۰
plusresetminus
در سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ معرفی شد؛

ساخت موبایل پرنده در لیگ نمایشی دانشجویی

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۰
دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز با ارائه طرح و ساخت نمونه اولیه موبایل پرنده در سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ شرکت کردند.
ساخت موبایل پرنده در لیگ نمایشی دانشجویی
به گزارش "حافظ نیوز"، سید محسن روستا، لیسانس نرم‌افزار، و محمد بهمنی، کارشناسی ارشد نرم‌افزار، عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان واحد داریون هستند که با همکاری دکتر قاعدی، دکتری برق شریف و رئیس واحد داریون، کار توسعه این پهپاد را از پاییز سال گذشته شروع کرده‌اند.
روستا گفت: «در حال حاضر دو شرکت آمازون و گوگل به شدت روی ارسال کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر با استفاده از پهپاد مانور می‌دهند اما این روش دارای اشکالاتی است که این شرکت‌ها نیز از آنها آگاه هستند. برای کنترل این پهپادها یک سیستم مرکزی وجود دارد اما وقتی پهپاد مسیر طولانی را طی می‌کند از دسترس خارج می‌شود و سیستم کنترل دیگر امکان دسترسی به آن را ندارد».
وی افزود: «گوگل و آمازون برای حل این مشکل اقدام به نصب ماژول‌ها و حسگرهایی روی این پهپادها کردند که قادر است مسیر و موانع پیش‌ رو را تشخیص دهد و به صورت خودکار بسته را به مقصد برساند اما سیستم فعلی نیز تنها مناسب مسیرهای کوتاه است».
وی ادامه داد: «بنابراین به این فکر افتادیم که چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد. به این نتیجه رسیدیم که این ماژول‌ها و حسگرهای تعبیه‌شده روی پهپاد را حذف کنیم تا وزن آن سبک‌تر شود. این امر بدین معنا نیست که ما دیگر کنترلی روی پهپاد نداریم؛ همچنان می‌توان پهپاد را از راه دور کنترل کرد اما به طور دائم به آن دستور داده نمی‌شود».
روستا می‌گوید: «در واقع در طرح ما حسگرها و ماژول‌ها به صورت هوشمندانه حذف شده است و به جای آن یک گوشی هوشمند جایگزین می‌شود. یک موبایل حسگر، دوربین، GPS و قابلیت‌های زیاد دیگری دارد؛ همه قابلیت‌ها روی موبایل وجود دارد و اگر نباشد هم می‌توان برنامه آن روی موبایل نصب کرد».
وی افزود: «در طرح ما یک موبایل روی پهپاد تعبیه می‌شود که از طریق اینترنت با اپراتور در تماس است. این دستگاه امکان تصویربرداری دارد و با استفاده از هوش مصنوعی موانع پیش‌رو تشخیص می‌دهد تغییر مسیر می‌دهد. درواقع کل کارها از طریق اینترنت انجام می‌شود، نیاز به کنترل دائمی ندارد و در صورت نیاز اعلام کمک می‌کند».
روستا اضافه کرد: «در حال حاضر پهپادهای آمازون و گوگل تنها می‌توانند تا شعاع 16 کیلومتری از مقر فرماندهی خود فاصله بگیرند اما موبایل پرنده می‌تواند در تمامی مناطقی که تحت پوشش اینترنت هستند، فعالیت کند».
وی گفت: «یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این سیستم این است که می‌تواند به صورت برنامه‌ریزی شده از شخص فیلم‌برداری کند. برای مثال در نظر بگیرد که فردی می‌خواهد در هنگام دوچرخه‌سواری از خودش فیلمبرداری کند؛ در حال حاضر اگر کاربر بخواهد این کار را انجام دهد، مجبور است از طریق ریموت کنترل از راه دور پهپاد را کنترل کند که در این کار خطرناک است و دوچرخه‌سوار تمرکز کافی برای راندن دوچرخه را ندارد».
روستا افزود: «در موبایل پرنده از طریق برنامه‌نویسی به سیستم گفته می‌شود که از کاربر در حال دوچرخه‌سواری فیلمبرداری کند. همچنین می‌توان به پهپاد دستور داد که پس از اتمام کار کاربر پیش او بازگردد. همچنین از این ویژگی می‌توان برای پوشش مراسم‌ها یا نقشه‌برداری از مناطق صعب‌العبور استفاده کرد».
وی گفت: «این پهپاد در حال حاضر می‌تواند 10 کیلوگرم بار حمل کند، این در حالی است که پهپادهای آمازون و گوگل تنها می‌توانند دو الی 2/5 کیلوگرم بار را حمل کنند».
روستا در آخر گفت: «امیدواریم که در سال جاری با حمایت‌های بیشتر بتوانیم این پهپاد بهبود ببخشیم و به مرحله عملیاتی برسانیم».
منبع: آنا
کد مطلب : ۱۹۲۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما