روایت عوامل پشت‌صحنه نمایش «خاتون آب و آینه»

وقتی محبت اهل‌بیت(ع) باعث استقبال از یک اثر ارزشی می‌شود

7 اسفند 1396 ساعت 22:05

روایت مجریانِ برنامه نمایش «خاتون آب و آینه» از بازتاب‌های مردمی این اثر، نشان می‌دهد که عشق ائمه اطهار(ع) عامل موفقیت این نمایش شده است.


به گزارش "حافظ نیوزراننده‌ای که مرا برای رفتن به حسینیه عاشقان ثارالله(ع) سوار کرده است به‌محض سوارشدن می‌گوید: به دیدن نمایش می‌روید؟
پاسخم آری است و همین یک کلمه او را به حرف می‌کشاند که دیشب باخانم خود به دیدن این نمایش رفتم.
به‌شدت از تلاشی که برای نمایش به کار گرفته‌شده تعریف می‌کند و همان زمان و در تماس با یکی از اقوام، برگزاری چنین نمایشی را اطلاع می‌دهد.
تلاش کرده‌ام که ساعتی قبل از برگزاری نمایش در حسینیه حاضر باشم و با هماهنگی انجام‌شده و بعد از ورود، به سمت پشت‌صحنه رفتم.
حدود یک و نیم ساعت به شروع نمایش مانده است و انبوه هنرورها در حال پوشیدن لباس‌های خود هستند.
در این میان چهار کودک نیز باذوق و شوقی عجیب در حال رفت‌وآمد و پوشیدن لباس هستند.
سیده ستاره ستودگان 10ساله، درسا دهقان خلیلی 7 ساله و دانیال دهقان خلیلی 11 ساله و همچنین عموی این دو، مجتبی دهقان خلیلی10ساله، ازجمله هنروران نمایش «خاتون آب و آینه» هستند که سه نفر از آن‌ها، سابقه حضور در نمایش فصل شیدایی را که ابتدای سال در شیراز اجرا شد رادارند.
به اتاق گریم می‌رویم و با فرشاد تندنویس طراح و گریمور باتجربه‌ای که در حال کار است به گفت‌وگو مشغول می‌شویم.
وی سابقه حضور در کارهای تلویزیونی بسیاری چون سریال معمای شاه و فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) را در کارنامه دارد و در تئاتر تهران هم فعالیت کرده است.
از 2ساعت قبل از نمایش در کاری که البته به گفته خودش با شوق آن را پذیرفته به انجام‌وظیفه مشغول است.
وی گروه نمایش «خاتون آب و آینه» را بسیار خوب می‌داند و می‌گوید: کاری که ظرف یک هفته تمرین انجام و مورد استقبال واقع می‌شود به‌طور یقین شاهکار است.
تندنویس اضافه می‌کند: خودم دو شب این نمایش را دیدم و به لحظه‌های مظلومیت و شهادت حضرت زهرا(س) گریستم.
امیر افشاری هنرور نقش راوی در حال گریم و دارای کارشناسی ارشد تئاتر و در حال طی مراحل تحویل پایان‌نامه خود است.
کار در این نمایش را مقدس می‌داند و به حدیث کساء در این مورداشاره می‌کند.
گریمش به‌گونه‌ای حرفه‌ای است که در شب‌های نخست، خانواده‌اش نیز او را نشناخته‌اند.
به‌واسطه حضور در اکثر صحنه‌ها، خاطرات زیادی از تأثیر نمایش به‌ویژه درصحنه‌هایی مانند آتش کشیدن درب خانه حضرت علی(ع) و تشیع جنازه حضرت زهرا(س) دارد.
تلاش می‌کنیم که در زمان باقی‌مانده با برخی از هنروران و دست‌اندرکارانی که در پشت‌صحنه و با وسواس، در حال آماده شدن برای این نمایش هستند گفت‌وگو کنیم.
علیرضا تاجی مسوول فنی برق، پویا بوستانی، سجاد مهیمنی و مختار عابدی ازجمله افرادی هستند که با آنان به گفت‌وگو می‌نشینیم.
نکته جالب‌توجه در تمام این گفت‌وگوها عشقی است که برای حضور در این نمایش از خود نشان می‌دهند.
هرکدام به‌اندازه سال‌ها، از این نمایش خاطره دارند و بیشتر این خاطرات به تأثیرگذاری نمایش بر مردم برمی‌گردد.
گریه‌های حاضران در سالن به‌ویژه در زمان به آتش کشیده شدن درب خانه حضرت علی(ع) و تشیع جنازه حضرت زهرا(س)، این صحنه‌ها را برای آن‌ها ماندگار کرده است.
طبقه دوم حسینیه عاشقان ثارالله(ع)، محل قرار گرفتن عوامل پشت‌صحنه نمایش چون کارگردان، مسوولان نور و صدا و گروه رسانه‌ای است که در فرصت باقیمانده تا نمایش و در سکوت، با حساسیت کار را دنبال می‌کنند.
دقایقی کوتاه با حسین بلبل آبادی کارگردان باتجربه‌ای که سالیان سال و در پروژه‌های عظیم مذهبی و چنین نمایش‌هایی فعالیت کرده است گفت‌وگو می‌کنیم.
برخی از نمایش‌هایی که او در آن حضور داشته در اکثر استان‌های کشور اجراشده است.
این کارگردان 40 ساله از رضایت مخاطبان نمایش «خاتون آب و آینه» بسیار خرسند است و آن را نتیجه لطف خدا و نگاه حضرت زهرا(س) می‌داند.
گروه کارگردانی و همکارانش در این گروه را حرفه‌ای می‌داند و می‌گوید: در مدت‌زمان محدود و با هنروران محلی، کار را به‌پیش برده‌ایم.
دغدغه او نیز مانند بسیاری از هنرمندان با تعهد کشور، جنگ نرم و مقابله با آن است و اظهار می‌دارد: امیدواریم که با همکاری بهتر و بیشتر متصدیان فعالیت‌های هنری کشور و دارا بودن امکانات لازم، بتوان کارهای فاخر بسیاری را به سرانجام رساند.
بنا بر مشاهدات خود در سال‌های اخیر و استقبال شیرازی از اجرای این نمایش می‌گوید: مردم نشان داده‌اند که به هنر ارزشی بها می‌دهند.
مسوول سازمان بسیج هنرمندان استان فارس نیز روبه‌روی ما می‌نشیند و اظهار می‌کند: ظرفیت سالن حداکثر 2 هزار و 500 صندلی است که برخی شب‌ها به‌واسطه حضور بیشتر مردم، شرمنده آن‌ها شده‌ایم.
نیما زارع در مورد رضایت‌مندی خود از اجرای این نمایش می‌گوید: برای نخستین بار از ظرفیت استان فارس برای انجام کار برنامه بهره بردیم که با توجه به این مسئله و مسائل مالی، کار انجام‌شده را قابل‌قبول می‌دانیم.
مسوول بسیج هنرمندان فارس اضافه می‌کند: تجربه ما در دو نمایش «فصل شیدایی» و «خاتون آب و آینه» نشان می‌دهد که مردم کار فاخر را می‌پسندند و در صورت وجود مشکلی درزمینهٔ اجرای این‌گونه برنامه‌ها، ایراد از برنامه ریزان است.
اجرای نمایش شروع می‌شود و با چراغ شدن چراغ‌ها و در فضایی متفاوت به تماشای نمایش «آب و آینه» که تا هشتم بهمن‌ماه در حسینیه عاشقان ثارالله(ع) به روی صحنه می‌رود می‌نشینم.
گزارش: رحیم میرعظیم، خبرگزاری فارس


کد مطلب: 18973

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18973/وقتی-محبت-اهل-بیت-ع-باعث-استقبال-یک-اثر-ارزشی-می-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir