من چراغ می‌افروزم نه حادثه/ شیراز شهر ایمن کشور در چهارشنبه سوری

22 اسفند 1396 ساعت 0:38

با مادر بزرگ که حرف می‌زنم و یا حتی خاطرات کودکی خود را ورق می‌زنم به یاد نمی‌آورم که چهارشنبه سوری با ایجاد اتش‌سوزی و استفاده از ترقه و ایجاد حادثه ربطی داشته باشد.


به گزارش "حافظ نیوزکودکان و حتی بزرگسالانی را می‌بینم که هر سال با فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال دچار حادثه و سوختگی شده‌اند و به‌جای شروع سال نو با شادی به پیشواز حادثه رفته‌اند. اما با مادر بزرگ که حرف می‌زنم و یا حتی خاطرات کودکی خود را ورق می‌زنم به یاد نمی‌آورم که چهارشنبه سوری با ایجاد آتش‌سوزی و استفاده از ترقه و ایجاد حادثه ربطی داشته باشد.
قدیمترین آداب در چهارشنبه سوری، افروختن آتش و شادی کردن در جمع دوستان و خانواده در کنار آن است. «زردی من از تو سرخی تو از من» به معنای انتقال بیماری و ناتوانی به آتش و گرفتن شادابی و تندرستی از آن بر زبان‌ها جاری می‌شد.
در  قدیم بر این باور بودند که با شکستن کوزه در این شب، قضا و بلا رفع می‌شود. خوردن آجیل شور و شیرین نیز از دیگر رسوم این شب به شمار می‌رود. کسانی که حاجتی دارند شب چهارشنبه سوری نیت می‌کنند و بر سر رهگذری فالگوش می‌ایستند و نخستین صحبت هر عابری را به فال نیک و جواب خواسته خود می‌گیرند.
اما در سال‌های اخیر برخی افراد با انجام اقدامات حادثه‌خیز چهره و ارزش واقعی این سنت قدیمی را مخدوش کرده‌اند و سوانحی برای خود و دیگران به‌وجود می‌آورند.
مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز با اشاره به همکاری خوب مردم شیراز در سال گذشته برای جلوگیری از وقوع حوادث در چهارشنبه آخر سال به خبرنگار فارس می‌گوید: با این همکاری مطلوب، شیراز به عنوان شهر ایمن کشور در این حوزه شناخته شد.
فرخ‌زاده ادامه می‌دهد: امسال نیز تا یک روز پیش از چهارشنبه‌سوری حادثه قابل توجهی که مربوط به این برنامه باشد، نداشته‌ایم.
وی اضافه می‌کند: باید به سنت‌های اصیل ایرانی- اسلامی خود پایبند باشیم و به آنها برگردیم و با دیدار از بزرگترها، عیادت بیماران، نذری دادن و کمک به مستمندان این سنت دیرینه را برگزار کنیم.
این مقام مسئوول توصیه می‌کند: از والدین انتظار داریم تا فرزندان خود را کنترل کنند و برای ایجاد یک فضای ایمن همکاری کنند.
فرخ‌زاده تاکید می‌کند: اگر خانواده‌ها می‌خواهند یک شب آرام و ایمن داشته باشند، اگر هم آتش کوچکی روشن می‌کنند در فضای باز باشد و سطل آب یا کپسول آتش نشانی در دسترس داشته باشند.
وی تصریح می‌کند: حتی‌الامکان از برافروختن آتش در جنگل‌ها خودداری شود و یا دورچین دور آتش قرار دهند و از آتش‌افروزی در کنار پمپ‌های گاز و بنزین نیز جدا خودداری کنند.
مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز در ادامه بیان می‌کند: شهروندان از پوشیدن لباس‌های گشاد و بلند در کنار آتش خودداری کنند و از ترقه‌های دست‌ساز و وارداتی به هیچ وجه استفاده نکنند.
وی معتقد است: اکنون که برای میزبانی از 3 میلیون مسافر نوروزی آماده می‌شویم شایسته نیست که زحمات شهرداری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، پسماند، آتش نشانی و ... را با مخدوش کردن چهره شهر با آتش و مواد محترقه مخدوش کنیم.
فرخ‌زاده با اشاره به آموزش‌هایی که برای چهارشنبه‌سوری ارائه شده است، می‌گوید: این آموزش‌ها در مدارس، مساجد، ادارت و پویش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کرده‌ایم که موجب شده است تا کنون هیچ مورد حادثه‌ای در این زمینه به وقوع نپیوندد.


کد مطلب: 19103

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19103/چراغ-می-افروزم-نه-حادثه-شیراز-شهر-ایمن-کشور-چهارشنبه-سوری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir