۰
plusresetminus

راز جاودانگی حافظ، شاعر شیرین سخن پارسی پس از گذشت قرن ها

تاریخ انتشارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
زیبایی سخن و نفوذ سروده‌های حافظ او را پدیده دوران کرد و تاکنون کسی دیده نشده که اشعارش را بخواند و پایبند نشود.
راز جاودانگی حافظ، شاعر شیرین سخن پارسی پس از گذشت قرن ها
به گزارش "حافظ نیوز"، خواجه شمس‌الدین محمد ملقب به لسان‌الغیب سخنور نامی و بزرگ ایران و از غزل‌سرایان بنام است که حدود سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز دیده به جهان گشود و در همان شهر نیز پرورش یافت.
پدرش بهاءالدین نام داشت و پیش از سرپرستی پسر، دار فانی را وداع گفت. از جمله استادان نام‌آور آن دوران سید شریف جرجانی و ابو عبدالله قوام‌الدین بودند که حافظ نزد آنان به فراگیری علوم و ادبیات پرداخت.
او به زبان عربی که زبان ادبی آن زمان بود مسلط شد و قرآن را از حفظ می‌خواند به همین جهت متخلص به حافظ است. این شاعر نامی ایران در سال ۷۹۱ هجری قمری دیده از جهان فروبست و وی را در مصلای شیراز به خاک سپردند.
دیوان حافظ شامل قصیده، غزل، مثنوی، رباعی و قطعه است، اما از این میان، غزلیات وی از همه مشهورتر هستند.
دیوانش با فرهنگ ایرانی گره خورده، او از مفاهیمی می‌گوید که هیچ گاه رنگ کهنگی نمی‌گیرد، او شاعر زمانه است.
همتم بدرقه راه کن‌ ای طایر قدس***که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
حافظ شاعری جهانی است، دیوان او به زبان‌های مختلف دنیا به چاپ می‌رسد، در خانه هر ایرانی و در کنار کتاب مقدس قرآن مجید، یک جلد از این دیوان قرار دارد.با گذشت سال‌ها از مرگش، اما هنوز جاودانه مانده و آرامگاهش زیارتگاه عاشقانی است که همه روزه به پابوسش می‌آیند.
این شاعر نامی گویی می‌دانست که آرامگاهش روزی زیارتگه رندان جهان خواهد شد، آنچنان که می‌گوید:
بر سر تربت ما، چون گذری همت خواه***که زیارتگه رندان جهان خواهد بود
آرامگاه او اکنون پربازدیدترین سایت تاریخی گردشگری کشور محسوب می‌شود.
راز جاودانگی حافظ، شاعر شیرین سخن پارسی پس از گذشت قرن هامحمدی مسئول اداره فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مجموعه تاریخی – فرهنگی حافظیه یکی از مهم‌ترین سایت‌های تاریخی کشور است و یکی از بهترین و پربازدیدترین سایت‌های استان فارس نیز محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: بنا بر آمار رسمی اخیر سازمان آمار ایران تا پایان سال ۱۳۹۴ مجموعه فرهنگی – تاریخی حافظیه با یک میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر در طول سال پربازدیدترین سایت تاریخی گردشگری کشور بوده است.
محمدی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ هم صورت گرفته و میزان فروش بلیط‌های موجود در مجموعه فرهنگی – تاریخی حافظیه، پیش بینی می‌شود این رتبه در این سال‌ها همچنان باقی مانده و تکرار شود.
یکی از گردشگران در مجموعه تاریخی – فرهنگی حافظیه اظهار کرد: از کرمان آمده ام تا در آرامگاه حافظ و کنار مقبره اش نشسته و شعرهایش را بخوانم، خیلی حس عجیب و خوشایندی برایم دارد.
یکی دیگر از بازدیدکنندگان حافظیه گفت: خیلی خوشحالم، بعد از ۳۰ سال از همدان به شیراز و آرامگاه حافظ آمده ام، در ابتدا حس غریبی داشتم و شرمنده حافظ شدم که چرا من یک ایرانی هستم و باید اینقدر دیر به پابوسش آیم.
راز جاودانگی حافظ، شاعر شیرین سخن پارسی پس از گذشت قرن هامحمودی عضو هیئت علمی بخش فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز جاودانگی حافظ را در زبان او به معنی جان و وجودش برشمرد.
وی ادامه داد: عشق، پیوند حافظ با سرچشمه حقیقت قرآن، هنر شاعری حافظ و شناخت واقعیت‌ها و بیان حقیقت از دیگر رموز جاودانگی حافظ است.
محمدی مسئول اداره فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از دیگر دلایل پربازدید بودن آرامگاه حافظیه را موقعیت جغرافیایی مجموعه حافظیه دانست که در مرکز شهر شیراز قرار دارد.
وی افزود: از دیگر جذابیت‌های آرامگاه حافظیه آن است که در ضلع غربی آن، مقبرة الشعرا قرار دارد و مدفن بسیاری از بزرگان ادبی، فرهنگی و تاریخی کشورمان است.

اگرچه حافظ از شیراز هم خارج نشد، اما اشعارش به اقصا نقاط دنیا رسید و جهانی شد.از راز‌های ماندگاری سخن حافظ است که بعد از سال‌ها همه می‌توانند با اشعارش به خوبی ارتباط برقرار کنند.
زیبایی سخن و نفوذ سروده هایش او را پدیده دوران کرد و تاکنون کسی دیده نشده که اشعارش را بخواند و پایبند نشود.
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق***ثبت است بر جریده عالم دوام ما
باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۱۹۲۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما