۰
plusresetminus

امامزاده ای در یک هزار متری تخت جمشید/ بقعه امامزاده ابراهیم (ع) بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می شود

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۰
امامزاده ابراهیم (ع) در یک هزار متری تخت جمشید به سوژه رسانه ها بدل شده است، به گفته مسئولین اداره اوقاف فارس، بقعه این امامزاده بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می شود.
امامزاده ای در یک هزار متری تخت جمشید/ بقعه امامزاده ابراهیم (ع) بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می شود
مدتی است خبر بازسازی امامزاده ابراهیم (ع) مرودشت، از نوادگان امام موسی کاظم (ع)  تبدیل به سوژه خبری برخی از رسانه شده است.
 
این امامزاده یکی از یک هزار و 400 امامزاده ایست که در فارس خفته اند و مقبره و حرم آنان مامن حضور مردم است، اما اینکه این امامزاده در یک هزار متری مجموعه جهانی تخت جمشید و به عبارتی دیگر در حریم درجه یک این میراث جهانی قرار گرفته، سوژه ایست که این روزها در رسانه های مختلف پر شده است.
 
علیرضا منوچهری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرودشت، با اشاره به اینکه امامزاده ابراهیم (ع) که مقبره او در کنار تخت جمشید قرار دارد از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است و این آستان مقدس از قدیم الایام در همین مکان بوده است، تاکید کرد: آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) یک ساختمان قدیمی داشته و به دلیل فرسوده بودن و امکان ریزش آن، در سال ۱۳۹۲ در جلسه ای با حضور معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت و معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امورخیریه فارس مقرر شد که در اسرع وقت نسبت به تخریب ساختمان قدیمی اقدام و عملیات بازسازی و نوسازی آن آغاز شود.
 
جواد یزدانی، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان فارس با اشاره به اینکه در منابع و نقشه های هوایی سازمان میراث فرهنگی که مربوط به قبل از انقلاب اسلامی است نیز بنای این امامزاده مشخص است و‌ فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره ایجاد یک امامزاده جدید در این منطقه دروغ محض است.
 
یزدانی، در خصوص انتشار تصویر هوایی در برخی از رسانه، به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: این تصویر هوایی که توسط برخی از رسانه ها منتشر شده، دلیل بر عدم وجود امامزاده در این مکان نیست.
 
 

 
الیاس رضایی، معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس در خصوص بازسازی بقعه مطهر امامزاده ابراهیم (ع) بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می شود، به «خبرجنوب» گفته بود: جلسات متعددی در آستان و همچنین تهران برای اجرای طرح بازسازی بقعه این امامزاده طی سال های گذشته برگزار و هم اکنون این طرح عملیاتی شده است و بقعه امامزاده ابراهیم (ع) بر اساس ضوابط میراث جهانی تخت جمشید بازسازی می شود.
 
در این رابطه به گفته وی در قالب این طرح محدوده ای به وسعت 40 یا 50 متر به ساخت این بقعه با ارتفاع بسیار کم اختصاص خواهد داشت و اطراف آن نیز با استفاده از سازه های چادری خدمات مورد نیاز زائرین و گردشگران تامین خواهد شد.
 
معاون اداره کل اوقاف وامور خیریه استان فارس همچنین در خصوص شجره نامه این امامزاده گفت: هنوز شجره نامه ای از این امامزاده در دست نیست اما این بقعه در بین مردم و باورهایشان از شان و مرتبه خاصی برخورداراست.
 
در کلیپ هایی که در فضای مجازی پخش شده آمده است، که تابلوی این امامزاده ظرف مدت سه روز نصب شده است، اما منوچهری نظر دیگری دارد و می گوید: «تابلو 6 ماه پیش عوض شده و تمام گفته های کلیپ دروغ محض است،«. اما اینکه تابلو این امامزاده پیش از این در کنار جاده نبود و اکنون که این تابلو به کنار جاده آورده شده، حساسیت ایجاد شده است.
 

 
در این زمینه دکتر مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در پاسخ به خبرگزاری شبستان در خصوص این امامزاده، گفت: در سال 1392 طرح مفصلی مبنی بر توسعه امامزاده مذکور از طرف اداره اوقاف با طراحی گنبد، گلدسته و مناره و توسعه محیطی به پایگاه تخت جمشید واصل شد که جلسات مختلف شورای فنی در خصوص موضوع فوق برگزار شد و نتیجه این جلسات در جلسه شورای راهبردی با حضور کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه و مشاور طرح مطرح و مقرر شد بر اساس طرح، تعهد محضری یک بقعه چهار در پنج مترمربع با ارتفاع چهار و نیم مترمربع بدون گنبد، گل دسته و هیچ توسعه ای توسط اداره اوقاف ساخته شود.

منبع: شبستان
کد مطلب : ۱۸۸۹۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما