در حاشیه گاف تاریخی سید احمدرضا دستغیب؛

آن روی دیگرِ سکه‌ی ونیزِ سوئیس!

13 ارديبهشت 1397 ساعت 20:56

کجای بافت فرسوده، فسادخیز و به حال خود رها شده شیراز به بافت تاریخی شهر ونیز ایتالیا شباهت دارد؟!


🔸طی دو روز گذشته، اظهارات سید احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز بر روی آنتن زنده صداوسیما درخصوص شباهت بافت تاریخی شیراز به بافت تاریخی ونیز که وی؛ اشتباها ونیز را متعلق به سوئیس و سوئد می‌دانست دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی شده است. اما فارغ از برخورد و نگاه طنزآلود به این اظهارات، نکته بسیار مهمی در سخنان دستغیب وجود دارد که متاسفانه به آن پرداخته نشده است.
💥کجای بافت فرسوده، فسادخیز و به حال خود رها شده شیراز به بافت تاریخی شهر ونیز ایتالیا شباهت دارد؟! واقعیت آن است که بیش از واژه تاریخی، واژه فرسوده و به حال خود رها شده توصیف درستی از بافت شهری در محلاتی نظیر شاهچراغ، بین الحرمین، سنگ سیاه و ... می‌باشد و صرف اینکه چند گذر و کوچه و یا چند خانه در این مناطق، مورد احیا و مرمت قرار بگیرند نمی‌توان ادعا کرد بافت تاریخی شیراز یک بافت ارزشمند به لحاظ اجتماعی می‌باشد.
🔸چندی پیش، دکتر طاهره نصر رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خطاب به شهردار شیراز توصیه کرد تنها یک شب را در یکی از خانه‌های بافت تاریخی شیراز بگذراند؛ خانه‌هایی از جنس همین خانه‌ای که در تصویر پیوست مشاهده می‌کنید! و بافت فرسوده‌ای که به نظر می‌رسد مسئولان آن را فراموش کرده‌اند و زمانی که بر روی آنتن زنده صداوسیما درباره آن سخن می‌گویند، احتمالا یک تصویر موهومی و رویایی در ذهن خود درباره آن تصور کرده‌اند! تصویری که فرسنگ‌ها با واقعیت و حقیقت بافت فرسوده و تاریخی شیراز فاصله دارد.


کد مطلب: 19318

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19318/روی-دیگر-سکه-ی-ونیز-سوئیس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir