۰
plusresetminus

واکنش منابع‌طبیعی به هجوم گردشگران به نرگس‌زارهای کازرون؛ از مجریان جشنواره خسارت می گیریم

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۱
فیلمی از هجوم گردشگران به گلزارهای نرگس کازرون در فضای مجازی منتشر شده که مدیرکل منابع طبیعی فارس ضمن تائید این مطلب از ادعای خسارت از مجریان جشنواره خبر داد.
واکنش منابع‌طبیعی به هجوم گردشگران به نرگس‌زارهای کازرون؛ از مجریان جشنواره خسارت می گیریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "حافظ نیوزامروزه جشنواره‌ها و رویدادها یکی از روبه رشدترین بخش‌های تجارت گردشگری است که با عنوان «گردشگری رویداد» شناخته می‌شود. رویدادها، مراسم، آئین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزگان ادب و هنر استان فارس  ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است. 
یکی از جشنواره‌هایی که می‌تواند بخشی از گردشگری رویداد به حساب آید، جشنواره گردشگری گل نرگس کازرون است. ششمین جشنواره گل نرگس از هفدهم بهمن به مدت سه روز در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون استان فارس برگزار شد. 
بخش جره و بالاده کازرون از نرگس‌زارهای استان فارس است که شهرت ملی دارد و سالانه 90 تن گل از این منطقه برداشت و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود. این بخش به دلیل وجود نرگس‌زارها به عنوان خانه گل نرگس ایران معرفی شده است. 
این جشنواره در تقویم گردشگری استان فارس ثبت شده علاوه بر آن نرگس‌زارهای کازرون با مساحتی حدود 70 هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین دشت‌های نرگس در کشور و جاذبه‌های گردشگری استان فارس است. 
جشنواره امسال با حواشی همراه بوده که بازتاب آن امروز در برخی از کانال‌های تلگرامی نمود پیدا کرد. امروز در برخی از کانال‌های تلگرامی فیلمی از هجوم گردشگران به گلزارهای نرگس منتشر شد که مایه تعجب و تاسف دوستداران طبیعت شد.
مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس درباره این فیلم توضیحاتی به خبرنگار ما داد. وی ضمن تائید این مطلب که فیلم درج شده مربوط به جشنواره امسال گل نرگس است، اظهار داشت: اداره گلزارهای نرگس بخش جره و بالاده به تعاونی دهیاری آن منطقه سپرده شده بود و بارها برای عدم ورود به گلزار تاکید شده بود. 
به گفته وی در جشنواره امسال به دلیل عدم مراقبت مسئولان برگزارکننده جشنواره گل نرگس، عده‌ای از گردشگران بدون توجه به محیط وارد گلزار شده که هر چند خسارتی به بوته‌های گل وارد نشده اما به گل‌های نرگس آسیب زده شد. 
بوستانی که این امر را کاری زشت و ناپسند عنوان می‌کند، معتقد است که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید برخوردهای فرهنگی صورت گیرد و جشنواره نیز در محیط گلزار برگزار نشود. 
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس ضمن مخالفت شدید با برگزاری این جشنواره در محیط گلزار می‌گوید: از مجریان و برگزارکنندگان جشنواره ادعای خسارت شده چراکه منابع طبیعی اموال عمومی به حساب می‌آید و همه باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. 
محمدرضا معینی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کازرون درباره جشنواره گل نرگس کازرون گفته است جشنواره گردشگری گل نرگس در فهرست جشنواره‌های تک‌مکانی و تک‌زمانی است و در تقویم گردشگری به‌عنوان یک رویداد مهم ثبت شده است و برگزاری آن بی‌شک تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری شهرستان دارد. 
به گفته وی جشنواره گردشگری غذا، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، نمایشگاه و جشنواره گردشگری عشایری و جشنواره ورزش‌های بومی محلی نیز از برنامه‌های دیگر این رویداد مهم بوده که در فضای نمایشگاهی بیش از 700 مترمربع برگزار شده است. 
هرچند مسئولان ورود و استقبال گردشگران از این جشنواره را راهکاری برای توسعه و رونق شهرستان کازرون ذکر کردند اما باید توجه داشت که برخوردهای نامناسب با محیط گلزار ممکن است در آینده مانع توسعه شود.
کد مطلب : ۱۹۰۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما