۰
plusresetminus
مصاحبه تفصیلی «حافظ نیوز» با دکتر حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز؛ «قسمت نخست»

در هیچ کجای دنیا مشابه امکاناتی که ما برای استقبال از گردشگران داخلی و مسافران نوروزی فراهم می‌کنیم وجود ندارد/ علیرغم خالی ماندن هتل‌های شیراز در نوروز، از احداث هتل‌های جدید استقبال می‌کنم/ اشکال کار ما این است که معضلات را ریشه‌ای حل نمی‌کنیم و همیشه به دنبال مُسَکّن هستیم

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۵
ما شعار استقلال و آزادی دادیم و طبعات شعار استقلال و آزادی این است که به ما تکنولوژی نمی دهند و خودمان باید به تکنولوژی بومی دست یابیم و اگر تکنولوژی آنها را می خواهیم، باید مستعمره آنها باشیم...
فرماندار شیراز
فرماندار شیراز
انتشار مطلبی انتقادی درباره مواضع حیدر عالیشوندی فرماندار محترم شیراز در پایگاه خبری حافظ و کانال منتقد و بازنشر آن در هفته نامه شهر سبز، بهانه ای شد برای دیدار هیئت تحریریه این رسانه با دکتر عالیشوندی در محل فرمانداری محترم شیراز تا در یک مصاحبه اختصاصی و تفصیلی، در خصوص مهمترین مسائل روز شیراز با ایشان در فضایی صمیمانه به گفتگو بنشینیم...

جناب آقای دکتر عالیشوندی! پیش از این رسانه ها از جانب شما تیتر زده بودند: عدم استقبال مسافران نوروزی از هتل های شیراز، نشانه درامد پایین مردم است. سوال ما این است که به نظر شما چه عاملی سبب می شود هتلداری در شهری مثل مشهد با دارا بودن بیش از ۵۰۰ هتل و مهمانپذیر و مسافرخانه در همه ایام سال سود ده باشد اما در شیراز که گردشگرانش کمتر از مشهد نیست، حتی تعداد نسبتا کم ۱۰۰ هتل و مهمانپذیر در سطح شهر شیراز نیز ضرر ده هست؟ از طرفی در جوابیه روابط عمومی فرمانداری شیراز عنوان شده بود مسئول قیمت گذاری و ... فرمانداری شیراز نیست. به نظر شما چرا هیچ ارگانی در  این باره، حاضر نیست مسئولیت قبول کند و همه توپ را به زمین دیگری می اندازند؟
بنده با نظر شما مبنی بر گرانی هتل ها در شیراز موافقم. اما گرانی قیمت اقامت در هتل های شیراز ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد از جمله: پایین بودن سطح درآمد مردم که قابل انکار نیست و همچنین نداشتن برنامه های مفرح و شاد و یا مانند هتل چمران، نداشتن پارکینگ اختصاصی مناسب و رمپ ورود و خروج و بسیار دلایل دیگر بنابراین باید کار کارشناسی انجام شود و نمی توان فقط یک جنبه را در نظر بگیریم که نتیجه ای هم نخواهیم گرفت پس اگر می خواهیم به واقعیت ها برسیم باید کار علمی و پژوهشی صورت گیرد. اما من به عنوان فرماندار هم با تمام صاحبان هتل ارتباط ندارم و نداشته ام پس نمی توانم همه را ارزیابی کنم و علت خالی بودن هتل را جویا شوم.و اما وقتی که کار کارشناسی شد نتیجه هرچه که شد براساس آن ظرفیت هتل ها را کامل کنیم ضمن اینکه به اعتقاد من در شیراز نه تنها این تعداد هتلی که داریم بلکه همانطور که اشاره کردید به تعداد بیشتر هم هتل نیازمند هستیم گرچه از نظر هتل در کشور رده سوم را بعد از تهران و مشهد داریم اما علی رقم اینکه ما استان گردشگری هستیم و شیراز یک شهر توریستی گردشگری است ایجاد هتل هنوز برای ما یک ظرفیت است و اینکه چرا هتل های شیراز خالی مانده اند، من نظر قطعی نمی دهم تا کار علمی شود.
در هیچ جای دنیا کمپ وجود ندارد اما در ایران به خاطر آسایش مردم و به خاطر رفاه و در آمد پایین مردم و به خاطر اینکه امنیت مردم و کلا گردش و تفریح صورت گیرد مجبور به انجام این کار هستیم زیرا به هرحال گردش و مسافرت باعث انجام مبادلات نقدی است. علاوه بر این، در هیچ جای دنیا کشوری نیست که 5100 کلاس درس را در فصل گردشگری به هتل و اقامتگاه تبدیل کند و یا به صورت رایگان یا با قیمت خیلی پایین به مردم ارائه دهند و یا در کجای دنیا 50 پارک، به کمپ اقامتی مسافرین نوروزی می شود؟
اما بنده معتقدم باید به دنبال حل ریشه ای مشکل بود به عنوان مثال زمانی که بنده در قشم بودم اصلا مسافری نبود و اقتصاد قشم کاملا رکود بود و همه کرکره ها را بسته شده بود اما تصمیم گرفتیم که هرکسی با ماشین قصد ورود به قشم را داشته باشد با هر تعداد مسافر به صورت رایگان از دریا عبور کند در حالی که پیش از این کرایه ماشین و مسافر جداگانه بود و با این کار 5000 ماشین در یکسال وارد قشم شد در حالی که قبل از این 200 ماشین هم وارد قشم نمی شد و این تصمیمی بود که اقتصاد را پویا کنیم به هرحال هر ماشینی که به قشم می آید با هر میزان خرید باعث رونق اقتصاد می شود.
 
در ارزآوری، اشتغال زایی و گردشگری در شهر شیراز چه قدر خود را مسئول می دانید؟
هر سیستمی، در هر جایی یک ساختار دارد که اگر همه اجزای ساختار روی هم قرار گرفت طبیعتا منجر به ادامه کار می شود مانند ماشینی که اگر لاستیک نداشته باشد نمی تواند حرکت کند و یا هر قطعه دیگری پس همه قطعات باید در کنار هم باشند تا حرکتی صورت گیرد اشکال و دلیل اینکه چرا ما توسعه پیدا نکردیم نیازمند یک کار علمی است تا اینکه همه با هم هماهنگ شویم و اتفاقی بیفتد اگر برگردیم و نتیجه همه این صحبت ها: توسعه اقتصاد پایدار، ثبات ارز و.... همه نتیجه ای به نام رشد اقتصادی یا در یک کلام اشتغال و بیکاری است. حالا اگر بخواهیم ببینیم چرا نتیجه همه کارها منجر به بیکاری می شود باید برگردیم و ببینیم چه چیزی باعث بیکاری می شود که یا سرمایه گذاری است یا ورود تکنولوژی و ما در هردو مشکل داریم.  باید چنین گفت که نه تکنولوژی به ما می دهند و نه سرمایه گذار وارد کشور ما می شود که برای پیدا کردن دلیل همین ها هم باز به کار علمی نیاز هست تا بفهمیم چه اتفاقی در کشور افتاده که افراد در تمام کشورهای اطراف ما مثل ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان، امارات متحده، عربستان و .... سرمایه گذاری می کنند اما در کشور ما سرمایه گذاری نمی شود و این  اشکال بزرگی است که برای پیدا کردن دلیل آن باید کار علمی صورت گیرد و اگر به ساختار اقتصاد کشور نگاه کنیم بخشی  شعارهای ایدئولوژی است که دادیم و این شعارها به زعم  افرادی که می خواهند در جهان حرف اول را بزنند خوش نمی آید.

یعنی معتقدید باید از شعارها و درواقع آرمانهایمان دست بکشیم؟
ببینید ما شعار استقلال و آزادی دادیم و طبعات شعار استقلال و آزادی این است که به ما تکنولوژی نمی دهند و خودمان باید به تکنولوژی بومی دست یابیم و اگر تکنولوژی آنها را می خواهیم، باید مستعمره آنها باشیم در حال حاضر تمام کشورهای مستعمره تکنولوژی دارند؛ چطور می شود به عربستان تمام تکنولوژی ها را می دهند اما به ما خیر، به دلیل اینکه حرف ایدئولوژی زدیم و این که ما مستعمره نیستیم هزینه ای می دهیم که در بیکاری در اقتصاد در دلار و... نشان می دهد اینها همه سیاسی است و هیچ کدام مولفه  اقتصادی نیست همه اتفاقاتی که الان در کشور ما می افتد سیاسی است بنابراین یکی از علت ها این است که می خواهیم خودمان باشیم حالا یکی از علت های بیکاری همین است.  اما وقتی نمی توانیم اقتصاد را جلو ببریم ناچار هستیم که مُسکِن بزنیم حالا این مُکسنها یکی مثلا این است که دولت احمدی نژاد می گفت وام زود بازده یا ما می گوییم وام فراگیر یا دیگری می گوید وام روستایی یا وام ماده 56 یا وام سه میلیونی و ... که هیچ کدام از اینها مولفه های اقتصادی نیستند بلکه مُسکنی هستند که به جهت اینکه یک درمان موقتی کنیم این ها را انجام می دهیم مولفه های اقتصادی مثلا همان است که باید در برجام جلو برویم تا دستاورد داشته باشیم و اینکه بتوانیم با دنیا رابطه برقرار کنیم با حفظ حرمت و عزت و اگر توانستیم این کارها را کنیم یک اقتصاد موفق و پویا داریم.
مثال دیگر اینکه 400 الی 500 آدمی که در سپیدان روانه بیمارستان شدند به چه علت بود به این علت بود که ما یک طرح آمایش نداریم، به یک سری از افراد مجوز می دهیم که کارخانه آب معدنی بزنند اما فکر نمی کنیم که پساب آب که ضایعات هست کجا می رود؟! همه چیز را باید در کنار هم دید تا اقتصاد فعال باشد من نمی توانم جوابگو باشم که چرا همه چیز در کنار هم نیست باید ساختاراین مملکت درست شود که همه چیز در کنار هم قرار گیرد اگر این ساختار درست شد دیگر نیازی نیست این دادگاهها این قدر شلوغ باشد.
پایان قسمت نخست
ادامه دارد...
کد مطلب : ۱۹۲۸۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما