۰
plusresetminus
اختصاصی #حافظ_نیوز

بازهم تاسف برای استان فارس؛ چگونه می توان قید بازار ۲میلیارد دلاری داروهای پروتئینی را زد؟!

تاریخ انتشارجمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۵
علوم پروتئینی و پپتیدی از جمله علوم روز دنیاست که بسیاری از کشورها سرمایه گذاری های عدیده ای در این حوزه کرده اند.
بازهم تاسف برای استان فارس؛ چگونه می توان قید بازار ۲میلیارد دلاری داروهای پروتئینی را زد؟!
به گزارش "حافظ نیوزعلوم پروتئینی و پپتیدی از جمله علوم روز دنیاست که بسیاری از کشورها سرمایه گذاری های عدیده ای در این حوزه کرده اند.

به گفته دکتر رضا یوسفی، استاد دانشگاه شیراز سالانه حدود 200 میلیارد دلار در جهان برای داروهای حوزه علوم پروتئینی و پپتیدی از جمله انسولین هزینه می شود که حدود یک صدم این رقم در ایران پرداخت می شود که تقریبا همه این مبلغ به جیب دلالان این قبیل داروها می رود.

گفتنی است که از میان 15 داروی پرفروش در ایران و 20 داروی پرفروش در جهان، پنج دارو از جنس پروتئین و پپتید می باشد که بسیار قابل ملاحظه است.

در سرتاسر ایران 20 شرکت در حوزه علوم پروتئینی و پپتیدی شروع بکار کرده اند که متاسفانه هیچکدام در شیراز و یا اسنتان فارس نیستند و این در حالیست که اولین کنفرانس ملی در این حوزه در سال 1393 در دانشگاه شیراز برگزار شده است و امسال نیز سومین دوره این کنفرانس برای دومین بار در شیراز برگزار خواهد شد.

دکتر داریوش خلیلی، استاد شیمی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با وجود ملی بودن این کنفرانس و حضور دانشمندان خارجی، اما هیچ شرکت و یا کارخانه دارویی و یا غذایی ما را در این راه همراهی نکرده است.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل ما ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت است و هیچ شرکتی ریسک سرمایه گذاری و اسپانسرینگ در حوزه هایی نظیر علوم پروتئینی و پپتیدی را نمی کنند زیرا به راحتی می توانند اقلام و داروهای خود را از سایر کشورها وارد کنند و سودی چند برابری را به جیب بزنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به دو کارخانه بزرگ رامک و پگاه در شیراز گفت: برای مثال این دو کارخانه ارتباط بسیاری با حوزه علوم پروتئینی و پپتیدی دارند و می توانستند با حمایت از این حوزه و کنفرانس مربوطه هم به رشد علمی این حوزه کمک کنند و هم با در اختیار داشتن مقالات و تحقیقات این حوزه که برای کنفرانس ارسال شده است، زمینه تولیدات این حوزه را فراهم کنند.

وی از حسرتی بزرگ برای استان فارس گفت و ادامه داد: استان فارس با جمعیتی قابل توجه و داشتن پتانسیل بالا در حوزه های مختلف دارای دو دانشگاه بزرگ شیراز و علوم پزشکی است اما آیا همانقدر که این دو دانشگاه رشد و گسترش یافته اند، صنعت ما نیز روبه جلو رفته است؟

به گزارش #حافظ_نیوز در شیراز در حوزه داروسازی تنها یک شرکت دولتی به نام #سرم_سازی_رازی وجود دارد که جای بسی تاسف است.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت در استان فارس، مشکلات و معضلات سرمایه گذاری در بخش بروکراسی اداری در صنعت فارس وحشتناک و غیرقابل تحمل است و همین امر باعث عدم حضور سرمایه گذار در استانی با چنین پتانسیلی شده است.


گزارش: محمد صادقی
کد مطلب : ۱۹۲۸۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما