از «اسکندرپور» تا «پاک فطرت»، از «شورای چهارم» تا «شورای پنجم»؛

هنگامی که تغییر نام ها از نابودی باغات قصردشت جلوگیری نمی کند!

14 اسفند 1396 ساعت 22:14

شاید زمانی که شهروندان شیرازی در 29 اردیبهشت امسال، نام اعضای لیست امید را بر روی برگه‌های رای در انتخابات شورای شهر می‌نوشتند یکی از بزرگترین امیدواری‌های آنان این بود که شورای پنجم از تخریب باغات شیراز جلوگیری خواهد کرد...


حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی در گذشته‌های نه چندان دور، بیش از 3500 هکتار از اراضی شهری در شیراز، باغی بود. به همین دلیل، شیراز بر خلاف دیگر کلان‌شهرها همواره از هوایی مطبوع و پاک برخوردار بود و عکس‌های هوایی از سطح شهر نیز نشان می‌داد شیراز شهری جنت‌تراز و سرسبز است.
اما طی سالهای اخیر، سونامی خشک کردن و سوزاندن باغات شیراز به ویژه باغات قصردشت و تغییر کاربری آن به تجاری و یا مسکونی، مساحت باغات شهر را تا سطح 600 هکتار کاهش داده است.
شاید زمانی که شهروندان شیرازی در 29 اردیبهشت امسال، نام اعضای لیست امید را بر روی برگه‌های رای در انتخابات شورای شهر می‌نوشتند یکی از بزرگترین امیدواری‌های آنان این بود که شورای پنجم از تخریب باغات شیراز جلوگیری خواهد کرد اما در کمال ناباوری، طی روزهای گذشته خبر مجوز تخریب و تغییر کاربری بیش از 1500 متر مربع از باغات شیراز نشان داد که تا تبدیل به رویا شدن باغات شیراز راه چندانی نمانده و گویی تفاوت چندانی در عملکرد شورای چهارم و پنجم در این زمینه وجود ندارد!

سال به سال، دریغ از پارسال!
در دهه‌‌ اخیر، گرچه مسئولان طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت را دنبال می‌کنند، اما باز هم برخی افراد سودجو با روش‌های مختلف، شبانه باغ‌ها را به آتش کشانده و یا با استفاده از مواد نفتی آنان را خشک کرده‌اند. به گفته افراد محلی، صاحبان برخی از این باغ‌ها یا در خارج از کشور به سر می‌برند یا فوت کرده‌اند و باغ در دست ورثه است و آنها نیز آن را به حال خود رها کرده‌اند. افراد سودجو نیز با بهره‌گیری از صاحبان بی‌تفاوت آنها، درصدد تفکیک باغ‌ها برآمده‌اند تا سود ناچیزی نیز به صاحبان آنان تعلق گیرد.

از کنار تخریب باغات ساده نگذریم
در این زمینه نیز کارشناسان محیط زیست از تخریب‌های اتفاق افتاده در باغ‌های قصردشت و ساخت و سازهای غیرکارشناسی نگران بوده و خواستار توجه بیش از پیش به این موضوع هستند.
همچنین موضوع تخریب باغ‌ها همواره مورد توجه و دغدغه مردم و دوستداران محیط زیست بوده و تاکید آنان نیز بر این است: نباید به تاثیرا سوء نابودی باغ‌های قصرالدشت بی‌توجه بود بلکه باید با متخلفان به اشد مجازات برخورد کرد.
اما آنچه بیش از هر چیزی دل هر شهروند و دوستدار علاقه‌مند به محیط زیست را به درد می آورد مصوبه‌هایی است که صدای آن ها از گوشه و کنار جلسات و شوراهای مختلف به گوش می رسد و  بلای جان درختان کهن و چندصدساله شهر شیراز می شوند.
همچنین علاوه بر تغییر کاربری باغ‌های قصرالدشت، تخریب باغ‌های چمران و برخی باغ‌های درون‌شهری شیراز که ریه تنفسی این شهر و از عوامل پیشگیری از آلودگی شیراز هستند نیز در سال‌های اخیر مورد اعتراض تشکل‌های دانشجویی، اقشار مختلف مردم و دیگر کارشناسان  قرار گرفته است.

دست گلی دیگر از شورای برنامه ریزی استان
خبری شوکه آور و حیرت انگیز که از مهم ترین بحث های این روزهای شیراز می باشد؛  شورای برنامه ریزی استان فارس با تغییر کاربری ۱۵۶۲ متر مربع از باغات قصرد‌‌‌‌شت موافقت کرد.
در جلسه این شورا که روز شنبه ۵ اسفند در استانداری فارس برگزار شد، تصمیم گرفتند که یکی از شرکت‌های تولید‌‌‌‌ی استان فارس در این باغات مجتمعی اد‌‌‌‌اری- آموزشی احداث کند.
یاد آور می‌شود که 29 مهر امسال بود اسماعیل تبادار در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان فارس با ابراز مخالفت با هرگونه تغییر کاربری در باغ‌های قصردشت شیراز گفت: در محدوده باغات این منطقه به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شود و شورای برنامه‌ریزی استان فارس با تغییر کاربری در این منطقه که ریه شهر محسوب می‌شود به صورت جدی مخالف است. وی در این جلسه تاکید می‌کند: برای جلوگیری از سوءاستفاده و تغییر کاربری این باغات باید در گروه‌بندی این منطقه تجدیدنظر شود زیرا باغاتی که هم اکنون در گروه 5 قرار دارند و جزو باغات از دست رفته هستند با بی‌توجهی عمدی یا سهوی از بین رفته و حالا درخواست تغییر کاربری آنها مطرح می‌شود که به شدت با این موضوع مخالف هستیم. با وجود مخالفت استاندار فارس، تنها 126 روز بعد یعنی روز ۵ اسفند این طرح در شورای شهر شیراز مطرح شد و به تصویب رسید.

واکنش اقشار مختلف مردم به تخریب و تغییر کاربری باغات شیراز
شاید باورش سخت باشد اما هشتگ باغهای شیراز در مورخ 11 اسفندماه به یکی از پربازدیدترین و معروف‌ترین ترندهای فضای مجازی در اینستاگرام و توییتر تبدیل شد و نشان داد تخریب ریه‌های تنفسی شیراز، نه یک موضوع شهری بلکه یک موضوع در تراز کشوری است.
گفتنی است صیانت از باغ‌های کهن و قدیمی شیراز نیازمند ایجاد گشت‌های ویژه،تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه های مربوطه برای آبیاری و حفظ درختان و همچنین نیازمند برخورد های قضایی با متخلفان به همراه بازنگری در طرح حفظ باغ ها با تغییر قوانین مربوطه توسط شورای اسلامی شهر شیراز نیز هست.
در صورت به فریاد نرسیدن درختان و باغهای قصردشت در سال‌های آینده از باغ‌های شیراز تنها خاطره‌ای بجای می‌ماند و دیگر هیچ!                           

تهیه و تنظیم: محمد صادقی
 
 


کد مطلب: 19047

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19047/هنگامی-تغییر-نام-نابودی-باغات-قصردشت-جلوگیری-نمی-کند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir