۰
plusresetminus
شهردار شیراز:

نظام جمهوری اسلامی میراث معنوی شهداست/ حل مسئله حاشیه نشینی با مداخله موثر امکان پذیر است/ ماهانه 63 میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری است

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۱۱
امروز سه شنبه 22 اسفندماه، نخستین نشست خبری شهردار برگزار شد و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری حافظ نیوز، حیدراسکندرپور در نخستین نشست خبری خود ضمن اشاره به اینکه شهدا میراث معنوی ما هستند که برای حفظ این نظام و این خاک جان خود را داده اند گفت: در موضوع شهدا، چپ و راست  اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست و همه مدیون شهدا هستیم و باید برای  این ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی سرمایه‌گذاری کنیم. اما  متاسفانه گاهی از سوی برخی افرادی که خیلی دوران دفاع مقدس و انقلاب را درک نکرده‌اند کم لطفی هایی می شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه شهدا برای همه کشورها میراث معنوی محسوب می‌شوند گفت: رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی نباید دعواها و مباحث و اختلاف نظرهای خود را به حیطه‌ی شهدا بکشانند، هرجا که اختلاف نظری بین گروه‌ها و افراد وجود داشته باشد، همان‌جا باید طرح و دنبال شود، جایی که مربوط به قهرمانان و شهدا است اجازه وارد کردن اختلاف‌ها را نداریم. 
اسکندرپور با اشاره به اینکه در سال های اخیر موضوع تعویض بنر و قاب تصاویر شهدا مد نظر شهرداری شیراز بوده است گفت: ابلاغ تعویض بنرها و نوسازی آنها برای آمادگی ورود به سال جدید در تیرماه صادر شده و اسناد آن در شهرداری موجود است اما در فضای مجازی به سمت دیگری رفت؛ بنده خودم به صورت شخصی با جدیت پیگیر بوده ام اما تاکنون حداقل 600 بنر حاوی تصاویر شهدا و 100 قاب تعویض شده است و ان شا الله طی سه روز آینده، در مسیرهای بلوار مدرس، رحمت و پاسداران، تصاویر جدید شهدا نصب شود.
 
اسکندرپور ضمن اشاره به موضوع حاشیه نشینی گفت:شیراز سومین شهر کشور است که با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است  ، حاشیه‌نشینی مسائله ای است که ساماندهی آن نیاز به همکاری و مدیریت همگانی دستگاه‌های متولی دارد البته من با مداخله مؤثر موافقم، مداخله صرفاً فیزیکی مشکلی را حل نمی‌کند.
 
این مقام مسئول با گذری بر موضوع بودجه گفت: نحوه تحقق بودجه بوده کاری به جریان‌های سیاسی ندارد، شهرداری‌ها در سال‌های گذشته شهر فروشی کردند که راه برون‌رفت از آن فقط تحقق درآمد پایدار است که وجود بستر قانونی و همکاری مشترک بین دولت، مجلس و شوراهای اسلامی شهرها امکان تحقق درآمد پایدار در شهر را فراهم می‌کند.
 
شهردار شیراز با اشاره به اینکه ماهانه 63 میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری است و شهرداری شیراز در بهترین شرایط حدود 4 میلیارد تومان از مناطق شهری کسب درآمد می‌کند گفت: این میزان درآمد کفاف هزینه‌های عمرانی شهر را نمی‌دهد و شهرداری در شرایط اضطرار به تغییر کاربری‌هایی تن می‌دهد که در حالت عادی آن را انجام نمی‌دهد، البته برخی تغییر کاربری‌ها بر اساس رأی دیوان عدالت اداری است و شهرداری نیز مکلف به صدور پروانه ساخت می‌شود.
وی در ادامه موضوع بودجه و در پاسخ به پرسش خبرنگاان گفت: میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران بالغ بر 386 میلیارد تومان است که پرداخت بدهی پیمانکاران با حجم درآمدهای شهرداری شیراز امکان‌‍پذیر نبوده  که برای این امر، پیمانکاران را براساس میزان مطالبات دسته بندی کرده‌ و پرداخت بدهی‌ها را آغاز کرده‌ایم.
 
اسکندرپور در ادامه نیز در ارتباط با بافت تاریخی شیراز گفت: بافت تاریخی خاطره مشترک مردم شیراز است و باید حس تعلق نسبت به بافت تاریخی در مردم ایجاد شود که این حس تعلق می‌تواند مبارک باشد و بعضی از پدیده‌های نامبارک را سامان بخشد همچنین در سال‌های گذشته به دلیل اینکه در بافت‌های تاریخی اختلاف نظر در نوع مدیریت بوده باعث تخلیه از ساکنان اصلی آن شده است. و دلیل دیگر آن این است که این بافت متناسب با مقتضیات و نیازهای روز نتوانست رشد مناسبی داشته باشد، این بافت را خالی کردند و امروز شاهد آن هستیم که بخش زیادی از ساکنان بافت تاریخی را غیرایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.
وی در ادامه گفت: امروز بالغ بر 120درخواست تاسیس رستوران و هتل در این بافت وجود دارد که این نشان از شکل‌گیری جریان زندگی در بافت تاریخی است و تلاش ما تغییر سیما و منظر بافت تاریخی است و قطعا این اتفاق سریعتر پیش خواهد رفت.
شهردار شیراز با بیان اینکه دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی و برگزاری رویدادهای فرهنگی در بافت تاریخی تاسیس شده است گفت: بخشی از این تخریب طبیعی بوده و در سال‌های گذشته انجام شده و بخشی نیز به دلیل طرح توسعه بوده است، طرح 57 هکتاری معروف، باید تلاش کنیم که این طرح متناسب با مصوبه‌ی اولیه باشد، هم‌اکنون میراث و راه  هم معتقد هستند متناسب با طرح اولیه نیست.
 
اسکندرپور با اشاره به اینکه باغات شیراز گروه بندی شده اند گفت: گروه ۱ باغات به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز ندارد اما در سال ۹۳ مالک یکی از این باغات به شهرداری مراجعه می کند و درخواست صدور مجوز برای ساخت مسجد را داشته که در نهایت سال ۹۴ پروانه ای صادر می شود اما ساخت از سال ۹۶ شروع شد  که بنده طی چند ماه گذشته به سمت ابطال پروانه رفتم اما امکان پذیر نبود و به همین دلیل از طریق دستگاه قضایی اقدام کردیم و بازهم تنها راه را ایجاد درآمد پایدار دانست.
وی در بخشی از صحبت هایش با اشاره به توقف تونل کوهسار مهدی گفت: علت توقف پروژه‌ی بزرگراه کوهسار مهدی، طرح شکایت از سوی معترضان است که بخشی از این اینها مربوط به شهرداری منطقه یک و بخشی مربوط به شهرداری منطقه شش شیراز است و این مشکل به ماه‌های قبل از حضور من در شهرداری شیراز باز می‌گردد همچنین مطالباتی که وجود دارد حدود 100 میلیارد تومان است که اگر تنها قصد گشایش مسیر باشد، میزان مطالبات کمتر خواهد بود اما برای حریم باید کل مطالبات را پرداخت می‌کردیم لازم به ذکر است که در حال حاضر یک تیم برای مذاکره به معارضان تعیین و کار شروع شده است.
 
کد مطلب : ۱۹۱۰۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما