به گفته حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی با اعلام فراخوان نام نویسی مدرسه قرآنی ،‌جوانانی از سراسر کشور به این روستا آمدند تا در تنها مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در کشور مشغول به حفظ آیه های نور شوند.

مدیر مؤسسه قرآنی، فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) می افزاید: اهالی روستا زمینی را برای ساخت مدرسه قرآنی اختصاص دادند و پس از دو سال نخستین مدرسه شبانه‌روزی قرآن کریم کشور با حضور مسئولان وزارت ارشاد به بهره‌برداری رسید.

عضو هیئت مدیره تشکل‌های قرآنی کشور می گوید: زمانی که عطر کلام روحانی وحی در کوچه های روستا پیچید و طرح مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان به‌خوبی اجرا شد؛ مردم روستا امیدوار شده و به‌برکت قرآن، برق، گاز و تلفن در روستا کشیده شد و تعدادی از خانوارها هم شروع به ساخت منازل جدید کردند.

کم کم با بازگشت مردم به روستا ،‌حفر یک حلقه چاه به قنات ها جان داد و کشاورزی رونق دوباره ای گرفت.

یکی از اهالی روستای لای خرمی می گوید: هیچوقت در باور جوانان روستا نمی گنجید که روزی به زادگاه خود بازگردند اما اعجاز کلام خدا،‌ زندگی را به این منطقه بازگرداند.

به اعتقاد روحانی جوان، روستای ۱۵ خانواره لای‌خرمی امروز رونق دوچندانی گرفته و از گوشه گوشه آن عطر و شمیم قرآن به استشمام می‌رسد.

این روستای متروکه به برکت قرآن کریم امروز به یک مرکز ملی و بین‌المللی حفظ قرآن تبدیل شده است و سفیران قرآنی در آن تربیت و پرورش می‌یابند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور می‌گوید: مدرسه شبانه‌روزی امام حسن مجتبی (ع) روستای قرآنی لای‌خرمی امروز به روستای معروف قرآنی کشور تبدیل شده و سالانه ۶۰ نفر از نقاط مختلف کشور در این روستا حافظ کل قرآن شده و به عنوان سفیران نور به منطقه خود بازمی‌گردند.

همچنین با تلاوت متوسط روزانه هفت جز از قرآن کریم توسط هر حافظ، سالانه بیش از ۵ هزار و ۱۱۰ ختم قرآن کریم در این مدرسه انجام می‌شود.
این فعال قرآنی می‌افزاید: باغ‌های اطراف مدرسه شبانه‌روزی نیز به مکانی روح انگیز برای حفظ قرآن تبدیل شده و قرآن‌آموزان در دامان طبیعت، کلام وحی را حفظ کرده و صوت نورانی شان به باغداری نیز رونق معنوی بخشیده‌ است.

 عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور به بین‌المللی شدن روستای لای‌خرمی اشاره کرده و می گوید: با توجه درخواست مدیرکل تشکل‌های قرآنی عراق از موسسه قرآنی بیت الاحزان مبنی بر همکاری در بخش تربیت حافظان کل قرآن کریم ،‌چندی قبل هیئت گزینش موسسه بیت الاحزان عازم عراق شد و ۶۰ داوطلب جوان عراقی در مصاحبه و گزینش شرکت کردند و سرانجام ۲۷ داوطلب برتر جواز حضور در دوره آزمایشی مدارس شبانه‌روزی حفظ تخصصی بیت الاحزان را کسب کردند.

حجت الاسلام شاهسونی می افزاید: این داوطلبان به استهبان آمده و در مدت یک سال قرآن کریم را به طور کامل حفظ می‌کنند و پس از بازگشت به عراق، نمایندگی موسسه بیت الاحزان را در استان‌های مختلف عراق برپا می‌کنند.

مهدی شهسوار، مسئول روابط عمومی مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) به برخی از حافظان قرآنی که در این روستا پرورش یافته‌اند و منشأ تحول و اثرگذاری در گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور بوده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: مجتبی فردفانی، نماینده منتخب ایران در سی‌وسومین مسابقات بین‌المللی قرآن، مجتبی علیرضالو، نماینده منتخب ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات متحده عربی و محمد مروج‌کاشانی، مؤسس و مسئول مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی ثامن‌الحجج (ع) مشهد ازجمله  حافظان تربیت شده این روستای نمونه قرآنی هستند.

 از ابتدای تأسیس این مدرسه شبانه روزی تاکنون شانزده دوره حفظ تخصصی کل قرآن کریم برگزار و هزار و صد نفر از جوانان علاقمند از سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی در این مدارس موفق به حفظ قرآن کریم شده‌اند.

اکنون عطر آیه های آسمانی در همه جا پیچیده و با افتتاح ۱۲ شعبه از مدارس حفظ قرآن کریم امروز در استان های فارس، تهران، کرمان، مرکزی، همدان، خوزستان و لرستان، تعداد موسسات تخصصی حفظ قرآن کریم بیت‌الاحزان در کشور به  صد و هفتاد و چهار شعبه رسیده است.
صدا و سیما
کد مطلب : ۱۸۸۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما