۰
plusresetminus

خطر در بیخ گوش مسافران خارجی فرودگاه شیراز/ تَرَک‌هایی که جدی گرفته نمی‌شوند!

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸
درحالی به استقبال تعطیلات نوروز می‌رویم که مشاهدات میدانی حاکی از آن است هرلحظه امکان ریزش سالن بین‌المللی فرودگاه شیراز بر سر مسافران خارجی محتمل است.
خطر در بیخ گوش مسافران خارجی فرودگاه شیراز/ تَرَک‌هایی که جدی گرفته نمی‌شوند!
به گزارش "حافظ نیوز"، فرودگاه‌ها نقش اساسی در جذب گردشگر به کشور و رونق صنعت توریسم دارند؛ گردشگر خارجی اغلب از طریق حمل‌ونقل هوایی وارد کشور شده و اولین مکانی را که از یک شهر می‌بیند، فرودگاه آن است که می‌تواند جلوه‌ای خوب یا بد از یک شهر را در ذهن گردشگر نمایانگر کند.
از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین مؤلفه‌های سالن فرودگاهی، امنیت جانی، مالی و ایجاد احساس آرامش در مسافر است. قانون‌گذار سخت‌گیری‌های ویژه‌ای را در زمینه ساخت فرودگاه‌ها پیش‌بینی کرده و به‌عنوان نمونه در مبحث ششم مقررات ملی به دلیل اینکه از فضای فرودگاه می‌توان برای امداد و نجات استفاده کرد، فرودگاه‌ها جزو سازه‌های «گروه خطرپذیری یک» با درجه اهمیت «بسیار زیاد» شناخته شده‌اند. در این گروه، آسیب به‌هیچ‌عنوان جایگاهی ندارد و استفاده بی‌وقفه از آن شرط است و در نتیجه نباید در بهره‌برداری از آن خللی به وجود آید.
همچنین فرودگاه‌ها را به دلیل اینکه دارای فضایی هستند که بیش از 300 نفر زیر سقف آن جای گرفته و در صورت تخریب تلفات بالایی دارند، می‌توان در زمره «گروه خطرپذیری 2» با درجه اهمیت «زیاد» نیز به شمار آورد که در هر صورت، نشان‌گر اهمیت بالای این سازه در همه ابعاد است.
حال ناخوش سالن بین‌المللی شهید دستغیب
به گفته‌ مدیرکل فرودگاه‌های فارس، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز رتبه چهارم فرودگاه‌های کشور را دارد و به‌عنوان اولین شهر در کشور است که توانسته پروازهای مستقیم خود را به عمان آغاز کند که این مهم نیازمند زیرساخت‌هایی مانند سالن‌های بین‌المللی مناسب است؛ البته وی از اتمام یک سالن بین‌المللی در سال آینده خبر داده است.
اما چندی پیش یک منبع آگاه با ارسال عکس‌هایی از سالن بین‌المللی فرودگاه شهید دستغیب، ما را از خطری آگاه کرد که هرلحظه امکان رخ دادن اتفاقی ناگوار را هشدار می‌دهد. به گفته‌ این منبع آگاه، به دلیل تعمیر غیراصولی کف طبقه‌ دوم سالن انتظار بین‌المللی فرودگاه شهید دستغیب، این طبقه دچار نشست و مشکل شده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما نیز حاکی از آن است که به دلیل فعالیت‌های غیرمهندسی، این طبقه دچار نشست شده و تَرَک‌های حاصل از آن نیز در دیوارهای سرویس بهداشتی زیر این طبقه به‌وضوح قابل‌ مشاهده است. این ترک‌ها هشداری است که ساختمان به مسؤولین فرودگاه می‌دهد، اما آن‌ها بدون توجه به این هشدار، مسافرین خارجی را به زیر این طبقه رجوع می‌دهند.

خطر ریزش ناشی از نشست، به دلیل کف‌برداری غیراستاندارد
یکی از کارمندان فرودگاه شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به اِعمال‌نظر از طرف مدیران ارشد فرودگاه و طرح اجراشده در خصوص کف‌برداری غیراستاندارد و کارشناسی‌نشده در سال جاری، این عمل باعث شد که سالن پروازهای خارجی فرودگاه شیراز و ستون‌های این سالن فرونشست زیادی داشته و تمام دیوارها و ستون‌ها تَرَک‌ بردارند.
وی ادامه داد: در پی این عمل و احتمال ریزش کل ساختمان، تصمیم به تخریب طبقه دوم این سالن به دلیل کاهش بار ستون‌ها گرفته شد و در نتیجه تمام اتاق‌های دوربین‌های نظارتی، پلیس گذرنامه، اتاق سِروِرها و ... به‌طور کامل تخریب شد، ولی همچنان ترک‌ها و نشست دیوارها روزبه‌روز در حال پیش‌روی است.
این پرسنل فرودگاه شیراز در پاسخ به زمان اتمام ساخت سالن جدید فرودگاه که گفته می‌شود در سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید نیز اظهار داشت: سالن بین‌المللی جدیدی که در حال ساخت است تا حدود 3 سال دیگر هم افتتاح نمی‌شود!

طبق مشاهدات ما که در تصاویر زیر نیز قابل‌ مشاهده است، در پشت ایرانیت فلزی و بخشی که گونی‌های آبی قرار دارد، محل صف و انتظار چک گذرنامه و تجمع مسافرین پروازهای خارجی است که هرلحظه خطر ریزش آوار را بر روی سر مسافرین هشدار می‌دهد. همچنین در بخش‌هایی که در این ساختمان نشست باعث ترک شده است، باید از مهار سازه مثل جک و اسکافلد شود که متأسفانه مسؤولین در این بخش نیز توجهی به این مسئله مهم نداشته‌اند.


منبع: فارس
کد مطلب : ۱۹۱۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما