۰
plusresetminus
به بهانه نخستین اقدام لطف الله دژکام به عنوان امام جمعه جدید شیراز؛

به رنگ مردم

تاریخ انتشارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۵
شیراز و بلکه همه شهرهای کشورمان، همواره نیازمند و محتاج چنین روحانیون و ائمه جمعه‌ای هستند که هیچ مرزی میان خود و مردم قائل نباشند و از اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی پرهیز کنند.
نماز جمعه شیراز
نماز جمعه شیراز
💠 در کشور ما، از دیرباز عموم مردم از ائمه جمعه انتظار داشته‌اند نقش پدر معنوی جامعه بر عهده آنها باشد، با مردم همراه و همنشین باشند و درد مردم و معضلات آنها را بشناسند. انتصاب چنین نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه‌ای، چند وقتی‌ست که حال و هوای نمازجمعه شهرهای مختلف کشورمان را دگرگون کرده و در پیوند مردم و روحانیت نقش بسزایی را داشته است.
💠 انتصاب آیت الله دژکام به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز بیش از هرچیز، نوید ظهور امام جمعه‌ای از جنس مردم و همراه با مردم را می‌دهد گرچه تاریخ شیراز شهادت می‌دهد که مرحوم آیت الله ایمانی نیز در چند سال گذشته، در ماه مبارک رمضان با اقامه نماز در مناطق محروم شیراز، از نزدیک دغدغه‌ها و مشکلات مردم را لمس می‌کرد و در پی رفع آنها بود.
💠 اما یکی از اقدامات مردمی آیت الله دژکام که نویدبخش تحولی جدی در ارتباط روحانیت و مردم است، با حذف تشریفات استقبال از ایشان رقم خورد. پس از آنکه ستاد استقبال از امام جمعه جدید شیراز، در بیانیه‌ای از مردم خواست تا ظهر روز جمعه، ساعت ۱۱ صبح با حضور در میدان شاهزاده قاسم، از امام جمعه جدید شیراز استقبال و وی را تا حرم مطهر شاهچراغ(ع) همراهی کنند، آیت الله دژکام با این برنامه مخالفت کرده و با اشاره به ماه مبارک رمضان و روزه بودن مردم و گرمی هوا تاکید کرده است که راضی نیست مردم برای استقبال از وی به زحمت بیفتند.
💠 مسلما شیراز و بلکه همه شهرهای کشورمان، همواره نیازمند و محتاج چنین روحانیون و ائمه جمعه‌ای هستند که هیچ مرزی میان خود و مردم قائل نباشند و از اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی پرهیز کنند. در نقطه مقابل، مردم نیز سالهاست که تشنه چنین روحانیونی هستند...
(✍️: مصطفی مشفقیان)
کد مطلب : ۱۹۳۸۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
سید محمد حسین شرافت مولا
feedback
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی

با سلام و احترام
استاد گرامی
مطالب زیر به حضورتان تقدیم می گردد که انشاءالله تعالی , قسمت یا قسمت هایی مورد پسند و انتخاب ارزشمند شما واقع شود .


نویسنده :
سید محمد حسین شرافت مولا


برای مناسبت تولد استاد حکیم سنائی غزنوی _ 22 تیر ماه 97 .

سابقه ادبی بنده :
چاپ سه شعر در سایت حرم امامزاده حضرت علی بن محمد الباقر (ع) مشهد اردهال .
چاپ حدود بیست مقاله در زمینه های ادبیات مذهبی و ادبیات عرفانی در روزنامه خبر جنوب و وبسایت های خبری .

ای میل :

sherafatmoula4@gmail.com

تلفن : 36391911 _ 071



(1)




شرح بیت سنائی غزنوی




عنان گیر تو گر روزی جمال درد دین باشد
عجب نبود که با ابدال خود را هم عنان بینی

سنائی غزنوی

مقدمه :
حکیم سنائی غزنوی فلسفه اسلامی را در حد کمال شناخته است و در مثنوی های خویش و در قصائد دیوان خویش از فلسفه اسلامی بهره ی فراوان خواهد داشت حکیم سنایی غزنوی جزئیات فلسفه اسلامی را نیز با استادی و احاطه ی کامل بیان کرده است و به نفی فلسفه دنیا گرا و تعالی ِ فلسفه اسلامی پرداخته است .
در دیوان اشعار سنایی غزنوی و در قصیده ای با مطلع :
" دلا تا کی در این زندان فریب این و آن بینی یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی " به نکوهش دنیا و افکار سطحی دنیوی پرداخته است و فلسفه اسلامی و عرفان را به تشنگان حقیقت , عطا خواهد کرد .
حکیم سنائی غزنوی به بیت : " عنان گیر تو گر روزی جمال درد دین باشد عجب نبود که با ابدال خود را هم عنان بینی " رسیده است . حکیم بر مبنای فلسفه اسلامی زندگانی را در محوریّت عنصر " دین " تعریف خواهد کرد و هرچه در دینداری , درد اعتلای عنصر " دین و " مذهب " افزون تر گردد درجات عرفانی , معنوی و اخروی فرد مومن افزون تر خواهد گشت . آری بزرگان دین اسلام بر اساس حکمت اسلامی به امور دینی حَساسیّت بسیاری خواهند داشت و فلسفه اسلامی در هر لحظه ی زندگانی آن اولیاء اسلامی آنان را به آسیب شناسی ِ نیت , زبان و اعمال خواهد کشید و درد ِ نیت , زبان و اعمال دینی ِ اسلامی به صورت صحیح و ریشه دار در اسلام ناب محمدی دغدغه همیشگی انان گشته است .
مومنان عام ّ اسلامی , از دردهای دینی پرهیز خواهند کرد و بر اساس فلسفه اسلامی در دین اسلام سطحی نگر خواهند گشت اما اولیاء اسلامی از درد حسّاسیت و اهمیّت به معنای صحیح و حقیقی اسلام استقبال خواهد کرد و درد دنیوی انان , در بهشت رضوان جایگاه انان را والاتر و با رحمت افزون تر خواهد گشت . آری , دین سطحی بر مبنای راحت طلبی گشته است و دین حقیقی , راه دین اسلام را بر مبنای فلسفه ی الهی قرار داده است و مسئولیت خویش را مسئولیتی سنگین خواهند پنداشت و دین اسلام سرشار از جزئیات و نکات ظریف گشته است و دقّت نظر بر اساس آیات حکیمانه ی هفت و هشت قرآن مجید در سوره الزلزله : " فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ " بر این اساس گشته است که در فلسفه الهی , جزء نیز همانند کلّ از اهمیّت ویژه ای برخوردار خواهد گشت .
نتیجه :
سنایی غزنوی از ویژگی های اولیاء و عارفان اسلامی بر اساس اهمیّت دادن کامل به عنصر دین بر اساس عرفان و فلسفه اسلامی پرداخته است و دغدغه ی دنیا را نکوهش کرده است و دین راعمیق و دقیق معرفی خواهد کرد و راه اولیاء اسلامی را راهی درد آلود , پیچیده اما استوار بر اساس کمال عرفان و فلسفه الهی دانسته است .

منبع :
دیوان حکیم سنائی غزنوی _ انتشارات نگاه _ تهران _ چاپ سوم _ 1388 .


(2)

شرح حکمت اسلامی بر بیت سنائی غزنوی


ز یزدان دان نه از ارکان که کوته دیدگی باشد
که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی
سنائی غزنوی


حکیم ابوالمجد مجدود سنائی غزنوی از شعرا , عرفا و حکیمان اسلامی قرن ششم هجری قمری است .
ایشان در دیوان و مثنوی های حکیمانه ی خویش از رشد انسانی بر اساس حکمت الهی و اسلامی بهره ی فراوان برده است . سنائی غزنوی در اشعار خویش , نکات عرفانی و آموزه های عمیق فلسفه و حکمت اسلامی را با دقّت و احاطه ی کامل بکار برده است .
سنائی غزنوی در قصیده ای با مطلع : " دلا تا کی درین زندان فریب این و آن بینی " تربیت نفس انسانی و شناخت معنای عمق هستی را با توجه به حکمت اسلامی و نکات عرفانی با استادی بیان کرده است .
حکیم سنائی غزنوی به بیت : " ز یزدان دان نه از ارکان که کوته دیدگی باشد که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی " رسیده است . به راستی که جهان هستی در نگاه بسیاری از افراد , محصور در حصار مادّه بوده است . قوانین هستی نیز بر پایه ی مادّه تعریف گشته است . اما حکیم غزنین بر اساس حکمت اسلامی , رابطه ی علّت و معلولی را سلسله ای دانسته است که منبع وجودی ِ کائنات یعنی حضرت الله خواهد رسید . هر عملی که رخ داده است ریشه در خواست و دانایی حضرت حق خواهد بود . سنائی غزنوی در مصراع : " که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی " , چشمی را که خط خوش و خوانا را دیده است فورا از جانب توانائی و ریشه ی استعداد مغزی ِ نگارنده ی آن خط دانسته است اما گیتی را با آن همه قوانین ظاهری و باطنی را از جانب ریشه ی حکمت و خواست الهی نَپنداشته است . بر اساس فلسفه اسلامی , جهان به ظاهر بی نظم در باطن نظم ِ سازمان یافته ای داشته است و حکیم سنائی غزنوی ظاهر را فریبنده دانسته است اما بر اساس عنصر " خِرد ورزی " و شناخت مدبّرانه ی هستی قوانین هستی بر پایه ی حکمت پیچیده و حیرت انگیزی گشته است که با چشم ظاهری و عقل ظاهری به تصادف و شانس در امور جهان مادّی رسید ه است اما فکرت عمیق که از حکمت اسلامی برخاسته است تمام امور را در اختیار و زمام ِ حضرت الله جلّ جلاله خواهد دانست . بر اساس آیه ی قرانی در سوره ی مبارک انفال "وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لَكِنَّ اللَّهَ رَمَى " و هم چنین ذکر :" لا حول و لا قوه الا بالله " که از اذکار تعلیمی معصومین (ع) است نیز اشاره به این امر داشته است و حکیم غزنین حتی امور جزئی را از جانب نیرو و خواست الهی تعریف کرده است .
نتیجه :
آری خود ِ ارکان طبیعت نیز آفریده ی حضرت خداوند هستند و واسطه ای بین خداوند و تعقل بشریّت گشته اند .
همچنین حکیم سنائی غزنوی تمام امور کلی و جزئی را که در جهان رخ داده است با اذن و خواست الهی دانسته است . سنائی غزنوی معتقد است که خرد ظاهربین و خرد باطن بین دو مسیر متفاوت را طی خواهد کرد که یکی به مادّی گرایی و دیگری به خداپنداری خواهد رسید اما حکمت اسلامی , همان حکمت خدا محور و دور از ظاهر بینی گشته است و در ابتدای هر امر , مبنا را بر وجود حکیمانه و اراده ی خاص ّ الهی دانسته است .

منبع :
دیوان حکیم سنائی غزنوی _ انتشارات نگاه _ تهران _ چاپ سوم _ 1388