۱
plusresetminus
تاملی بر حواشی تجمعات اخیر کازرون؛

از استان لار تا استان کازرون!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۶
تقسیم کازرون یک اقدام بر خلاف مصالح این شهرستان و اقوام ساکن در آن است چه آنکه امام جمعه محترم کازرون نیز در کنار جامعه روحانیت و دیگر مردم این شهرستان، مخالف این اقدام است.
استان فارس
استان فارس
🔸پس از تحولات و دگرگونی‌های فراوان اجتماعی در روزگار ما، جامعه‌شناسان امروزه بر این باورند که برای انسجام بیشتر اقوام و ملت‌ها و هم‌افزایی در توانمندی‌ها، باید به سمتی رفت که اقوام گوناگونی که در سرزمینی واحد زندگی می‌کنند، علیرغم تفاوت‌های نژادی و یا فرهنگی، هم‌زیستی مسالمت آمیز و درهم آمیختگی اجتماعی و فرهنگی را تجربه کنند تا از دل این هم‌زیستی و اتحاد، قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای به وجود آیند.
🔸کشور ما ایران، متشکل است از فرهنگ‌ها و اقوام گوناگون از قبیل لر، ترک، بلوچ، کرد، عرب، فارس و ... که مجموعه متحد آنها، کشور پهناور و قدرتمند ایران را ایجاد کرده است و اگر قرار بود یک قوم در یک گوشه کشور، اعلام استقلال کند و دیگر اقوام در گوشه‌ای دیگر، از ایران مقتدر و پهناور امروز دیگر خبری نبود و در این منطقه، به جای یک کشور بزرگ با چند کشور کوچک و ضعیف مواجه بودیم.
🔸این روزها شهرستان کازرون روزهای پر التهابی را می‌گذراند. نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی به همراه برخی مسئولان، طرح تفکیک این شهرستان را در دستور کار قرار داده‌اند و گرچه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور عنوان داشته است که دولت طرحی برای تقسیم کازرون ندارد، اما این سخن هنوز برای کازرونی‌ها قابل قبول واقع نشده است.
🔸از این جهت و با توجه با توضیحاتی که عنوان شد، طبیعتا نگارنده معتقد است تقسیم کازرون یک اقدام بر خلاف مصالح این شهرستان و اقوام ساکن در آن است چه آنکه امام جمعه محترم کازرون نیز در کنار جامعه روحانیت و دیگر مردم این شهرستان، مخالف این اقدام است. اما این روزها، در پی مخالفت‌های مردمی بر سر تقسیم کازرون، زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم استان شدن این شهرستان توسط برخی‌ها به گوش می‌رسد! زمزمه‌هایی که در ابتدا چندان مهم به نظر نمی‌رسید اما در این روزها، از برخی تریبون‌ها در این شهرستان جدی تر از هر زمان به گوش می‌رسد و حکایت از تلاش برخی برای ایجاد انحراف در خواسته های به حق مردم این شهرستان دارد!
🔸البته تلاش برای استان شدن، مختص به شهرستان کازرون نیست بلکه سالها پیش نیز برخی مسئولان و نمایندگان در شهرستان لار پیگیر تشکیل استان فارس جنوبی به مرکزیت این شهرستان بودند تا در واقع به زعم خودشان، این شهرستان حقش را از فارس بگیرد! اما بد نیست آنهایی که از لزوم تشکیل یک استان جدید آن هم در دل استان فارس سخن می‌گویند، به این پرسش پاسخ دهند که تشکیل این استان جدید بجز ارضای حس ناسیونالیستی (آن هم از نوع منفی‌اش) چه دستاورد دیگری برای آن منطقه و استان خواهد داشت؟
🔸آیا در جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به این منطقه تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟ آیا تفاوتی در اشتغال جوانان بیکار منطقه و یا وضع معیشت مردم و رفع محرومیت و فقر ایجاد خواهد کرد؟ آیا موجب سرازیر شدن بودجه و امکانات دولتی به این شهرستان خواهد شد؟! اینها پرسش‌هایی است که اگر برای آن، پاسخ‌های واقع‌گرایانه، منطقی و مستدل یافتیم آن‌گاه باید دم از لزوم تشکیل یک استان جدید و مستقل بزنیم و تلاش کنیم مردم را نیز با این ایده همراه کنیم و در غیر این صورت، چه بهتر که افکار و اذهان عمومی را منحرف نکنیم و وقت نهادهای نظارتی و حاکمیتی و بالاتر از اینها، وقت مردم را تلف نکنیم!
کد مطلب : ۱۹۳۰۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما