به بهانه طرح سوال از رئیس جمهور در خانه ملت؛

سئوال از رئیس جمهور؛ شاید وقتی دیگر شاید هم هیچوقت!

17 اسفند 1396 ساعت 18:17

کدام امتیاز ارزش آن را دارد که یک نماینده، در برابر گرفتن آن از حق مردمی که ظلم بزرگی بر آنها رفته چشم بپوشد؟ بنابراین، این روزها نمایندگان مجلس در برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته‌اند...


حافظ نیوز/ تا نخستین ماه‌های سال 90، سوال از رئیس جمهور مثل یک تابوشکنی سیاسی بود. شاید تصور افکار عمومی طی سال‌های گذشته این بوده است که سوال از رئیس جمهور، مقدمه استیضاح اوست و برخی نیز تصور می‌کنند سوال از رئیس جمهور، توهین به رای ملت است!
در هر صورت، این تابو در سال 90 با سوال نمایندگان مجلس از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت شکسته شد و حال در این روزها، نوسانات اقتصادی و وضعیت عجیب موسسات مالی و اعتباری و هزاران میلیارد تومان زیان انباشته‌ای که بر روی دست دولت واقتصاد ملی گذاشته‌اند و برخی موضوعات اقتصادی و اجتماعی، سبب شده است تا بار دیگر سوال از رئیس جمهور توسط نمایندگان مجلس به جریان بیفتد و پای حسن روحانی جدی‌تر از هر زمان دیگر به خانه ملت باز شود.

معامله شیرین در دقیقه نود!
شاید عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که برخی نمایندگان مجلس، پای هر سوال و یا استیضاحی از وزرا را امضا می‌کنند و خیلی به محتوای آن کار ندارند تا در دقیقه 90 و در زمانی که پای وزیر به مجلس باز شد، با یک رایزنی فشرده با وزیر یا معاونانش، امتیازاتی را برای حوزه انتخابی خود در کسب بودجه و اعتبارات و یا عزل و نصب مدیران منصوب آن وزارتخانه کسب کنند و در بزنگاهی که نباید، امضایشان را پس می‌گیرند تا استیضاح از حد نصاب بیفتد! هم وزیر راضی هم نماینده راضی!

معامله شیرینی که این بار تلخ‌تر از زهر شد!
این بار اما پای سوال از رئیس جمهور در میان است؛ طبیعی است که خیلی از نمایندگانی که آدم فکرش را هم نمی‌کند و از طرفداران سفت و سخت دولت هستند هم پای طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردند اما این بار معامله نمایندگان در دقیقه 90 و پس گرفتن امضای برخی نمایندگان ملت، نه تنها شیرین نیست بلکه در صورت تحقق به یک نقطه سیاه در کارنامه مجلس دهم تبدیل خواهد شد چرا که موضوعی که بر اساس آن، رئیس جمهور باید به نمایندگان ملت پاسخ بدهد یک موضوع مهم و اساسی و حیاتی برای کشور است.
بحران موسسات مالی و اعتباری، موضوعی نیست که به سادگی بشود از کنار آن عبور کرد! روزی نیست که در برابر مجلس شورای اسلامی، چند صد نفر از مالباختگان این موسسات تجمع نکنند! روزی نیست که در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها، مردم مستضعفی که اندوخته یک عمر زندگی‌شان را در این موسسات از دست داده‌اند در برابر آنها تجمع نکنند!

آزمون بزرگ نمایندگان ملت!
بحث هزار نفر و ده هزار نفر نیست! مردمی که امروز با بحران جدی مواجه شده‌اند خیلی بیشتر از این اعداد و ارقام هستند و خیلی‌ها از خود می‌پرسند چرا برای تاسیس یک بقالی در یک کوچه بُن‌بست اینقدر حساسیت و نظارت وجود دارد اما یک بانک با صدها شعبه در سراسر کشور تاسیس می‌شود و بعد از کلی تبلیغ، بانک مرکزی اعلام می‌کند فلان موسسه زیر نظر ما نبوده و وزارت اقتصاد می‌گوید به ما ارتباطی ندارد و سازمان بازرسی می‌گوید ...
در این میان اگر از رئیس جمهور انتظار پاسخگویی نداشته باشیم از چه کسی باید انتظار پاسخگویی داشته باشیم؟!
کدام امتیاز ارزش آن را دارد که یک نماینده، در برابر گرفتن آن از حق مردمی که ظلم بزرگی بر آنها رفته چشم بپوشد؟ بنابراین، این روزها نمایندگان مجلس در برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته‌اند و افکار عمومی انتظار دارد نمایندگان مردم، طرف مردم باقی بمانند!

در همین رابطه، اکبر ترکی در گفتگو با خبرنگار یکی از رسانه‌ها با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی سئوال از رئیس جمهور گفت: جلسه بررسی سئوال نمایندگان از رئیس جمهور با حضور آقایان رحمانی فضلی وزیر کشور، سیف رئیس کل بانک مرکزی، امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و برخی از نمایندگان سئوال کننده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در آن، نمایندگانی که از جانب طراحان سئوال در جلسه حضور یافته بودند در کمیسیون سئوالات خود از نمایندگان ویژه رئیس جمهور را مطرح کردند و مسئولان حاضر در جلسه نیز به سئوالات پاسخ دادند.
وی که یکی از امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور است در ادامه اظهار داشت: پاسخهای مسئولان قانع کننده نبود و طراحان سئوال اعلام کردند  از پاسخ های نمایندگان ویژه رئیس جمهور قانع نشده اند.
وی ادامه داد: تعلل دولت در مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز، ادامه تحریم های بانکی علیرغم تعهدات جمهوری اسلامی ایران، بیکاری، رکود اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز محورهای اصلی سوال از رئیس جمهور هستند.
کمیسیون اقتصادی پیش از این نیز برای بررسی اولین سئوال از رئیس جمهور در مورد تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری با حضور نمایندگان ویژه رئیس جمهور شامل  معاون اقتصادی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تشکیل جلسه داد.
پس از پایان جلسه امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور اعلام کردند از پاسخهای نمایندگان ویژه روحانی قانع نشده اند.
بر اساس این گزارش، طبق ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس  براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند.
رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود. پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

نویسنده: مصطفی مشفقیان
 
 
 
 


کد مطلب: 19060

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19060/سئوال-رئیس-جمهور-شاید-وقتی-دیگر-هم-هیچوقت

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir