۰
plusresetminus
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس:

دریافت هزینه آزاد برای تست اعتیاد در درمانگاه ها جرم است

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۴
ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: اینکه درمانگاهی اعلام کند تست اعتیاد مطلقا تحت پوشش بیمه نیست قابلیت پیگیری دارد.
دریافت هزینه آزاد برای تست اعتیاد در درمانگاه ها جرم است
به گزارش "حافظ نیوز"، جملاتی چون «معتاد مجرم نیست، بلکه بیمار است»، «معتاد در صورت تجاهر، مجرم است» و... زیاد از تریبون‌ها شنیده و در مقالات کارشناسان دیده می‌شود. طبیعتا وقتی سال‌ها تلاش می‌شود تا این‌گونه جملات ملکه ذهن مردم شود باید برای توقعاتی که متعاقب آن ایجاد می‌شود آماده بود و راهکار اجرایی برای تحقق این توقعات در نظر گرفت.

کمترین توقعی که از پس این جملات ایجاد می‌شود پوشش بیمه‌ای مناسب برای این بیماران است. البته در این گزارش قصد بررسی پوشش بیمه‌ای معتادان را نداریم که در این خصوص اما و اگرهای زیادی وجود دارد و بحث جداگانه‌ای می‌طلبد.

آنچه انگیزه این گزارش شد پیام یک شهروند خبرنگار است که برای استخدام در محل کارش ملزم شده بود تست اعتیاد بدهد و با وجود اینکه دفترچه بیمه هم داشت پرسنل مرکز به او گفته بودند اعتیاد جرم محسوب می‌شود و تست اعتیاد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و باید هزینه آزاد پرداخت کند.

استدلال جالبی بود، دراین صورت حتی اگر قبول کنیم جمله کارشناسان درباره بیمار بودن معتاد، مثل خیلی از مسائل دیگر تنها روی کاغذ مانده و جامه عمل نپوشیده واعتیاد را هم جرم حساب کنیم، تکلیف کسانی که بخاطر ازدواج یا استخدام یاهردلیل دیگری داوطلبانه برای دادن تست اعتیاد اقدام کرده‌اند، چیست؟ این افراد هم در جرگه مجرمین قرارگرفته و باید هزینه آزاد پرداخت کنند، حتی اگر ماهانه حق بیمه پرداخت کرده باشند؟

برای اطمینان بیشتر به درمانگاه مذکور مراجعه کرده و شرایط تست اعتیاد را پرسیدیم. دقیقا همان جواب‌ها را شنیدیم و تاکید کردند هزینه تست اعتیاد آزاد محاسبه می‌شود.

تست اعتیاد تحت پوشش بیمه قراردارد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس در این باره پاسخ داد: تست اعتیاد تحت پوشش بیمه قراردارد. شاید پرسنل درمانگاه مذکور ناآگاه بودند. اینکه اعلام کنند تست اعتیاد مطلقا تحت پوشش بیمه نیست قابلیت پیگیری دارد.

محمدرضا ابراهيمي تصریح کرد: توصیه ما این است برای انجام این‌گونه تست‌ها به آزمایشگاه‌های دولتی مراجعه شود. زیرا هزینه موادی که برای تست اعتیاد به برخی مواد استفاده می‌شود گران است و ممکن است درمانگاه‌های خصوصی هزینه بیشتری از متقاضی دریافت کنند.

 وی ادامه داد: در درمانگاه‌های دولتی تست اعتیاد برای افرادی که حین خدمت در سازمان‌های دولتی هستند و به هردلیلی برای تست معرفی شدند رایگان است. برای معتادین متجاهر و بیماران پرخطر هم دولت هزینه‌ها را متقبل می‌شود و هزینه ای از شخص و خانواده وی دریافت نخواهد شد.

 ابراهیمی توضیح داد: برای افرادی که در بدو استخدام یا موقع ازدواج برای تست اعتیاد مراجعه می‌کنند هم یک درصدی از هزینه ها را بیمه تقبل می‌کند و یک درصد جزئی هم از شخص متقاضی دریافت می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص اینکه نرخ قانونی تست اعتیاد چقدر است و چند درصد هزینه‌ها را بیمه متقبل می‌شود ابراز داشت: نرخ نامه مصوب را می‌توان از دانشگاه علوم پزشکی گرفت. دانشگاه تا کنون همکاری خوبی با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته است. قطعا در صورت گزارش تخلف چه در مراکز دولتی و چه خصوصی قابلیت پیگیری وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر درمانگاهی اعلام کرده تست اعتیاد تحت پوشش بیمه نیست و باید برای آن هزینه آزاد پرداخت شود فرد متقاضی برای پیگیری باید به دانشگاه علوم پزشکی واحد نظارت و بازرسی مراجعه کند تا هم از نرخ دقیق این آزمایش‌ها مطلع شود و  هم در صورت اطمینان از تخلف آن را پیگیری کنند. ما هم آمادگی داریم این موضوع را از طرف دستگاه ذی ربط پیگیری کنیم.

توضیحات دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس جای امیدواری داشت اما کاش ترتیبی اتخاذ شود که نرخ‌نامه تست اعتیاد در درمانگاه‌ها در منظر عموم مردم نصب شود. به این ترتیب هم امکان نظارت دقیق‌تر برای متولیان امر ایجاد می‌شود، هم مردم بدون دوندگی اداری از نرخ دقیق هزینه‌ها و میزان مشارکت بیمه در این تست و میزان هزینه پرداختی خودشان مطلع می‌شوند و برای پیگیری تخلف برخی درمانگاه‌ها گرفتار بروکراسی اداری نخواهند شد، هم در برخی درمانگاه‌ها راه‌های غیرقانونی برای گرفتن هزینه اضافی از مردمی که به هردلیل به نتیجه تست اعتیاد نیاز دارند، بسته می‌شود. همیشه پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان است. این جمله فقط درباره بیماری‌ها صدق نمی‌کند قطعا پیشگیری از تخلف هم ساده‌تر و کم هزینه‌تر از پیگیری متخلفان خواهد بود.

شیرازه
کد مطلب : ۱۹۲۴۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما