مدیرکل منابع طبیعی فارس:

۲۳ پروژه آبخیزداری و منابع طبیعی در فارس به بهره‌برداری رسید

4 اسفند 1397 ساعت 10:56

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس از افتتاح و بهره‌برداری ۲۳ پروژه با اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، به نقل از  روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس مهرزاد بوستانی با اشاره به  افتتاح و بهره برداری از  ۲۳ پروژه بزرگ آبخیزداری و منابع طبیعی در استان گفت:برای اجرای این طرح ها نزدیک به ۱۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اسناد خزانه اسلامی هزینه شده است.
وی افزود: این پروژه ها شامل افتتاح ۲۳پروژه و طرح بزرگ در بخشهای  مختلف آبخیزداری و منابع طبیعی  است که در قالب اجرای عملیات بیولوژیکی ،بیومکانیکی و سازه ای در عرصه های جنگلی و مرتعی استان در حال اجراست.
مدیرکل منابع طبیعی فارس ادامه داد: این طرح ها شامل   ۱۲طرح بزرگ آبخیزداری، ۶  طرح جنگل‌کاری با نهالکاری و ۵ پروژه مرتعی در سطح شهرستانهای استان است.
مدیر کل منابع طبیعی فارس  با اشاره به افتتاح این طرح ها در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: این طرح ها شامل ۴ هزار و ۲۰هکتار طرح  بیولوژیکی در عرصه های جنگلی   از جمله غنی سازی - توسعه جنگل -حفاظت و قرق و آبیاری و مراقبت و نیز  ۵ هزار و ۳۹۲ هکتار عملیات کپه کاری و  ۳۲ هزار و ۱۲۹ هکتار دیگر عملیات قرق است.
وی افزود: علاوه بر این  ۱۲ پروژه آبخیزداری و آبخوانداری از جمله این طرح هاست که شامل بندهای سنگی ملاتی روستای مبارک آباد شهرستان پاسارگاد،حوزه شهری کازرون،چم گل و شوراب ممسنی،جوزار بکش ممسنی، دلی امین نذر رستم، شوسنی و ضامنی شهرستان رستم ، زاخرد و روستای گچ نقاشی شیراز،آبگرم بالایی شهرستان جهرم،قطارآغاج اقلید،ساخت چکدمهای رسوبگیر و کنترل سیلاب حوزه قشلاق شهرستان خرم بید ،حوضچه تغذیه مصنوعی روستای زکیان بابا کوهک شهرستان سپیدان و نیز پروژه کنترل سیل و رسوب حوزه شهری شهرستان فیروزآباد است.
بوستانی خاطرنشان کرد: عملیات بیولوژیکی در سطح  ۳۷ هزار هکتار از عرصه های مرتعی با عتباری بالغ بر  ۴۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال ونیز پروژه های بیولوژیکی در سطح  اراضی جنگلی فارس به وسعت ۴ هزار و ۲۰ هکتار و اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۲۴۹ میلیون ریال اجرا شده است.
وی بابیان اینکه با اجرای کامل این پروژه ها تمامی شهرستانهای استان به ویژه نقاط دور و کم برخوردار از همه مزایا و نعمات آن ها برخوردار خواهند شد افزود:برخی از این پروژه ها در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار گرفته  و بخش دیگری از این طرح ها نیز قرار است در هفته منابع طبیعی افتتاح و به مرحله بهره برداری کامل برسند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه با اشاره به مزایای چشمگیر پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری استان و اجرای کامل طرح های قابل افتتاح در سال جاری یادآور شد: اجرای پروژه ها ی آبخیزداری بطور متوسط سالیانه  سه دوره آبگیری دارد که با بهره برداری و تکمیل این طرح ها در هر دوره حدود شش میلیون و ۲۶۱ هزار متر مکعب آب قابل استحصال و ذخیره سازی است.
وی کاهش روند بیابانزایی و توسعه پوشش گیاهی،مدیریت و کنترل سیلاب‌های مخرب و جلوگیری از خسارت سیل به مناطق شهری و روستایی،تغذیه سفره‌های زیر زمینی و آبخوان ها، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن درحفظ تولید، اشتغال و احیای عرصه های منابع طبیعی، حفاظت خاک وآب، مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات فرسایش آبی و خاکی را ازجمله اهداف طرح های افتتاح شده عنوان کرد و افزود:بابهره برداری از این طرحها درمناطق مختلف استان علاوه بر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم خانوارها و روستای بیشماری در محدوده های اطراف  این طرح ها نیز از مزایای آن بهره مند خواهند شد.
بوستانی  با بیان اینکه تخصیص کامل اعتبارات مصوب و پایداری رقم‌های اعتباری ویژه مانند صندوق توسعه ملی برای اجرای اینگونه طرح ها در حوزه های مختلف استان بویژه نقاط محروم و کم برخوردار نقش سودمندی برای ساکنان این حوزه ها دارد خاطرنشان کرد:با تخصیص به موقع این اعتبارات شاهد اجرای سریع و زودبازده بودن این پروژه ها خواهیم بود.


کد مطلب: 19533

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19533/۲۳-پروژه-آبخیزداری-منابع-طبیعی-فارس-بهره-برداری-رسید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir