۰
plusresetminus
گزارش؛

تردد با «خط واحد» 117؛ از تاخیر نیم ساعته تا دمای زیر صفر داخل اتوبوس!

تاریخ انتشارجمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۴
خانمی جوان با گلایه از ساعت حرکت اتوبوس های خط 117 می گفت: وقتی که در ایستگاه منتظر خط 117 هستم، گاهی اوقات دو یا سه خط 135 از جلوی ما عبور می کند اما باز خبری از خط 117 نیست درحالیکه زمان حرکت هردو ساعت 6 صبح و به فاصله هر 10 دقیقه می باشد.
تردد با «خط واحد» 117؛ از تاخیر نیم ساعته تا دمای زیر صفر داخل اتوبوس!
به گزارش حافظ خبر، هر روز حجم زیادی از رفت و آمدها در سطح شهرها و کشور صورت می پذیرد و این رفت و آمدها در شهرهای بزرگ نمود بیشتری دارد که حجم بالای ترافیک از مهم ترین دغدغه های آن هاست. طبق تحقیقات صورت گرفته نیمی از این حجم بالای ترافیک را می توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش داد. مخصوصا افرادی که شاغل هستند و دائما رفت و آمد روزانه دارند می توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی هم به اقتصاد خود و هم به اقتصاد جامعه کمک کنند.  یکی دیگر از دغدغه های شهرهای بزرگ آلودگی هوا و آلودگی محیط زیست است که بخشی از این آلودگی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می یابد.

در وصف فواید و اهمیت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چندین مقاله و گزارش می توان نوشت که مهم ترین سرفصل های آن ها صرفه جویی در هزینه های روزمره، صرفه جویی در زمان، کمک به سلامتی همه ی افراد جامعه، کمک به حفظ محیط زیست، کاهش مصرف بنزین، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و ایجاد فرصت های اقتصادی می باشد.

اما در این میان گاهی اتفاقاتی رخ می دهد که مردم را برای از استفاده نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب می کند.


هر روز صبح برای رفتن به محل کار از اتوبوس خط واحد با شماره 117 استفاده می کنم که من را از پل غدیر تا مقابل حسینیه عاشقان ثارالله می رساند؛ هرچند که زمان زیادی از من را تلف می کند و حدود 45 دقیقه در مسیر هستیم اما با درنظر گرفتن شرایط، بهترین انتخاب است و باید از این زمانی که در راه هستیم، نهایت بهره را برد.

متاسفانه چندین بار تا به حال در این مسیر شاهد درگیری لفظی راننده های اتوبوس با مسافران بوده ام که از برخی شرایط و اتفاقات می نالیدند و گله مند که ای کاش کسی بود حرف ما را می شنید و منم بنا به اصالت کار خبرنگاری تصمیم گرفتم که گزارشی از مشکلات آن ها نوشته تا بلکه به حال این مردم شود.

تاخیر نیم ساعته اتوبوس های خط 117

حسن آقا که کارگر بنایی می باشد و حدود 50 سالی نیز سن دارد، می گفت: طبق دستورالعمل و چیزی که در پایانه ها اعلام شده، اولین اتوبوس خط 117 می بایست ساعت 6 صبح از پل غدیر حرکت کند اما بارها و بارها پیش آمده که تا 6ونیم هم هیچ خطی به ایستگاه پل غدیر نیامده چه برسد به اینکه بخواهد ساعت 6 صبح حرکت کند.

وی در ادامه از کارش تعریف کرد: شغل من بنایی ست و می بایست قبل از ساعت 6:45 برسرکار باشم و طبق اینکه اولین اتوبوس ساعت 6 صبح حرکت می کند، برنامه ریزی می کنم اما بسیاری از مواقع اتوبوس دیر می آید و با تاخیر من بر سرکار، مجبور به شنیدن غرو لندهای سرکارگرمان هستم.

خانمی جوان نیز با گلایه از ساعت حرکت اتوبوس های خط 117 می گفت: وقتی که در ایستگاه منتظر خط 117 هستم، گاهی اوقات دو یا سه خط 135 از جلوی ما عبور می کند اما باز خبری از خط 117 نیست درحالیکه زمان حرکت هردو ساعت 6 صبح و به فاصله هر 10 دقیقه می باشد.


در زمستان باید در اتوبوس های خط واحد 117 بلرزیم

او همچنین از دمای اتوبوس ها گلایه داشت و بیان داشت: صبح زود وقتی سوار اتوبوس می شویم، هوای داخل آن تفاوتی با هوای بیرون ندارد و هنگامی که از راننده می خواهیم بخاری را روشن نماید، با کج خلقی می گوید خراب است یا امکان روشن کردن آن نیست.

بداخلاقی بعضی از راننده های خط 117


محسن فرد دیگری است که با او همکلام می شوم تا از مشکلاتی که در اتوبوس برایش پیش آمده را برایم بازگو کند. وی علاوه بر دیر آمدن اتوبوس و عدم روشن کردن بخاری، به اخلاق بد برخی از راننده ها اشاره می کند و می گوید: اخلاق برخی از راننده های این خط آنقدر بد است که گویی از ما طلبکار هستند و ما بدهکارشان!

محسن که دانشجوی دانشکده باهنر شیراز می باشد، درخصوص علت عدم شکایت از راننده های خط 117 عنوان کرد: مردم به دلیل مشغله و کار زیادی که دارند و با توجه به دور بودن محل اداره رسیدگی به این امر، از شکایت و پیگیری این موارد صرف نظر می کنند اما خوشحال هستیم که حداقل یک نفر حرف و صدای ما را منعکس خواهد کرد.

کشیدن سیگار در اتوبوس توسط راننده

وی همچنین از بوی بدسیگار برخی از راننده ها گلایه کرد و بیان کرد: در فصل زمستان تمامی درها و پنجره های اتوبوس به علت سرما بسته هستند اما چندین بار با چشمان خودم دیدم که در این فضای بسته راننده اتوبوس اقدام به کشیدن سیگار می کند و اگر هم به او درمورد نکشیدن سیگار چیزی بگوییم، ما را تهدید به پیاده کردن می کند.


آیا کسی هست صدایمان را بشنود؟

هنوز جمله آخر محسن تمام نشده بود که پیرمردی با کمی عصبانیت گفت: ای کاش تکلیف ما را روشن کنند، چند روز خط 117 سرموقع می آید و یکدفعه می بینی چند رو زپشت سرهم دیر می آید و نمی توان به طور کامل روی آن حساب کرد. ای کاش می گفتند که خط 117 وجود ندارد تا مردم فکر دیگری برای رفت و آمد خود می کردند.

غلام که لباسی نه چندان نو بر تن داشت، با چهره ای درهم کشیده ادامه داد: آیا خطوط اتوبوس ناظری، چیزی دارند تا بر آن ها نظارت و کنترل داشته باشد؟!

کم کاری رانندگان اتوبوس خط واحد 117 /کمبود پمپ گاز در شیراز

در همین رابطه با یکی از رانندگانی که معمولا سر موقع حاضر می شد، گفتگو کردیم و او حق را به مردم می داد.

حسین آقا گفت: کوتاهی و کم کاری از خود راننده هاست و زیاد هستند مواردی که صبح ها خوابشان می برد و بعد به بهونه خراب بودن اتوبوس دیر به سرکار می آیند.

وی از دیگر علل دیر آمدن اتوبوس های خط 117 را عدم سوخت گیری در شب می داند و اذعان دارد: برخی از راننده ها بجای اینکه بعد از آخرین سرویس خود در شب به محل سوخت گیری بروند، صبح ها این کار را انجام می دهند و به همین دلیل دیر بر سرکار می آیند.

راننده خط 117 از کمبود پمپ های گاز برای اتوبوس های خط واحد گلایه کرد و ادامه داد: در شیراز تنها دو پمپ گاز برای سوخت گیری اتوبوس های خط واحد داریم که این مورد باعث می شود زمان سوخت گیری اتوبوس ها بالا برود.

حال امید می رود که مدیران حمل و نقل درون شهری توجه ویژه ای به خطوط اتوبوس واحد خاصه خط 117 داشته باشند تا مردم بدن دغدغه و راحت به توانند از این اتوبوس ها استفاده نمایند.
*محمد صادقی


منبع: شیرازه
کد مطلب : ۱۹۴۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
مریم
feedback
Iran, Islamic Republic of
خط ۱۱۷ بشدت دیر میاد حدود نیم ساعتی یکی اونم اتوبوس خراب و قدیمی که داغوونه بشدت گرمه داخلش لطفا رسیدگی کنید زودتر انقد میگید حمل و نقل عمومی خب حداقل تعدادشونو بیشتر کنید رسیدگی کنید تا استفاده کنیم
مهدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا همینه
کاوه
feedback
سلام وقت بخیر .واقعا ناوگان اتوبوسی شیراز خوب و واسه بیشترین مسیرها اتوبوس گذاشتن .ولی این خط ۱۱۷اصلا خوب نیست .به هیچ عنوان نمیشه روساعت رفت و برگشت ان حساب کرد و همیشه دیر میاد و بعد تازه طلبکار هم هستن .تا حالا چندین بار شکایت کردیم ولی نتیجه ای نداده .