۰
plusresetminus

آبخیزداری پزشک طبیعت/کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی در شهرستان‌های فارس

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۶
منابع طبیعی فارس با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی استان در سال‌های اخیر طرح‌های گسترده‌ای را برای حفظ این منابع به‌کار بسته است.
آبخیزداری پزشک طبیعت/کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی در شهرستان‌های فارس
به گزارش "حافظ نیوزحفظ منابع طبیعی اکنون یک ضرورت و وظیفه تک‌تک افراد جامعه است و منابع طبیعی فارس با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی استان در سال‌های اخیر طرح‌های گسترده‌ای را برای حفظ این منابع به‌کار بسته و اکنون با افتتاح 20 طرح دیگر در دهه فجر امسال به این برنامه‌های اصولی ادامه می‌دهد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های متعدد منابع طبیعی و آبخیزداری همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به خبرنگار فارس می‌گوید: در این ایام 20 طرح بزرگ منابع طبیعی و آبخیزداری در نقاط مختلف استان بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شدند.
مهرزاد بوستانی می‌افزاید: این تعداد پروژه‌ها طبق اهداف پیش‌بینی شده برنامه ششم توسعه و در سطح 95 هزار و 608 هکتار از اراضی ملی به اجرا در می‌آیند.
وی اعلام می‌کند: بر این اساس پروژه‌های کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی درلارستان، گراش، زرین‌دشت، داراب، جهرم، سپیدان، نی‌ریز، فراشبند، کازرون، فیروزآباد  و 2 پروژه سنگی- ملاتی در مهر، لامرد و خنج اجرا می‌شوند.
بوستانی اضافه می‌کند: عملیات کلنگ‌زنی برای 9  طرح نهال‌کاری، جنگل‌کاری و احداث پارک جنگلی با گونه‌های بومی و سازگار با شرایط منطقه در برخی شهرستان‌های استان فارس نیز آغاز شده است.
این مقام مسوول معتقد است: با اجرای این طرح‌ها، سیلاب‌های احتمالی قابل کنترل می‌شوند و تاثیرات ناشی از خشکسالی نیز کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اهداف اجرایی این پروژه‌ها بیان می‌کند: کنترل رسوب و فرسایش خاک، ذخیره آب و نزولات، جلوگیری از هدررفتن هرزآب‌ها، بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها از این جمله است.
مدیرکل منابع طبیعی فارس ادامه می‌دهد: حجم عملیات اجرایی طرح‌های آبخیزداری اخیر، حدود 52 هزار و 907 متر مکعب عملیات سنگ و سیمان و 266 هزار متر مکعب عملیات خاکریزی است.
بوستانی تصریح می‌کند: میزان آبگیری آب ناشی از اجرای عملیات آبخیزداری حاصل از این پروژه‌ها بیش از 10 میلیون متر مکعب پیش بینی می‌شود که رقم رضایت‌بخشی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به بحران کمبود آب در بسیاری از مناطق بیابانی و فرونشست زمین در برخی نقاط فارس می‌گوید: تقویت منابع آب زیرزمینی با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری  از اقدامات موثر برای جلوگیری از تشدید بیابان‌زایی و کنترل ریزگردها در عرصه‌های بیابانی استان است.
آبخیزداری چیست؟
یک کارشناس منابع طبیعی با اشاره به مفهوم آبخیزداری بیان می‌کند: آبخیز یک  واحد هیدرولوژیک است که به عنوان واحد فیزیکی، بیولوژیکی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای طراحی و مدیریت منابع طبیعی همچون آب، خاک و پوشش گیاهی پذیرفته شده است.
مهدی مویدی ادامه می‌دهد: آبخیزداری، فرآیند تنظیم و اجرای اقدامات مناسب برای  اداره منابع موجود و با کسب منافع و بدون آسیب رساندن به موجودیت این منابع است.
وی با تاکید بر اهداف آبخیزداری می گوید: کنترل کردن عملیات کشاورزی، دامپروری، ساختمان‌سازی، راهسازی، قطع درختان بر اساس خصوصیات زمین شناسی، پوشش گیاهی و ... برای حفظ خاک حوضچه آبخیز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای این طرح است.
مویدی آبخیزداری را پزشک طبیعت می‌داند و می‌گوید: یک آبخیزدار خوب با بررسی دقیق و مطالعه علمی حوضه آبخیز، دردهای یک حوضه را شناسایی و برای درمان آنها برنامه‌ریزی می‌کند.
کد مطلب : ۱۸۸۸۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما