۰
plusresetminus

20بخش استان فارس در معرض خطر فرونشست زمین است

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲
هاشمی گفت: 20 بخش استان فارس در معرض خطر فرونشست زمین است که باید با تامین اعتبار مطالعات دقیق‌تری در این خصوص انجام شود.
20بخش استان فارس در معرض خطر فرونشست زمین است
به گزارش "حافظ نیوزمعاونان بنیاد مسکن فارس در نشست خبری به مناسبت دهه حساب 100 امام(ره) به تشریح فعالیت‌های این بنیاد در سال گذشته پرداختند.
مصطفی هاشمی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس با اشاره به آمار مقایسه‌‌ای جایگاه فارس در حوزه عمران روستایی نسبت به سایر استان‌ها در سال 95 گفت: استان فارس در صدور سند مالکیت روستایی مقام دوم را در کشور کسب کرد. همچنین در واگذاری زمین روستایی، صدور سند مالکیت در شهرهای زیر 25هزار نفر و تعداد طرح‌های هادی با 653 پروژه دارای مقام اول شده است.
طرح 7 روستای هدف گردشگری در فارس به تصویب رسید
او با بیان اینکه استان فارس در زمینه روستاهای هدف گردشگری ظرفیت خوبی دارد و در سال 96 روستاهای واجد شرایط هدف گردشگری شناسایی شد، از مصوب شدن طرح روستای هدف گردشگری برای ۷ روستای استان فارس خبر داد.
هاشمی با یادآوری اینکه طرح روستای هدف گردشگری برای روستای «دشتک» مرودشت و «غلات» شیراز اجرا شده است، توضیح داد: طرح روستای هدف گردشگری برای روستای «نوایگان» و «لایزنگان» داراب، «برایجان» جهرم، «دهمورد» و «خواجه جمالی» نی‌ریز، «چنار» آباده و «کندازی» مرودشت نیز مصوب شده است.
بیش از 200روستای فارس در معرض خطر فرونشست زمین است
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه با مطالعات اولیه مشخص شده که 20 بخش استان فارس که هر بخش 10 الی 15 روستا را شامل می‌شود در معرض خطر فرونشست زمین است، تصریح کرد: در این بخش‌ها باید مطالعات دقیق زمین‌شناسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره انجام شود که مطالعات هر بخش به 100 تا 150 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و به استانداری پیشنهاد داده‌ایم اما متاسفانه هنوز اعتبار آن تامین نشده است.
هاشمی با بیان اینکه مراحل نقشه‌برداری و طراحی مکان جدید برای جابه‌جایی روستای «کوه سفید» داراب در حال انجام است و تا 6 ماه آینده آماده واگذاری زمین و تسهیلات به متقاضیان هستیم، خاطرنشان کرد: در روستای «دیندارلو» فسا بحث جابه‌جایی وجود ندارد بلکه زمینی برای ساخت و ساز جدید در نظر گرفته شده است در نزدیکی روستا قرار دارد که البته آن زمین ملک زراعی و شخصی است و باید با مالک به توافق برسیم.
وظیفه کنترل و نظارت بر ساخت‌و سازها برعهده شهرداری است
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس با تاکید بر اینکه وظیفه کنترل ساخت و سازها بر عهده شهرداری‌هاست، تصریح کرد: شهرداری شیراز در بحث نظارت بر ساخت و ساز محدوده قانونی شهر خوب عمل کرده اما در حریم شهرک‌های اطراف عملکرد ضعیفی داشته است.
او با بیان اینکه بیش از 80 درصد تخلفات ساخت و ساز غیرقانونی در حریم اراضی کشاورزی بوده است بر برخورد قانونی در مراحل اولیه ساخت تاکید کرد.
هاشمی با تصریح اینکه وظیفه نظارت و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز برعهده بنیاد مسکن نیست درعین حال گفت: بنیاد مسکن به دلیل احساس مسئولیت و برای صیانت از حریم طرح هادی پایان هر فصل به طور میانگین حدود 300 تخلف و ساخت و ساز غیرمجاز را با تصویر و سند به مراجع ذیربط ارسال می‌کند.
سالانه 15 هزار واحد مسکن روستایی بازسازی و نوسازی می‌شود
فرج‌الله نصیری، معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه بازسازی و نوسازی مسکن روستایی سالانه 15 هزار واحد مسکن روستایی بازسازی و نوسازی می‌شود، اظهار کرد: تسهیلات این طرح با ضمانت زنجیره‌ای و با ارائه سفته به روستاییان ارائه می‌شود.
او عنوان کرد: سال گذشته علاوه بر تسهیلات بانکی 10 میلیارد تومان تهسیلات قرض‌‌الحسنه از منابع حساب100امام(ره) بنیاد مسکن به مسکن روستایی استان فارس اختصاص یافته و 2هزار و 670 نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.
نصیری با بیان اینکه در سیل سال 95 پنج هزار و 675 واحد مسکن روستایی و هزار و 727 واحد مسکن در بافت فرسوده شهری آسیب دید، افزود: برای کل این واحدها تهسیلات و کمک بلاعوض تامین شده است و تا امروز دو هزار و 11واحد به مرحله احداث سقف رسیده و به اتمام کار نزدیک شده است.
او با بیان اینکه 100درصد اعتبارات مربوط به سیل تخصیص یافته است، گفت: مبلغ تسهیلات برای روستاییان 20 میلیون تومان قرض‌الحسنه و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای مسکن شهری 30 میلیون تومان قرض‌الحسنه و 6 میلیون تومان کمک بلاعوض بوده است.
ساخت منزل برای 197 خانوار دارای بیش از دو معلول
نصیری با اشاره به ساخت مسکن برای 197 خانوار روستایی دارای بیش از 2 معلول در استان فارس و پیشرفت فیزیکی 89 درصدی این واحدها، گفت: حدود 70 درصد خانوارها نیز در واحدهای مسکونی که ساخته شده ساکن هستند و امسال نیز باید برای 181 خانوار دارای معلول خانه ساخته شود.
عدم تامین آورده متقاضیان علت تاخیر در تحویل مسکن مهر
رسول پروری، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس با 30 هزار و 43 واحد مسکن مهر بعد از استان تهران بیشترین تعداد واحدهای مسکن مهر را داشته است، اظهار کرد: تاکنون 27 هزار و 500 واحد یعنی 92 درصد کل واحدها تکمیل شده و 8 درصد باقی‌مانده نیز به دلیل عدم تامین آورده از سوی متقاضیان هنوز تکمیل نشده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار و 92 واحد مسکن شهری در استان فارس ساخته شده است و در سال 97 نیز کار احداث هزار و 528 واحد مسکونی آغاز می‌شود و واحدهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد تکمیل می‌شود، افزود: از سال 92 تا پایان سال گذشته 3 هزار و 984 واحد مسکن شهری در استان فارس با اعتباری بیش از هزار و 302 میلیارد ریال ساخته شده است.
کد مطلب : ۱۹۲۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما