۰
plusresetminus
رییس کمیسیون برنامه و بودجه:

بودجه مبنای برنامه ریزی و تلاش در هر سازمانی به ویژه شهرداری است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری حافظ نیوز، سید عبدالرزاق موسوی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا ضمن تبریک فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبان و همچنین تبریک روز جانباز، روز پاسدار، روز جهانی کارگر، روز و هفته معلم به نکاتی درباره نامگذاری ها اشاره کرد:
 
1.روز جانباز که به مناسبت روز ولادت حضرت ابالفضل(ع) به این نام نامیده شده است یاد و نام جانبازان برای همیشه در تاریخ این کشور و انقلاب جاودان خواهد بود بیان خاطرات و رشادتهای آنان از طرفی و آرمانهایی که آنان به دنبال آن بوده اند در طرف دیگر برای همه ماهم است. امروز متأسفانه بخش عمده ای از آنها به فراموشی سپرده شده است از مدیر کل محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می خواهم گزارشی از اقدامات ان بنیاد و سازمانهای شهری را برای حفظ دستاوردهای این عزیزان به مردم و شورا ارائه کنند.
2.ولادت امام حسین (ع) به نام روز پاسدار نام گذاری شده است، نقش سپاه پاسداران در حفظ دستاوردهای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را باید در دفاع از سرزمین و انقلاب و در طول هشت سال دفاع مقدس در کنار مردم و ارتش بازخوانی کنیم، این روز را به همه پاسدارن عزیز تبریک عرض می کنیم.
3.روز جهانی کارگر را هم داریم، امام فرمودند: خدا کارگر است و جهان محصول کار اوست این زیباترین تعبیری است که امام بکار بردند، این روز را به همه کارگران به ویژه کارگران زحمتکش و خدوم شهرداری شیراز تبریک عرض می نمایم و امید داریم دولت و نظام بتواند در جهت پاسداشت حقوق آنان تلاش کند.
4.روز و هفته بزرگداشت مقام معلم به مناسبت شهادت شهید مطهری، را داریم، همه ما مدیون معلمان هستیم، امام علی (ع) فرمودند « من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً » احترام به معلم، احترام به مقام علم، دانش، انسانیت و همه خوبیهاست، شورای شهر و شهرداری می توانند در تربیت شهروند مسئولیت پذیر از ظرفیت آموزش و پرورش و معلمان استفاده کنند جمعیت سیصد هزار نفری دانش آموزان این شهر و حدود سی هزار نفری معلمان فرصت گرانبهایی برای تحقق اهداف توسعه شهری است، همین جا از مسئولین شهرداری و شورای محترم می خواهم که زمینه همکاری مشترک با آموزش و پرورش را فراهم و در حمایت از تشکلهای علمی فرهنگیان به صورت خاص توجه کنند.
5. اردیبهشت ماه سالروز شروع فعالیت شوراهاست. یک فصل از قانون اساسی به شوراها اختصاص یافته است همانگونه که در مجمع اخیر شورای عالی استانها و در حضور معاون اول رییس جمهور عرض کردم متعالی ترین و برجسته ترین حقی که خداوند به انسان عنایت کرده، حق تعیین سرنوشت است که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است در فقدان احزاب و نهادهای مدنی فراگیر، شوراها اعم از شوراهای روستا و بهترین بستر تأمین مشارکت مردم در اداره امور محلی خود و شهروندان هستند، قانون شوراها در تاریخ ۱/۳/۷۵  تصویب و به همت دولت اصلاحات به مرحله اجرا در آمد و اکنون بیش از ۱۹ سال از عمر آن می‌گذرد، در گذر زمان اشکالات و نواقص قانون و آیین نامه های آن آشکار شده است که باید به همت شورای عالی استانها و با حمایت دولت و مجلس اصلاح شود. به علاوه دستگاهها و سازمانهای دولتی و دولت باید زمینه اجرای مطلوب وظایف شوراها را فراهم کنند، شوراهای روستا، بخش و استان با موانع جدی مالی و فضای فعالیت روبرو هستند. تقویت و حمایت از شوراها می‌تواند، موجبات تقویت مشارکت مردم در اداره کشور شود و رضایت و اعتماد عمومی را به همراه داشته باشد. بهترین راه حل مسایل و مشکلات مردم و تنها بستر آن شوراهاست.
وی در ادامه با بیان اینکه در آستانه فرا رسیدن روز شورا هستیم گفت: از استاندار و فرماندار درخواست می کنیم در اجرای قانون و باستناد بند ۳۲ ماده ۸۰ قانون شوراها سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارایه خدمات شهری در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود وظایفی را بر عهده دارند موظف کنند که برنامه های خود را جهت بررسی و استفاده به شورای شهر ارائه نمایند.
موسوی با اشاره به اینکه امروز همه ما باور کرده ایم که با بحران آب روبرو هستیم گفت: از شهرداری و سازمانهای ذیربط همچون سازمان آب و فاضلاب، کشاورزی و محیط زیست انتظار می رود طرح مدیریت بهینه آب در شهر شیراز را تهیه و به شورا جهت اعمال نظارت قانونی و در صورت نیاز بررسی ارائه نمایند. همچنین از شهردار می خواهیم با در نظر گرفتن شاخص های توسعه شهری، برنامه توسعه شهرداری را در قالب بودجه سالیانه و رویکردهای ابلاغی شورای پنجم به تفکیک مناطق و سازمانها و توجه به مناطق محروم و حاشیه نشین و رعایت دو اصل صرفه و صلاح مردم به شورا ارایه نماید.
این عضو شورا افزود: ذکر این نکته ضروری است که در این برنامه باید شاخص های عینی و کمی قابل اندازه گیری توسعه شهری با محوریت محلات شهر و رعایت اصولی هم چون عدالت اجتماعی و شهروندی، مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی، تقویت بنیانهای اجتماعی و خانوادگی، گسترش آداب و فرهنگ شهرنشینی، گسترش حقوق شهروندی و توجه به اصول صرفه جویی در مصرف منابع، طراحی بر اساس چرخه حیات منابع ساخت و ساز شهری و تداوم حیات و بقای
 انسانی که نتیجه آن کاهش فشارهای روانی، بهبود شرایط زیستی و افزایش بهره وری می گردد. همان رفاه اجتماعی و شهروند را متبادر به ذهن می کند. پیش بینی شود.
وی خطاب به شهردار گفت: از شهردار محترم می خواهیم با در نظر گرفتن اولویتهای شورای پنجم مصادیق و اولویتهای حقوق شهروندی را در مدیریت شهری به همراه راهکارهای اجرای تحقق آنها تدوین و جهت تصویب به شورای شهر ارایه نماید، یکی از مصادیق بارز و مشخص این حقوق، حق برخورداری شهروندان از خدمات عمومی با کیفیت، آسان، سریع و با حداقل قیمت است. قبلاً هم متذکر شده ام، ما شهر را گران و پر هزینه اداره می کنیم، این حق یکی از اصول مهم ارائه خدمات عمومی است، در سال گذشته قرار بود کمیته ای به همین منظور در شهرداری و با هماهنگی شورا تشکیل و کلیه خدمات شهرداری را احصاء و شیوه دستیابی به این حق مهم را با تعیین مکانیزم و فرآیند مشخص و ضمن اجرا به اطلاع مردم برساند. به باور بنده این مهمترین اقدامی است که می تواند در جهت شفافیت روند ارایه خدمات به مردم و کاهش فساد و تبعیض در شهرداری مؤثر باشد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در آغاز شروع هشتمین ماه فعالیت شورای پنجم هستیم گفت: همچنان که قبلاً هم متذکر شدم و شورا نیز به مردم قول داده است، ضروری است گزارش عملکرد هفت ماهه شورا و شهرداری به مردم ارایه شود تا امکان ارزیابی و اعلام نظر برای شهروندان فراهم شود.
1.به استناد بند دوم ماده دوم دستورالعمل شرح وظایف هیأت رئیسه و سخنگوی شورا، هیأت رییسه موظف است سیاستها و برنامه‌های اداره شورا را تدوین و به تصویب شورای شهر برساند، در آغاز سال از هیأت رییسه درخواست می کنیم، نسبت به تهیه و تدوین برنامه ها و سیاستهای نحوه اداره شورا در تمامی قسمتها اقدام و در اسرع وقت جهت تصویب به شورای شهر ارایه نماید.
2.گزارش های دریافتی نشان می دهد که بکارگیری نیروی انسانی در بخش هایی از شهرداری بر خلاف مقررات و رعایت حقوق شهروندان و علیرغم تراکم نیرو صورت گرفته است، از شهرداری می خواهم همچنان که شورا باید خود را مقید به رعایت قانون بداند، در اجرای ضوابط و مقررات و بویژه رعایت حقوق مساوی استخدامی شهروندان و احکام بودجه ۹۷ اقدام کند. در همین جهت توصیه می کنم در انتصاب مدیران به اصل گزینش مدیران از میان نیروهای شهرداری و به پیشنهاد مدیران مناطق و رؤسای سازمانها توجه شود.
3.بودجه مبنای برنامه ریزی و هر اقدام و تلاش در هر سازمانی به ویژه شهرداری است، امروزه مدیریت منابع مالی به دلیل اهمیت آن در اداره مطلوب یک سازمان مورد توجه جدی است، بودجه ریزی برمبنای عملکرد بجای بودجه ریزی برنامه ای مورد توجه قرار گرفته است در این نوع بودجه ریزی پیوند میان شاخص های عملکرد و تخصیص منابع مهم است. مهمترین نکته، در بودجه‌ریزی عملیاتی، استخراج قیمت تمام شده هر واحد از انواع خدمات ارایه شده و تخصیص متناسب اعتبارات بودجه ای در قبال ارایه خدمات با کیفیت و مطلوبتر بجای صرف منابع بیشتر است، در بودجه سال ۱۳۹۶ برای عملیاتی کردن بودجه مبلغی اختصاص داده شده بود و امسال نیز با تأکید بر تحقق این نحوه بودجه ریزی، مبلغی در بودجه ۹۷ پیش بینی شده است. از شهردار انتظار می رود به صورت فصلی گزارش تحقق این مهم را به شورا و کمیسیون برنامه و بودجه ارایه نماید، ما نمی توانیم منابع محدود مالی را بدون توجه به اولویتها، صرفه و صلاح مردم و قیمت تمام شده خدمات اختصاص دهیم. همین جا وظیفه خود می دانم از تلاش های معاون محترم برنامه ریزی و نیروی انسانی و همکاران ایشان در موضوع ساماندهی نیروی انسانی، بودجه و ساختار تشکیلاتی شهرداری تشکر نمایم.
4.امنیت و عدالت اجتماعی در مقوله مهم زندگی شهری است، ما، شهرداری و سازمانهای خدمات رسانی حوزه شهری در این زمینه مسئول هستیم، در موضوع عدالت اجتماعی در نطق های قبلی اشاره ای داشتم. و اینکه برنامه ها و اقدامات شهرداری و شورا باید مبتنی بر عدالت و به دور از تبعیض باشد. در موضوع امنیت شهروندان، باید توجه داشته باشیم، احساس امنیت و برخورداری از آن موجب آرامش و امید به زندگی و نتیجه آن افزایش اعتماد عمومی و ضریب امنیت ملی خواهد شد، برخورداری از امنیت از مصادیق برجسته حقوق شهروندی است. مردم باید در سطح شهر و در مراجعه به شهرداری و سازمانها، مکانهای عمومی و... احساس امنیت کنند. کمیسیون حقوق شهروندی در این جهت وظیفه سنگینی بر عهده دارد.
5. در بند ۱۴ ماده ۸۰ قانون شوراها تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره، استیجاره به نام شهر و شهرداری بر عهده شورا گذاشته شده است، برای تسهیل روند امور و تسریع در پیشرفت امور شهرداری، اختیار تصویب و انجام معاملات را تقریباً بطور کامل و بر اساس اعتماد به شهردار به ایشان تفویض کرده ایم، لیکن حق نظارت مصرح در این ماده قابل واگذاری نیست ما امروز مشخص نکرده ایم چگونه می خواهیم بر این معاملات شهرداری نظارت کنیم برای اطمینان از رعایت صرفه و صلاح و رعایت مقررات و آئین نامه مالی و معاملاتی شهرداری می باید نحوه اعمال نظارت بر معاملات و قراردادهای شهرداری را در شورا مشخص کنیم، همین جا از شهردار محترم می خواهم تا تصویب نحوه اعمال نظارت بر این معاملات گزارش انجام معاملات شهرداری را به صورت ماهیانه به شورا اعلام نمایند. در همین جهت گزارش معاملات شهرداری با سازمان همیاری شهرداریهای استان جهت بررسی به شورا ارائه شود، اقدام شایسته شهرداری تهران در معرض دید شهروندان قرار دادن، معاملات میلیاردی شهرداری الگوی خوبی برای شهرداری شیراز است.
کد مطلب : ۱۹۳۰۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما