۰
plusresetminus
سه هزار نفر از نخبگان فارس خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تصویب دو کنوانسیون CFT و پالرمو هیچ کمکی به اقتصاد ایران نمی کند

تاریخ انتشارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
سه هزار نفر از دانشجویان، طلاب و نخبگان شیراز در نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار بررسی لوایح cft ‌و پالرمو با منطقی انقلابی و نگاهی به تجربه خسارت محض برجام شدند.
تصویب دو کنوانسیون CFT و پالرمو هیچ کمکی به اقتصاد ایران نمی کند
به گزارش حافظ خبر، 3000 نفر از نخبگان دانشجو و طلبه استان فارس خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه ای سرگشاده منتشر کردند:

متن نامه بدین شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
با سلام و احترام
 
نیک مستحضرید که امام خامنه ای پس از فتح الفتوح برجام (البته از نگاه عده ای!) بارها سخن از تجربه ی تاریخی جنگ احد به میان آوردندکه مسلمانان در آن روزگار جنگ برده را به دلیل خطای در محاسبه و ضعف در ایمان باختند.گویی شرایط این سال های کشور و برخی وادادگی ها و خطاهای محاسباتی چنین خطری را گوشزد می کند.گویی در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی و لحظه های حساس که در حال شکست دادن نظام سلطه است،در درون خود با عناصری سست عنصر،ضعیف و گاهی خائن روبرو است.عناصری که می توانند اراده های مستحکم ملت را ضعیف و امیدهای بلند آن ها را ناامید کنند و انقلاب را در میانه ی راه به ناکامی بکشانند.ایشان در این زمینه در 25 خرداد سال 1395 در دیدار کارگزاران نظام فرمودند:
 
"وقتی انسان مبتلا است به گناه، در یک نقطه‌ی حسّاس و بزنگاه کم می‌آورد. آیه‌ی قرآن میفرماید که: اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛ در جنگ اُحد، آن‌کسانی که نتوانستند طاقت بیاورند و دلشان در هوای غنیمت آن‌چنان تپید که فراموش کردند چه مسئولیّت حسّاسی در اختیار آنها و برعهده‌ی آنها است و جنگ پیروز را به جنگ مغلوب تبدیل کردند، اِستَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛ اینها قبلاً خطاهایی انجام دادند، آن خطاها اینجا خودش را نشان داد.
این یک مرحله است؛ یعنی گناه ما موجب میشود که در یک نقطه‌ی حسّاس، در یک نقطه‌ی بزنگاه، نتوانیم تاب بیاوریم، نتوانیم مقاومت کنیم. خب، ما مسئول کشور هستیم؛ از این بنده‌ی حقیر گرفته تا مسئولین دولتی، مسئولین قضائی، مسئولین قوّه‌ی مقنّنه و همین‌طور سلسله‌مراتب مسئولیّتها، همه مسئولیم؛ اگر چنانچه کاری بکنیم که نتیجه آن باشد که «اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطان» و پایمان بلغزد و نتوانیم طاقت بیاوریم در آنجایی که باید تاب آورد و طاقت آورد، خطر بزرگی ما را تهدید میکند. از این بالاتر، گاهی اوقات گناه ما و خطای ما و کج‌روی ما موجب میشود که -پناه بر خدا- به تکذیب ماانزل‌الله مبتلا بشویم؛ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی‌ اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله.

حضرات آیات و آقایان محترم؛

برجامی که قرار بود تمام مشکلات مردم ایران را از جمله همه ی  تحریم ها را به محض توافق هسته ای حل نماید امروز می بینیم در سومین سالگرد این توافق ضمن اینکه ما همه ی تعهدات خود را عملی کرده ایم نه تنها مشکلی برطرف نکرده است بلکه بر مشکلات کشور نیز افزوده است و این تجربه ی تلخ بر صفحه های  تاریخ این کشور ثبت شده است.
 
اما متاسفانه عده ای که باید از این تجربه درس بگیرند و بر خود اتکایی تکیه کنند اندوخته ای نیا موخته اند و با تمام قوا به دنبال برجامی دیگر هستند با توسل به انواع و اقسام بهانه تراشی ها به دنبال تصویب و اجرای لوایح FATF می باشند.تصویب لوایح CFT و پالرمو بدون شک مخاطراتی از جمله موارد زیر را برای کشور خواهد داشت :
 
1-به اذعان مقامات دولتی تصویب دو کنوانسیون CFT وپالرمو، روابط بانکی را بهتر خواهد نمود، اما نگاهی به اتفاقات ماه‌های اخیر، خصوصا از زمان خروج آمریکا از برجام، نشان می‌دهد که تک تک بانک‌هایی که با کشور ارتباط داشتند، به دلیل بازگشت مجدد تحریم‌ها و ترس از جریمه‌های هنگفت این کشور، اعلام قطع همکاری با بانک‌های ایرانی نمودند. از این جهت، تصویب دو کنوانسیون CFT وپالرمو ، نتیجه‌ای نخواهد داشت. البته باید خاطر نشان کرد که اگر دو کنوانسیون CFT وپالرمو تصویب شود، ممکن است تغییری در روابط بانکی ایجاد نشود چرا که تجربه ی  کره شمالی
 نشان می دهد این کشور دو کنوانسیون CFT وپالرمو را در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تصویب کرده است، ولی به دلیل سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه این کشور که تابستان سال گذشته، اعمال شد، عملا بهبود روابط بانکی برای این کشور رخ نداده است.البته در این مورد نیز وزیر امور خارجه رسما از تریبون مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که هیچ تضمینی برای رفع تحریم ها و بهبود روابط بانکی با تصویب این لایحه وجود ندارد!
 
2- مفاد و مواد این دو کنوانسیون در جهت شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد. در این دو کنوانسیون CFT وپالرمو ، باید تمامی اطلاعات و مشخصات یک معامله ثبت شود و در صورت درخواست‌های کشور‌های خارجی به اشتراک گذاشته شود. مشخص است که در شرایط تحریم پذیرش این گونه تعهدات فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی که بایستی به دور از چشم بیگانگان و تحریم‌ها، صورت گیرد را روشن کرده، دچار مشکل می‌کند.
 
3-پذیرش تعهدات این دو کنوانسیون، اشراف و سیطره اطلاعاتی دشمنان را بر شریان‌های بانکی کشور فراهم می‌کند و بر این اساس، تصویب دو کنوانسیون، زیان‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیر فراوانی را بر کشور تحمیل می‌کند و توان کشور را در دور زدن تحریم‌ها تضعیف می‌کند.
 
4-تصویب این دو کنوانسیون، باعث می‌شود که ورود و خروج ارز اسکناسی به کشور، محدود شود، این در حالی است که بازار ارز کشور، به دلیل افزایش قیمت ارز، نیازمند ارز اسکناسی است. از دید این کنوانسیون ورود بالای ارز اسکناسی، بستر و زیرساخت خوبی برای انواع فعالیت‌های پولشویانه است.
5-واردات دارو و غذای کشور که در شرایط فعلی، باید از طریق روش‌هایی که تحریم را دور می‌زند، انجام شود با تصویب کنوانسیون پالرمو، آسیب خواهد دید چرا که طبق این کنوانسیون، تمامی فعالیت‌های اقتصادی هر کشوری با این عنوان که پولشوئی صورت نگیرد، باید شفاف شود. همچنین در فروش نفت در بورس که برای دستیابی به درآمد‌های نفتی صورت میگیرد، خلل ایجاد شود چرا که در بورس نفت، باید خریدار و فروشنده و نحوه انتقال پول، مخفی بماند، اما طبق این کنوانسیون باید، همگی این موارد روشن و مشخص شود.
 
6-کنوانسیون CFT به واسطه تعریف خاص خود از تروریسم، می‌تواند منجر به محدودیت برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بخش‌های دفاعی و گروه های مقاومت شود. این ایراد توسط شورای نگهبان به کنوانسیون CFT مطرح شد.
 
7-گفته می‌شود که می‌توان با حق تحفظ به این دو کنوانسیون  پیوست و از ضرر‌های حتمی آن‌ها جلوگیری به عمل آورد ولی، اگر شرط مذکور، منطبق بر کنوانسیون وین ۱۹۶۹ نباشد و کشور‌های دیگر به آن اعتراض کنند، در موارد اختلافی، متن کنوانسیون مبنای عمل خواهد بود و نه شرط گذاشته شده! نکته جالب توجه این است که در بسیاری از مواردی که کشور‌ها به این کنوانسیون‌ها ملحق شده‌اند، کشور‌های دیگر به حق شرط آنان ایراد گرفته و بیان کرده‌اند که حق شرط را قبول نمی‌کنند.
 
جدای مخاطرات ذکر شده در گوشه و کنار عالم سیاست زمزمه های فاصله گرفتن از مبانی انقلاب خمینی (ره) به گوش می رسد،در دورانی که باید همه از جمله مسئولین امر سیاست مقاومت و ایستادگی و همین طور عزت را در پیش بگیرند ، اما در حرکتی عجیب تعدادی از وزرای دولت که خستگی و بی انگیزگی از عملکردشان می جوشد با ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی از ایشان خواسته اند که دستور دهند در تصویب لوایحFATF  تسریع صورت گیرد و این را بپذیرند که این نشان از رویکرد حقارت و کرنش در برابر استکبار را دارد.
 
به همین جهت ما جمعی از دانشجویان و طلاب استان فارس از رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستاریم که با منطقی انقلابی و نگاهی به تجربه خسارت محض برجام، به کنکاشت این لوایح بپردازد و با درایت کامل، همه جانبه و نگاه به منافع ملی مردم عزیز جمهوری اسلامی ایران در این موارد تصمیم گیری نمایید و بدانید در پیشگاه خداوند متعال و مردم عزیز ایران در قبال تصمیم هایی که می گیرید باید پاسخگو باشید.

والسلام علی من اتبع الهدی
کد مطلب : ۱۹۴۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما