آبخیزداری پزشک طبیعت/کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی در شهرستان‌های فارس

24 بهمن 1396 ساعت 15:06

منابع طبیعی فارس با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی استان در سال‌های اخیر طرح‌های گسترده‌ای را برای حفظ این منابع به‌کار بسته است.


به گزارش "حافظ نیوزحفظ منابع طبیعی اکنون یک ضرورت و وظیفه تک‌تک افراد جامعه است و منابع طبیعی فارس با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی استان در سال‌های اخیر طرح‌های گسترده‌ای را برای حفظ این منابع به‌کار بسته و اکنون با افتتاح 20 طرح دیگر در دهه فجر امسال به این برنامه‌های اصولی ادامه می‌دهد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های متعدد منابع طبیعی و آبخیزداری همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به خبرنگار فارس می‌گوید: در این ایام 20 طرح بزرگ منابع طبیعی و آبخیزداری در نقاط مختلف استان بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شدند.
مهرزاد بوستانی می‌افزاید: این تعداد پروژه‌ها طبق اهداف پیش‌بینی شده برنامه ششم توسعه و در سطح 95 هزار و 608 هکتار از اراضی ملی به اجرا در می‌آیند.
وی اعلام می‌کند: بر این اساس پروژه‌های کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی درلارستان، گراش، زرین‌دشت، داراب، جهرم، سپیدان، نی‌ریز، فراشبند، کازرون، فیروزآباد  و 2 پروژه سنگی- ملاتی در مهر، لامرد و خنج اجرا می‌شوند.
بوستانی اضافه می‌کند: عملیات کلنگ‌زنی برای 9  طرح نهال‌کاری، جنگل‌کاری و احداث پارک جنگلی با گونه‌های بومی و سازگار با شرایط منطقه در برخی شهرستان‌های استان فارس نیز آغاز شده است.
این مقام مسوول معتقد است: با اجرای این طرح‌ها، سیلاب‌های احتمالی قابل کنترل می‌شوند و تاثیرات ناشی از خشکسالی نیز کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اهداف اجرایی این پروژه‌ها بیان می‌کند: کنترل رسوب و فرسایش خاک، ذخیره آب و نزولات، جلوگیری از هدررفتن هرزآب‌ها، بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها از این جمله است.
مدیرکل منابع طبیعی فارس ادامه می‌دهد: حجم عملیات اجرایی طرح‌های آبخیزداری اخیر، حدود 52 هزار و 907 متر مکعب عملیات سنگ و سیمان و 266 هزار متر مکعب عملیات خاکریزی است.
بوستانی تصریح می‌کند: میزان آبگیری آب ناشی از اجرای عملیات آبخیزداری حاصل از این پروژه‌ها بیش از 10 میلیون متر مکعب پیش بینی می‌شود که رقم رضایت‌بخشی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به بحران کمبود آب در بسیاری از مناطق بیابانی و فرونشست زمین در برخی نقاط فارس می‌گوید: تقویت منابع آب زیرزمینی با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری  از اقدامات موثر برای جلوگیری از تشدید بیابان‌زایی و کنترل ریزگردها در عرصه‌های بیابانی استان است.
آبخیزداری چیست؟
یک کارشناس منابع طبیعی با اشاره به مفهوم آبخیزداری بیان می‌کند: آبخیز یک  واحد هیدرولوژیک است که به عنوان واحد فیزیکی، بیولوژیکی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای طراحی و مدیریت منابع طبیعی همچون آب، خاک و پوشش گیاهی پذیرفته شده است.
مهدی مویدی ادامه می‌دهد: آبخیزداری، فرآیند تنظیم و اجرای اقدامات مناسب برای  اداره منابع موجود و با کسب منافع و بدون آسیب رساندن به موجودیت این منابع است.
وی با تاکید بر اهداف آبخیزداری می گوید: کنترل کردن عملیات کشاورزی، دامپروری، ساختمان‌سازی، راهسازی، قطع درختان بر اساس خصوصیات زمین شناسی، پوشش گیاهی و ... برای حفظ خاک حوضچه آبخیز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای این طرح است.
مویدی آبخیزداری را پزشک طبیعت می‌داند و می‌گوید: یک آبخیزدار خوب با بررسی دقیق و مطالعه علمی حوضه آبخیز، دردهای یک حوضه را شناسایی و برای درمان آنها برنامه‌ریزی می‌کند.


کد مطلب: 18888

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18888/آبخیزداری-پزشک-طبیعت-کنترل-سیلاب-تغذیه-مصنوعی-شهرستان-های-فارس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir