۰
plusresetminus

طعم متفاوت خوراکی‌های لاری+عکس

تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۶
شهرستان لارستان دارای خوراکی‌ها و شیرینی‌های بومی خوشمزه‌ای است که می‌تواند کام هر مسافری شیرین و طعم تجربه آن را ماندگار کند.
طعم متفاوت خوراکی‌های لاری+عکس
به گزارش "حافظ نیوز"، لارستان وسیعترین شهرستان استان فارس بوده که در جنوبی‌ترین نقطه این استان پهناور واقع شده است.
لارستان جدای از جاذبه‌های تاریخی باارزش و قابلیت‌های طبیعی زیبا، در زمینه گردشگری خوارک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
اگر بخواهیم درباره شیرینی‌ها و خوراکی‌های بومی خطه لارستان کهن به تفصیل مطلبی بنویسیم باید سطرها درباره آن مقاله و گزارش نوشته شود اما در اینجا شاخص‌ترین آنها ذکر می‌شود.
 
کباب کنجه لاری
شاید وصف طعم و لذت خوردن کباب شهرهای مختلف برای هر یک از هموطنان تکراری باشد، اما تجربه خوردن کباب کنجه لاری می تواند خاطره ای بیاد ماندنی باشد. چرا که کباب لاری، دارای طعم و مزه، بو و ظاهر، دل هر مسافری را برای چشیدن به خود جذب می کند.
برای تهیه کباب لاری، نیاز به ماست چکیده محلی، فلفل سیاه، پیاز، نمک، گوشت و غیره است. کباب لاری را می توان با گوشت کهره و مرغ تهیه کرد.
مسافران به ویژه مسافران در ایام نوروز، با ورود به شهر لار، شاهد وجود کباب فروشی های متعدد هستند که انواع مختلف کباب لاری را طبخ و تقدیم مهمانان می کنند. پیشنهاد می شود در سفر به لارستان تجربه خوردن کباب لاری را از دست ندهید.

 
حلوا مسقطی لاری
هر یک از شهرهای ایران با داشتن سوغاتی خاصی معروف است مثلا «گز» اصفهان، سوهان قم، آبلیموی جهرم، «زیره» کرمان و غیره می‌توان نام برد که در این میان، حلوای مسقطی لاری محبوب‌ترین کالایی است که شهروندان و مسافران از آن بعنوان توشه سفر و سوغات برای عزیزان خود از شهر لار به ارمغان می‌برند.
حلوای مسقطی لاری از شکر، نشاسته، روغن، گلاب، زعفران، خلال پسته و بادام تهیه می‌شود که به لحاظ تنوع در 30 نوع مختلف است.
این حلوا نزدیک به 150 سال است که در لارستان تهیه می‌شود و اکنون در کنار کارگاه‌های سنتی به شکل صنعتی و گسترده تولید و علاوه بر شهرهای مختلف ایران به برخی کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود.
حلوا مسقطی لاری در 15 اردیبهشت ماه 92 در سازمان توسعه تجارت وزارت بازرگانی سابق با همکاری اتحادیه صنف قناد با نام لارستان به ثبت منطقه جغرافیایی رسیده است تا به نوعی از جعل و ثبت این سوغات لارستان به نام شهرهای دیگر جلوگیری شود.

 
مهوه لاری
مَهوه یا مهیاوه یکی از دسرهای طعم دهنده و خوشمزه در منطقه لارستان جنوب کشور است. این محصول که طرفداران زیادی هم دارد که از ماهی «ساردین ریز» یا به زبان لارستانی، ماهی «مُوتُو»، خردل (خندل)، نمک و آب به طرز ماهرانه ای تهیه می‌شود.
از این ماده که مایع شکل است برای پخت انواع نان های محلی مانند: شل شلو، نی ننی، بالتووه، بتونور، جرادک، تفتو، فلزی، نازک و غیره استفاده می‌شود. مهوه لاری به دلیل استفاده از ماهی در آن دارای فسفر و کلسیم زیادی است.
هرچند با وجود بهره‌مندی از پتانسیل های مناسب توسعه توریسم و گردشگری، متأسفانه معرفی لازم و زیرساخت های مورد نیاز برای جذب توریسم‌های خارجی و داخلی در این لارستان فراهم نشده و نیاز است با سرمایه گذاری‌های مختلف و حتی ایجاد کارخانجات صنعتی این محصولات را به شکل انبوه و استاندارد تولید و عرضه کرد.

 
 
کد مطلب : ۱۹۲۰۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما