۰
plusresetminus

افزایش انتقال نوزادان تازه متولد شده به بخش مراقبت های ویژه و لزوم توجه به یک سوال: چقدر پای «قصور پزشکی» در میان است؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۹
این روزها، اگر سری به بخش نوزادان بیمارستان های دولتی و خصوصی بزنیم، پدران و مادرانی را مشاهده می کنیم که فرزند چند روزه خود را در شرایط وخیم درمانی و روی تخت بیمارستان مشاهده می کنند.
قصور پزشکی
قصور پزشکی
این روزها، اگر سری به بخش نوزادان بیمارستان های دولتی و خصوصی بزنیم، پدران و مادرانی را مشاهده می کنیم که فرزند چند روزه خود را در شرایط وخیم درمانی و روی تخت بیمارستان مشاهده می کنند. پدران و مادرانی که شرایط مالی مطلوبی نیز بعضا ندارند و بابت همین چند روز بستری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه، بعضا تا چند میلیون تومان هزینه باید پرداخت کنند.

در این میان، خبرنگار ما در بیمارستان کوثر به موردی خاص برخورد کرد که توجه به آن خالی از لطف نیست.
تمام بدن نحیفش ورم کرده و دیگر دست و پای ظریفش توان تحمل آمپول‌ها و سرم‌های پی‌درپی را ندارد. کبد، ریه، مغز و اکثر اعضای بدن آسیب دیده و زیر دستگاه اکسیژن در جدال بین ماندن و رفتن است؛ تنها 13 روز است که پا به زندان بلا گذاشته اما با کوله‌باری از درد و رنج هنوز نیامده می‌رود. گرچه پزشکان قطع امید کرده‌اند اما پدر و مادر ناردانا صالحی‌زاده هنوز امیدوارند که با شفای او و ورود اولین فرزندشان به زندگی مشترک خود روزهای با نشاطی را سپری کنند.

شهرزاد مردانی، مادر ناردانا درحالی که بغض کرده و اشک امانش را بریده در گفتگو با خبرنگار شیرازه می گوید: 18 فروردین ماه در آستانه هفته 38 بارداری ساعت 11 به پزشک معالج خود «م.ت» مراجعه کردم و به دلیل دفع پروتئین و ضربان نامنظم قلب جنین با نامه اورژانسی وی جهت بستری به بیمارستان خصوصی کوثر رفتم.

او با بیان اینکه ساعت یک بعدازظهر به پذیرش بیمارستان مراجعه کردم اما ساعت هشت شب بستری شدم علت تاخیر در بستری شدن را اینگونه بیان کرد: مسئولین پذیرش با دیدن نوار قلبی که ساعتی قبل در مطب پزشک گرفته شده بود درخواست دادند نوار قلب جنین مجدد گرفته شود اما به درستی راهنمایی نکردند کجا این کار را انجام دهم و من در طبقات بیمارستان سرگردان شدم و بعد از آنکه در درمانگاه بیمارستان نوار قلب گرفته شد، گفتند دستگاه درمانگاه خراب بوده و مجدد در بخش، نوار قلب گرفتند و فرآیند دادن آزمایشات مربوطه و گرفتن نوار قلب چند ساعتی به طول انجامید.

این مادر ادامه داد: وقتی بستری شدم، مامایی که مسئول رسیدگی و ثبت وضعیت من و جنین بود چندین مرتبه نوار قلب جنین را گرفت و به دلیل وضعیت نامناسب آن با پزشک معالجم تماس می‌گرفت که هرچه زودتر به بیمارستان بیاید اما او هر بار می‌گفت ساعت شش صبح می‌آید و توصیه به تزریق آمپول فشار می‌کرد تا اینکه ساعت سه صبح ضربان قلب جنین به وضعیت بحرانی رسید و پرستاران در تماس با پزشک به او گفتند سریعا به بیمارستان بیاید درغیر اینصورت پزشک کشیک عمل سزارین را انجام می‌دهد.

مردانی با بیان اینکه پزشک ساعت 4 صبح به بیمارستان آمد و برای انجام سزارین تعداد زیادی آمپول بی‌حسی به کمرم زدند، گفت: هنگامی که به شکمم چاقو زدند کاملا حس کردم و دوباره بی‌حسی تزریق کردند اما بازهم درد را احساس کردم و این‌بار مرا بی‌هوش کردند و وقتی به هوش آمدم تمام بدنم ورم کرده بود.

او اظهار کرد: در دوران بارداری تمام سونوگرافی‌ها و آزمایشاتی که پزشک تجویز می‌کرد را به صورت منظم انجام می‌دادم و همه نشان‌دهنده سلامت کامل جنین بود اما به دلیل تأخیر در انجام سزارین موجب شد اکسیژن کافی به جنین نرسد و تمام اعضای بدن  نوزاد آسیب ببیند به‌طوری بلافاصله پس از به دنیا آمدن در CCU بستری شد.

مردانی آهی کشید و با بغض گفت: تصمیم گرفتیم علیرغم هزینه‌های زیاد برای کاهش عوارض زایمان در بیمارستان خصوصی زایمان کنم اما وجدان و اخلاق کاری داشتن چیزی است که پول در آن نقشی ندارد.

او با بیان اینکه دو میلیون و 300 هزار تومان بابت سزارین پرداخت کردیم و یک میلیون و 500هزار تومان هم بابت گرفتن نوار مغز نوزاد به حساب بیمارستان واریز کردیم اما نوار مغز هم نگرفتند، گفت: پزشکان بیمارستان گفتند اینجا کاری از دست ما برنمی‌آید و او را به بیمارستان نمازی منتقل کردند و از ما بابت ده روز بستری شدن نوزاد نیز تقاضای پرداخت هزینه داشتند که نهایتا به دلیل قصور پزشک از حساب وی کسر خواهد شد.

این مادر جوان گفت: هرچند با شکایت من از پزشک و مسئولین بیمارستان سلامتی ناردانا بازنمی‌گردد اما شکایتم را تا آخر پیگیری می‌کنم تا حداقل بلایی که بر سر من و نازدانه‌ام آمد دوباره تکرار نشود.

دکتر محمود تابنده، رئیس بیمارستان کوثر در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن بیان اینکه ترجیح می‌دهم مسائل پزشکی رسانه‌ای نشود، توضیح داد: تمام مشخصات و اتفاقات در پرونده ثبت و ضبط شده؛ با فاصله هر 15 دقیقه ضربان قلب در پرونده درج شده است. تمام تماس‌هایی که با پزشک انجام شده و حتی مطالبی که از طریق شبکه‌های اجتماعی بین پرستار و پزشک رد و بدل شده است، ثبت می‌باشد که اکنون پرونده در دست بررسی است.

او با بیان اینکه قطعا اگر قصوری باشد طبق مقررات برخورد خواهد شد، تصریح کرد: مراجع مربوطه از جمله نظام پزشکی و معاونت درمان نیز پرونده را بررسی خواهند کرد اما تاکنون موردی دال بر قصور پزشک در پرونده ثابت نشده و چون نوزاد دچار عارضه شده است مادر گمان می‌کند به علت کوتاهی بوده است.

پیگیری خبرنگار شیرازه حاکی از آن است که پرونده مذکور در اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توسط مسئولین مربوطه در حال پیگیری است و به زودی نتیجه بررسی‌ها مشخص خواهد شد.

شیرازه ضمن آروزی سلامتی برای ناردانا امیدوار است روزی را شاهد باشیم که حتی یک مورد قصور سهوی پزشکی نیز نداشته باشیم زیرا طبابت از آن جهت که با جان انسان وابسته است، کوچکترین خطایی در آن بزرگ و یک مورد اشتباه نیز زیاد است.
انتهای پیام/
کد مطلب : ۱۹۳۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما