۰
plusresetminus

کانون‌های ثروت در همین روزها متولد می شوند!

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹
عارف ندارد! در اطراف ما از این قبیل آدم‌ها و کانون‌های نامشروع قدرت و ثروت کم نیستند! اما اشکال کار اینجاست که بر خلاف توصیه امام رضا(ع) از این قبیل افراد و جریانها اعلام برائت و بیزاری نمی‌کنیم و اصلا بدمان هم نمی‌آید که روزی خودمان هم تبدیل به یکی از همان یقه سفیدها بشویم! گاهی وقت ها تصور می‌کنم گناه اصلی از مسلمانی نیم‌بند ماست!
کانون‌های ثروت در همین روزها متولد می شوند!
به گزارش "حافظ نیوزدر اصول کافی، روایتی عجیب و جالب از امام رضا(ع) نقل شده مبنی بر اینکه از نشانه‌های اسلام و ایمان کامل، آن است که انسان از اشخاصی که اموال مسلمانان را بین گروهی از ثروتمندان به گردش گذاشته‌اند به صورت علنی اعلام بیزاری و تنفر کند!

این روزها، سکه در مرز ۲ میلیون تومان و دلار در مرز ۶۰۰۰ تومان خرید و فروش می‌شوند. علیرغم تاکید ریاست محترم جمهور و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که جملگی معتقدند بازار ارز و سکه دچار حباب کاذب شده و به زودی همه چیز به حالت عادی خود باز خواهد گشت، روز به روز بر قیمت دلار و طلا افزوده می‌شود و بسیاری نیز این روزها، در مقابل صرافی‌ها، صف‌های طویل به راه انداخته‌اند.

اما فرض کنیم برخی‌ها، بر اساس رانت‌های اطلاعاتی و اخباری که از چند هفته و یا چند ماه قبل داشتند، می‌دانستند قرار است دلار در این روزها ناگهان با افزایش شدید قیمت مواجه شود و به همین دلیل، رفته باشند تمام سرمایه زندگیشان را دلار و طلا خریده باشند تا در این روزها، ناگهان ثروتشان چند برابر بشود! آیا امکان وقوع چنین فاجعه‌ای در اقتصاد ملی ما وجود ندارد؟ آیا در گذشته چنین اتفاقاتی نیفتاده و سرمایه‌داران زالوصفتی یک شبه متولد نشده‌اند؟!

واقعیت تلخ اقتصاد ما این است که عدم ثبات بازار و بهم ریختگی نظم اقتصادی از یک سو، و رانت‌های اطلاعاتی و اخبار پشت پرده‌ای که تنها برخی به آن دسترسی دارند، منجر به تولید کانون‌های ثروت شده است. کانون‌های ثروتی که در همین روزها متولد می شوند و آنچه که از این طریق نامشروع کسب کرده اند را نگه می دارند تا روزگاری از راه برسد که آن را خرج ایجاد یک کانون قدرت کنند تا از آن طریق، به مناصب و جایگاه‌هایی دست یابند که برای آنها مجددا امتیاز ویژه اطلاع یافتن از اخبار پشت پرده و اتفاقات مهم اقتصادی که در آینده خواهد افتاد را به همراه داشته باشد.

و اینچنین است که با چرخه‌های هولناکی مواجه خواهیم شد که قدرت را وسیله کسب ثروت، و ثروت را وسیله قدرت بیشتر می‌کنند تا جایی که یک روز چشم باز می‌کنی و می‌بینی برخی مسئولان و مدیران کشور، به یک ثروت غیرقابل تصور دست یافته اند و از چنان حمایت‌های رسانه‌ای نیز برخوردار هستند که اصطلاحا کوه نیز آنها را تکان نمی‌دهد!

تعارف ندارد! در اطراف ما از این قبیل آدم‌ها و کانون‌های نامشروع قدرت و ثروت کم نیستند! اما اشکال کار اینجاست که بر خلاف توصیه امام رضا(ع) از این قبیل افراد و جریانها اعلام برائت و بیزاری نمی‌کنیم و اصلا بدمان هم نمی‌آید که روزی خودمان هم تبدیل به یکی از همان یقه سفیدها بشویم! گاهی وقت ها تصور می‌کنم گناه اصلی از مسلمانی نیم‌بند ماست!
کد مطلب : ۱۹۲۶۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما