۰
plusresetminus

دست چُدنی زیر دستکش مخملی حتی برای شاه!

تاریخ انتشارجمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۲
تجربه تاریخی نشان می‌دهد دولت‌هایی که تا امروز در ایالات متحده بر سر کار بوده‌اند، همواره به دیگر کشورها نگاهی ابزاری داشته‌اند و حتی دولت‌هایی که صددرصد در راستای منافع آمریکا گام برداشته‌اند، در بزنگاه‌هایی که نیازمند کمک بوده‌اند تنها مانده‌اند.
دست چُدنی زیر دستکش مخملی حتی برای شاه!
 "حافظ نیوز" //  تجربه تاریخی نشان می‌دهد دولت‌هایی که تا امروز در ایالات متحده بر سر کار بوده‌اند، همواره به دیگر کشورها نگاهی ابزاری داشته‌اند و حتی دولت‌هایی که صددرصد در راستای منافع آمریکا گام برداشته‌اند، در بزنگاه‌هایی که نیازمند کمک بوده‌اند تنها مانده‌اند. علاوه بر این، به شهادت تاریخ در بسیاری از موارد درحالی که رئیس‌جمهور آمریکا دارای روابط گرم و دوستانه با رئیس‌جمهور یک کشور بوده است، دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای سرنگونی رئیس جمهور و یا شاه و رهبر آن کشور بوده‌اند.
افشای اسناد طبقه‌بندی شده پس از قریب ۵۰ سال که طی روزهای گذشته توسط بی‌بی‌سی منتشر شد، نشان می‌دهد در سال‌هایی که شاه صددرصد گوش‌به‌فرمان دستورات مستشاران آمریکایی بود و برای جلوگیری از بر باد رفتن نفوذ آمریکا در ایران، در خیابان‌های تهران حمام خون به‌راه انداخته بود، سازمان جاسوسی این کشور طرح کودتای نظامی علیه شاه به منظور سرکوب انقلاب ملت را به عنوان یک گزینه جدی و راه حلی برای جلوگیری از گسترش اعتراضات مردمی دنبال می‌کرده است.
بنا بر یک گزارش سری که اخیرا از حالت طبقه‌بندی خارج شده، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روی نماینده (یا رهبر) آن گروه کودتاچی اسم رمز ایران ۹۱۸ گذاشته بودند تا هویتش را مخفی نگه دارند؛ ”ایران ۹۱۸” با یکی از وابستگان نظامی سفارت به نام سرهنگ کارل پوستون به طور مستمر دیدار و درباره تدارکات کودتای احتمالی گفتگو می‌کرد و محتوای این گفتگوها به اطلاع معدودی از مقامات ارشد مانند رئیس سی‌آی‌اِی می‌رسید. هرچند تعیین هویت ”ایران ۹۱۸” هنوز امکان‌پذیر نیست، اما اسناد و مدارک موجود حکایت از آن دارد که او به احتمال زیاد یکی از افسران نزدیک به سپهبد محمدولی قرنی بوده است.
بنا بر صورت‌جلسه دیدار چهارشنبه ۲۷ دسامبر ۱۹۶۱ میلادی "ایران ۹۱۸" به مامور سفارت آمریکا گفت که برنامه کودتا همگام با تحولات سیاسی کشور پیش می‌رود و تعداد طرفداران گروه در داخل و خارج ارتش رو به افزایش است و آنها در حال محاسبه میزان تلفات احتمالی خود در روز کودتا هستند؛ و زمانی وارد عمل خواهند شد که مطمئن باشند کمتر از ۱۰ درصد نیروهایشان را از دست خواهند داد. هم زمان در واشنگتن گروهی از نزدیکان کندی از جمله ویلیام داگلاس ”قاضی دیوان عالی آمریکا“ برای سرنگونی شاه نقشه داشتند.
بنا بر اسناد، ویلیام داگلاس و متحدانش - رابرت کندی (برادر رئیس جمهور و وزیر دادگستری وقت) و جان وایلی (سفیر سابق آمریکا در ایران) برای انتقال قدرت در ایران یک طرح مشخص به کاخ سفید ارائه کرده بودند تا شاه را کنار بزنند و زمام امور را به شورای سلطنت بسپارند - شورایی متشکل از سیاستمداران مورد اعتماد واشنگتن از جمله ناصر‌خان قشقایی و علی امینی.
گرچه هنوز ابعاد کامل پروژه سرنگونی شاه توسط آمریکا به خوبی افشا نشده، اما تا همین‌جای کار نیز انتشار اسناد طبقه‌بندی نیز نشان می‌دهد دولت آمریکا همواره و در هر حالتی، نگاهی ابزاری به دولت‌ها و ملت‌ها دارد و دولتی که دست دوستی خود را به جای ملتش، به سوی امپریالیسم دراز کند، هرلحظه باید منتظر سرنگونی و کودتا و یا خیانت باشد...
کد مطلب : ۱۸۹۳۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما