نوروز هم خواب عمیق بازار شیراز را بر هم نزد

16 فروردين 1397 ساعت 12:23

نوروز و مسافران نوروزی هم نتوانست بازار راکد شیراز و شهرهای فارس را رونق بدهد.


به گزارش "حافظ نیوزبازار شيراز و شهرهاي ديگر كشور متاثر از فضاي اقتصادي ايران در ركود شديدي به سر مي برد، ركودي كه هيچ يك از واحدهاي صنفي را بي نصيب نگذاشته است.

به گفته ریيس اتاق اصناف مركز فارس، بازار نوروزي شيراز يكي از راكدترين بازارهاي نوروزي بود و كسادي شديدي اين بازار را فراگرفته بود.
سيد محمود هاشمي بيان داشت: بازار شيراز مملو از گردشگراني بود كه اين شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب كرده بودند اين درحالي است كه شاهد خريد چنداني از سوي گردشگران نبوديم و به جز فروشگاه هاي فروش محصولات غذايي ساير فروشگاه ها كمترين بهره را از بازار نوروزي بردند.
وي با اشاره به رونق شديد بازار نوروزي شيراز در سال هاي قبل گفت: تا سه چهار سال قبل فرياد ما بلند بود كه چرا بازاريان و اصناف مغازه هاي خود را در نوروز تعطيل مي كنند و از رونق بازار در اين ايام بهره نمي برند، اين در حالي است كه در چند سال اخير كه بازار اسير دست ركود شده و فروش به حداقل رسيده، بازاريان چاره اي به جز باز كردن مغازه هاي خود در نوروز براي تامين هزينه هايشان نداشته اند اما مشكل آن جاست كه خريداري نيست و فروش بسيار ناچيز است.
هاشمي ادامه داد: به عبارت ديگر حالا كه اصناف براي تامين هزينه هاي زندگي، ماليات، عوارض و ... مغازه هاي خود را در همه ايام باز نگه داشته اند بنيه مردم براي خريد به كمترين حد رسيده و خريدها از سر اجبار است به همين دليل بوده كه بجز اغذيه فروشي ها و فروشگاه هاي مواد غذايي و سوپرماركت ها، مابقي واحدها فروش چنداني نداشته اند.
ریيس اتاق اصناف مركز استان فارس بيان داشت: واقعاً نمي دانم چرا وضعيت به جايي رسيده كه حتي واحدهاي پوشاك و كيف و كفش هم كه هر ساله رونق داشت و مردم حداقل در نوروز پوشاك و كفش نو مي خريدند هم رونقي نداشتند و مردم براي خريد بي رغبت بودند.
وي وضع اقتصادي مردم را با هزينه هاي سرسام آور زندگي فاقد هيچ گونه تناسبي دانست و گفت: مردم براي خريدهاي خود چاره اي به جز اولويت بندي ندارند و مواد غذايي و هزينه هاي تحصيل فرزندان در اولويت نخست قرار دارد.
هاشمي وضع اقتصادي نا مناسب كشاورزان ناشي از خشكسالي هاي شديد را در ركود بازار بسيار تاثير گذار دانست و گفت: در گذشته بخش عمده اي از مشتريان بازار شيراز را كشاورزان تشكيل مي دادند كه همين قشر هم در بدترين وضعيت معيشتي قرار دارد و درآمدي همچون سابق ندارد.
وي ابراز اميدواري كرد با تدبير مسئولان اقتصاد فارس و كشور از ركود درآمده و جان تازه اي بگيرد.
ریيس اتاق اصناف مرکز استان فارس در بخش ديگري از مصاحبه خود به طرح تشديد بازرسي ها در ايام نوروز اشاره كرد و گفت: از 15 اسفند پارسال تا 15 فروردين امسال 17 هزار و 242 بازرسي از واحدهاي صنفي توسط 30 بازرس رسمي و 400 ناظر افتخاري در سطح استان صورت گرفت كه در جريان آن 966 پرونده تخلف به ارزش 1 و نیم ميليارد ريال تشكيل شد.
وي بيشترين تخلف را گرانفروشي با 210 مورد تخلف ذكر كرد و افزود: عدم درج قيمت با 457 تخلف در رتبه بعدي قرار دارد.
وي به بازرسي ها از بازار در سطح شيراز اشاره كرد و گفت: در اين مدت 653 بازرسي از واحدهاي صنفي شيراز صورت گرفت كه براي 298 واحد صنفي متخلف پرونده تشكيل شد.
به گفته هاشمي، ارزش ريالي اين پرونده ها حدود نيم ميليارد ريال بوده و گرانفروشي با 105 مورد و عدم درج قيمت با 101 مورد بيشترين تخلفات نوروزي را تشكيل داده اند.
اين مسئول، شكايات مردمي از واحدهاي صنفي در فارس را 591 مورد و در شيراز 132 مورد اعلام كرد.


کد مطلب: 19230

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19230/نوروز-هم-خواب-عمیق-بازار-شیراز-نزد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir