۰
plusresetminus
سید احمدرضا دستغیب

نهم اردیبهشت روز شوراهاست، روز تجلی اراده مردم و تحقق مردم سالاری است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
به گزارش خبرگزاری حافظ نیوز، سید احمدرضا دستغیب در سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز ضمن بیان اینکه نهم اردیبهشت روز شوراها، روز تجلی اراده مردم و تحقق مردم سالاری است گفت: این روز روزی است که امور شهرها به دست مردم سپرده شد و برخی اصول تعطیل شده قانون اساسی احیاء گردید.
 
وی در ادامه گفت: نظام جمهوری اسلامی بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده که این دو غیر قابل تفکیک از یکدیگرند .حضرت امام خمینی صراحتاً فرموند که (جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد) پیامبر اکرم(ص) که خود عقل کل بود بر اساس دستور خداوند متعال و امرهم شوری بینهم و شوارهم فی المرا در کارهایش با اصحاب مشورت می نمود . در روایات اسلامی موکداً بر مشورت توصیه و تأکید شده تا جلوی استبداد رأی گرفته شود .
 
دستغیب همچنین به صحبت رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که می فرمایند: برطرف کردن معضلات شهر و روستا و تسهیل زندگی مردم در کارهای مربوط به شهرداری ، سالم سازی محیط زیست ، حفظ رسالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها و بهره گیری از دانش و تجربه متخصصین داخلی تأکید فرمودند امروزه شهرها با مشکلات فراوانی دست به گریبانند از جمله حمل ونقل و ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست، کم آبی  و حاشیه نشینی، باغات و محیط زیست ،بافت های تاریخی فرهنگی ، فرهنگ و فرهنگ شهروندی که دولتها توان حل این مشکلات را ندارند .واگذاری برخی تصدی های دولتی به شهرداری ها مواجه دولت با شهرداری ها به عنوان یک بخش غیر دولتی که در این نگاه شهرداری به مثابه برون سپار است این نگاه یک رویکرد سود و زیانی و تجاری است و با ماهیت خدماتی ،اجتماعی شهرداری ، همخوان نیست .
 
رئیس شورا با اشاره به اینکه: واگذاری تصدی گری دولتی از قانون برنامه دوم توسعه در برنامه ها لحاظ شده اما تا کنون اجرا نگردیده است گفت: این عدم اجرای طولانی و متعدد گویای دو پیام است :
 
یکی آنکه شهرداری ها آمادگی انگیزده و توانایی لازم برای انجام این مسئولیت را ندارند و دوم اینکه نظام مدیریتی کشور ظرفیت عدم  تمرکز را ندارد .
 
دستغیب با بیان اینکه انتقاد سازنده از شورا را سازنده می دانیم گفت: تهاجم های سیاسی به نهاد شورایی از تریبون های رسمی عملی غیر اخلاقی و بی تقوایی است.اعتقاد داریم که در یک بازه معقول ،گزارشی از عملکرد شورا در اختیار موکلین و شهروندان قرار می دهیم .سازمانهای نظارتی هم که در جزئیات درآمدها و هزینه قرار دارند. در اینجا توصیه اکید می نمایم به لحاظ حفظ شأن برخی از نهادها ،افراد بی اطلاع و بی تجربه از اظهار نظرات غیر کارشناسی و سیاسی در محافل عمومی خودداری نمایند.شروع فعالیت شورای پنجم کمتر از ۸ماه است و نه دوسال.
 
وی در پایان با بیان اینکه بودجه پیش بینی درآمد است و نه تحقق ریالی آن  گفت: اینکه شورای شهر پولها را چه می کند ،غیر از تشویش اذهان عمومی چیزی نیست که خدای نکرده عدالتی گوینده از بین می رود .هیچ منبع مالی از دولت برای بافت تاریخی به شهرداری پرداخت نشده که شهرداری هزینه کند یا نه ! طبق قانون تمامی صورتهای مالی شهرداری در روزنامه کثیر الانتشار به آگهی مردم می رسد.
کد مطلب : ۱۹۳۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما