۰
plusresetminus
سخنگوی شورا:

هدف از تشکیل شوراهای اسلامی که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۲۹
به گزارش خبرگزاری حافظ نیوز، علی ناصری ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن نیمه شعبان، ولادت حضرت مهدی (عج) و یادآوری مناسبت های روز و هفته و همچنین سالروز تشکیل شوراهای اسلامی گفت: روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است و شورا یک اصل عقلی است که آموزه های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است, در دین مبین اسلام، شورا جایگاه خاصی دارد؛ تا جایی که خداوند سوره ای از قرآن را به نام «شورا» نام گذاری کرده است.شورا و مشورت یعنی مجموعه ای از صاحبان عقل و اندیشه، که در تبیین و تنویر خطا از صواب، آدمی را یاری می رسانند. شورا مایه اُنس و صفا و الفت اجتماعی، پیوند مردم، ارزش یافتن آنان، استفاده از دیدگاهها و مواضع فکری و علوم و آگاهی دیگران، پرهیز از استبداد رای و پی آمدهای وخیم خود رایی،  مشخص شدن قدر و جایگاه انسانها در امور اجتماعی و عرصه های فکری و فرهنگی است.
وی در ادامه با بیان اینکه: در کشور ما تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس آراء شهروندان و مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق نامه‌ای ملی است تشکیل گردیده است، گفت: در اصل ششم قانون اساسی به اداره امور با اتکاء بر آرای عمومی اشاره شده و در اصل هفتم همین قانون با استناد به دستور قرآن کریم"و امرهم شوری بینهم" و "شاورهم فی الامر" بر اداره  امور بصورت شورایی تأکید گردیده است. همچنین اهمیت این موضوع تا بدانجاست که فصل هفتم شامل بر هفت اصل به موضوع شوراها پرداخته  بگونه ای که در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است، برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور شهرها  با نظارت شورایی به نام شورای شهر صورت گیرد، که اعضای آن را مردم همان حوزه انتخاب می کنند.
وی خاطر نشان کرد: شوراهای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تصمیم گیرنده و نظارت کننده بر امور شهری می تواند تاثیرگذاریِ مثبتی در توسعه حقوق شهروندی داشته باشد. شورا به عنوان یک نهاد مردمی متولی امور محلی است که می تواند با تلاش و جدیت در جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی و با استفاده از توانایی های مادی،معنوی آنان گامهای مثبتی در زمینه ی اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی در توسعه عمران شهری بردارد.
 این عضو شورا با اشاره به اینکه: در اصل هدف از تشکیل شوراهای اسلامی که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است مشارکت دادن مردم در اداره امور بوده و اکنون شوراها به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در زمینه قانون گذاری و نظارتی در امور نقش آفرینی می نمایند، گفت: شوراهای اسلامی، بعنوان نهاد مردمی قانونمند در کشور تلقی می شوند و چنانچه مشارکت مردمی در قالب آنها ظهور درخشانی داشته باشد می تواند موجب توسعه ای که مبتنی بر خواست و اراده مردم است، شود.
 ناصری گفت: مدل مشارکت مردم در عرصه های فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی،زیست محیطی و سیاسی بر مبنای کارشورایی می تواند اساس اداره کشور در راستای اهداف متعالی قانون اساسی باشد. شوراها به عنوان یک نهاد مردمی با هدف سازماندهی و برنامه ریزی، نظارت و بالا بردن سطح کیفی و کمی در زمینه های مختلف می تواند موجب ارتقاء بهره­ وری و کاهش هزینه ها شود. البته این روند به صورت مطلوب وقتی می تواند واقع شود که شوراها علاوه بر اتکا بر قوانین موجود، در امر توسعه شهری و مدیریت بهینه و ارتباط تنگاتنگ با لایه های مختلف جامعه در رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقاء سطح زندگی شهروندان بکوشند.
سخنگوی شورا در پایان ضمن اشاره به اینکه: شورا در چهارچوب نظریه حاکمیت مردم می گنجد که در آن هر یک از افراد مردم مساوی هستند و بدون سلطه یکی بر دیگری، در تعیین سرنوشت خویش حسب السهم نقش تعیین کننده دارند، گفت: لازم است این نکته را متذکر شوم که کار شورایی و تنگ نظری و انحصار طلبی در یک مجال نمی گنجد آنچه حایز اهمیت است آنست که منتخبین مردم در شوراها، پس از انتخاب شدن همواره به یاد داشته باشند که شورا باید شورایی اداره شود و بر شوراییان است تا از نقش آفرینی مردم در تصمیم سازی ها حمایت نمایند و در این راه بستری را فراهم کنند تا نخبگان بتوانند نقطه نظرات خود را بمنظور پیشرفت و توسعه شهر با کمیسیون های تخصصی که به همین منظور در شوراها دیده شده،ارائه نمایند.
 
کد مطلب : ۱۹۳۱۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما