۰
plusresetminus
در حاشیه گاف تاریخی سید احمدرضا دستغیب؛

آن روی دیگرِ سکه‌ی ونیزِ سوئیس!

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۶
کجای بافت فرسوده، فسادخیز و به حال خود رها شده شیراز به بافت تاریخی شهر ونیز ایتالیا شباهت دارد؟!
بافت تاریخی شیراز
بافت تاریخی شیراز
🔸طی دو روز گذشته، اظهارات سید احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز بر روی آنتن زنده صداوسیما درخصوص شباهت بافت تاریخی شیراز به بافت تاریخی ونیز که وی؛ اشتباها ونیز را متعلق به سوئیس و سوئد می‌دانست دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی شده است. اما فارغ از برخورد و نگاه طنزآلود به این اظهارات، نکته بسیار مهمی در سخنان دستغیب وجود دارد که متاسفانه به آن پرداخته نشده است.
💥کجای بافت فرسوده، فسادخیز و به حال خود رها شده شیراز به بافت تاریخی شهر ونیز ایتالیا شباهت دارد؟! واقعیت آن است که بیش از واژه تاریخی، واژه فرسوده و به حال خود رها شده توصیف درستی از بافت شهری در محلاتی نظیر شاهچراغ، بین الحرمین، سنگ سیاه و ... می‌باشد و صرف اینکه چند گذر و کوچه و یا چند خانه در این مناطق، مورد احیا و مرمت قرار بگیرند نمی‌توان ادعا کرد بافت تاریخی شیراز یک بافت ارزشمند به لحاظ اجتماعی می‌باشد.
🔸چندی پیش، دکتر طاهره نصر رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خطاب به شهردار شیراز توصیه کرد تنها یک شب را در یکی از خانه‌های بافت تاریخی شیراز بگذراند؛ خانه‌هایی از جنس همین خانه‌ای که در تصویر پیوست مشاهده می‌کنید! و بافت فرسوده‌ای که به نظر می‌رسد مسئولان آن را فراموش کرده‌اند و زمانی که بر روی آنتن زنده صداوسیما درباره آن سخن می‌گویند، احتمالا یک تصویر موهومی و رویایی در ذهن خود درباره آن تصور کرده‌اند! تصویری که فرسنگ‌ها با واقعیت و حقیقت بافت فرسوده و تاریخی شیراز فاصله دارد.
کد مطلب : ۱۹۳۱۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
مشکل اساسی این است که مسئولین از مردم بریده اند
شاید این آقایی که این فرمایش را دادند از نزدیک این جاها را ندیده اند
احمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
سال ۹۷ تلویزیون شیراز از رئیس وقت شورای اسلامی شهر شیراز خواست در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کند.
دکتر دستغیب که یک شیرازیِ اصیل است و همیشه می گوید شیراز را با هیچ جای دنیا عوض نمی کنم اشاره ای به ظرفیت های تاریخی شهرهای دنیا داشت و عنوان کرد: شیراز نباید مثل شهرهای صنعتی و مدرن دنیا شود چرا که شیراز به معماری بافت تاریخی اش و آب و هوا و باغ ها و‌کوچه باغ هایش معروف است.
او وقتی می خواست از ونیز به عنوان یک شهر تاریخی با پتانسیل گردشگری اسم بیاورد اشتباه کرد و چون در تصحیح گفتار خود عجله کرد مجددا اشتباهش را تکرار کرد. اشتباهی که در تمام این چند سال تاوانش را پس می دهد و از همه بدتر اینکه ما شیرازی ها در پررنگ کردن این اشتباه گوی سبقت را از دیگر شهرها ربودیم و باعث شدیم در شکل و شمایلی منفی نقل محافل شویم.
در وایرال کردن فیلم به وسیله غیز شیرازی ها نباید خیلی ایراد گرفت اما اینکه خود ما این اشتباه را دستاویزی برای جوک و خنده کنیم و دیگران را تحریک کنیم تا فیلم را دست به دست کنند،اقدامی عجولانه بود.
برای همه ما پیش آمده گاهی اشتباه کنیم .قبول داریم که هر چقدر مسئوولیت ما بیشتر باشد باید بیشتر مراقب باشیم اما یادمان باشد نام شیراز از هر نام دیگری بزرگتر است.
دستغیب اشتباه کرد اما اشتباه بزرگتر را ما داریم می کنیم که هر سال و در روز شیراز این فیلم را بازنشر می کنیم!
چرا هیچکس جرات ندارد که بگوید از یرنامه های روز شیراز چه خبر؟ چرا برای روز شیراز مطالبه گری نکردیم و نمی کنیم؟ سهم ما به عنوان شبکه های اجتماعیِ شیرازی در بزرگداشتِ روز شیراز بازنشر یک اشتباه است آیا؟ تفاوت ما با دستغیب چی هست واقعا؟ او یک اشتباه لفظی را دو بار تکرار کرد و هنوز تاوان پس می دهد اما سال گذشته و در مقام ریاست کمیسیون فرهنگی شورا روز و هفته شیراز را حمایت همه جانبه کرد تا برنامه های فاخر و یه یادماندنی برگزار شود امسال روز شیراز از همیشه کمرنگ تر برگزار شد اما ما به عنوان رسانه های شبکه های اجتماعی نه مطالبه کردیم و نه خود برنامه خاصی برای این روز داشتیم ویدیو یک اشتباه را دوباره و هزار باره پخش کردیم که بگوئیم یک شیرازی جغرافیا را بلد نیست؟ همان سال جناب دستغیب عکسش را در مسیر تالاب ونیز منتشر کرد که نشان داد اتفاقا به آنجا سفر کرده و به همین دلیل از ونیز اسم برده اما خب در یک لحظه دو بار اشتباه کرد حالا باید مهمترین اتفاق شبکه های اجتماعی بازنشر اشتباه ۴ سال پیش باشد؟ همه چیز روز شیراز گل و بلبل بود واقعا؟!
پ. ن : ما نیز یه دکتر دستغیب نقد داریم نقد جدی هم داریم ،ایشان هم به ما نقد جدی دارد اما انصاف را هم باید در نظر داشت و نیمه پر لیوان را هم دید.
مردم به او بیش از صد هزار رای دادند کاندید اول شورا شد و به احترام رای مردم هم دو سال رئیس شورا بود. یک شیرازیِ اصیل که می خواست بگوید شیراز شهر تاریخ است. شهری که ما را به نیاکانمان وصل می کند همچنانکه ونیز شهر تاریخ است و به همین دلیل ونیز مانده است. شیراز قرار نیست سنگاپور شود.قرار نیست دبی باشد و قرار نیست شبیه هیچ شهر دیگری باشد.دیگران آرزو دارند شبیه شیراز یاشند و‌پیشینه ای چون شیراز را داشته باشند .ونیز را می شود در سوییس یا سوئد یا آمریکا کپی کرد اما فقط در ایتالیا می شود به ونیز دل باخت حتی اگر رییس شورای شهر شیراز اشتباه سهوی کند جای ونیز تکان نمی خورد همچنانکه شیراز نام دیگر تاریخ است؛ نام دیگر اصالت و هویت...
------------
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم. دوست گرامی سلام و درود. این نیز دیدگاه شماست که در راستای آزادی بیان آن را منتشر می‌کنیم. انتشار دیدگاه‌های گوناگون به هیچ‌روی دیدگاه رسمی حافظ‌خبر نیست.