۰
plusresetminus

امامت جمعه شیراز و نمایندگی ولی فقیه در استان فارس حق چه کسی است؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۹
شاید بهترین زاویه‌ی دید، این باشد که بگوییم امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه، حق کسی نیست بلکه یک تکلیف است که ولی فقیه، بر گردن هر کس نهاد همه آحاد جامعه به ویژه روحانیون و جریانات سیاسی و عموم نهادهای نظارتی و مسئولان، موظفند آن را بپذیرند.
اینجا کوفه نیست
اینجا کوفه نیست
🔸در واپسین روزهای عمر نبی مکرم اسلام، به امر ایشان سپاه اسلام به فرماندهی جوانی کم سن و سال به نامه اسامه بن زید، رهسپار سرزمین‌های غربی شد تا از نفوذ لشکر روم به قلمرو اسلامی جلوگیری کند. شمشیر زدن در سپاهی که علیرغم وجود صحابی بسیار، جوانی گمنام بر مسند فرماندهی آن نشسته است برای بسیاری، گران آمد تا جایی که برخی از صحابه از فرمان رسول خدا سرپیچی کردند و به سپاه اسلام نپیوستند.
⚠️ در واقع، امتحان بزرگ این افراد که بعضا سوابق بسیار درخشانی نیز در کارنامه آنها دیده می‌شد، ولایت پذیری بود که در آن مردود شدند و یک ننگ همیشگی را به جان خریدند.
🔸امامت جمعه شیراز و نمایندگی ولی فقیه در استان فارس حق چه کسی است؟
به این پرسش از زوایای مختلف می‌توان پاسخ داد. شاید بهترین زاویه‌ی دید، این باشد که بگوییم امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه، حق کسی نیست بلکه یک تکلیف است که ولی فقیه، بر گردن هر کس نهاد همه آحاد جامعه به ویژه روحانیون و جریانات سیاسی و عموم نهادهای نظارتی و مسئولان، موظفند آن را بپذیرند.
🔸طبیعتا ولی فقیه در هنگام انتصاب نماینده خود در استان حساس و مهمی چون فارس، مواردی مانند جامع الاطراف بودن، مردمی بودن، توانمندی مدیریتی، پاک‌دست بودن، بصیرت و دیگر فاکتورهای لازم را مد نظر قرار می‌دهد.
🔸در چنین شرایطی، تعیین تکلیف کردن برای رهبر جامعه اسلامی در خصوص تعیین امام جمعه و نماینده ولی فقیه امری مذموم است و تاریخ شیراز گواهی می‌دهد آنها که در دهه ۶۰، سعی داشتند گزینه مد نظر خود را برای تصدی امامت جمعه به امام راحل تحمیل کنند، پس از آن وقایع دیگر روی رستگاری ندیدند و هرچه زمان بیشتری گذشت، زاویه و فاصله آنها با انقلاب اسلامی نیز بیشتر شد.
طی روزها و شاید ساعات آینده، نماینده جدید ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز منصوب می‌شود. تا لحظه ابلاغ حکم انتصاب، هرآنچه که در سطح رسانه‌ها و یا محافل سیاسی مطرح گردد، گمانه‌زنی بیش نیست اما مهم این است که زمانی که رهبر معظم انقلاب، نماینده خود را در استان فارس منصوب کردند همه به خصوص خواص استان، همراه و پشتیبان نماینده رهبری باشند هرچند امام جمعه جدید، فردی چون اسامه بن زید باشد!
نویسنده: مصطفی مشفقیان
کد مطلب : ۱۹۳۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما