۱
plusresetminus
یادداشت/

سیاست نامه انقلاب اسلامی جهت حرکت

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۵
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در شرایطی در چهلمين سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر می‌شود که در نتیجه تبلیغات گسترده ایادی استکبار و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی، برخی افراد معلوم الحال در کشور ساز نومیدی از کارآمدی مدل اسلام انقلابی کوک کرده و به قصد وارد کردن خدشه به اعتماد مردم سعی در ایجاد بن بست سیاسی اعتقادی اذهان مردم را دارد.
سیاست نامه انقلاب اسلامی جهت حرکت
یادداشت // مرتضی کریمی // حافظ خبر

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در شرایطی در چهلمين سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر می‌شود که در نتیجه تبلیغات گسترده ایادی استکبار و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی، برخی افراد معلوم الحال در کشور ساز نومیدی از کارآمدی مدل اسلام انقلابی کوک کرده و به قصد وارد کردن خدشه به اعتماد مردم سعی در ایجاد بن بست سیاسی اعتقادی اذهان مردم را دارد.

با وجود این شرایط مقام معظم رهبری که به اقرار دوست و دشمن، بزرگ متفکری است که در بحبوحه های حساس با آینده نگری خود، همگان را مقهور می‌کند در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی با تحریر سیاست نامه انقلاب اسلامی ضمن بیان مانیفست دستاورد های چهله انقلاب که در برهه های مختلف به تفصیل از آن یادکرده بودند با نگاهی واقع گرایانه کاستی های موجود را به بوته نقد و بررسی سپردند. اقدامی هوشمندانه که ضمن صحه گذاشتن بر ایدئولوژی و مِتُد انقلابی جهت تسریع حرکت به سمت تمدن اسلامی، نگاه  مسموم التقاطی و غفلت از نگاه انقلابی را  به عنوان عامل مهم برخی ایستایی ها معرفی کردند.

 ایشان ضمن اشاره بر مشی انقلاب اسلامی در حریم مردم سالاری دینی، امنیت و حفظ تمامیت ارضی ، ارتقای جایگاه علم و فناوری، ایجاد ساختارهای حیاتی، اقتصادی و عمرانی، رشد معنویت، اخلاق و عدالت و مشارکت سیاسی و ارتقای سطح بینش سیاسی را از دستاورد های انقلاب اسلامی عنوان کردند.

دستاوردهایی که در نتیجه نگاه انقلابی و حرکت در مسیر آرمان های کبیر اسلام انقلابی بوجود آمد.
 با توجه به عمق استراتژیک بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بررسی روشمند سطرها و واژگان این سیاست نامه جهت حرکت صحیح و اصولی در نقشه ترسیم شده آینده انقلاب بسیار ضروری می‌نماید.نقشه ای که تکمیل کننده پازل بازیِ آن، جوانان مومن  کاردان و انقلابی هستند.

در این نوشتار سعی داریم کلید واژگان  بیانیه را با دید ترکیبی مورد بررسی محتوایی قرار دهیم:::

 ¶ عدالت اجتماعی-جریان انقلابی

 مقام معظم رهبری در بحث زمینه ای بیانیه، افق نگار محتوا را قیاسی آرمانی قرار می‌دهند. به گونه‌ای که ایشان مقایسه انقلاب اسلامی با حکومت فاسد پهلوی را که غلام حلقه به گوش مستکبرین بوده و حتی بدو تولد آن میراث نفوذ بیگانه بوده است شیوه‌ای اشتباه دانسته و غایت انقلاب را تحقق عدالت از  جنسِ علوی می‌دانند. هدفی که قابل تحقق خواهد بود.
 ایشان عدالت را در صدر هدفهای اوّلیّه‌ی همه‌‌ی بعثتهای الهی می‌دانند  و می‌فرمایند در جمهوری اسلامی نیز عدالت دارای همان شأن و جایگاه است
و با علم به آنچه در تاریخ گذشته است می‌فرمایند :
وسوسه‌ی مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر‌‌المؤمنین (علیه‌السّلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ی زهد انقلابی و ساده‌زیستی میدادند، هرگز بعید نبوده و نیست.پس باید نسبت به نمودهای ابتدایی فساد حساس بود.
آری! تغییر سبک زندگی میتواند زبیر سیف الاسلام را تبدیل به محارب با امیرالمومنین بسازد و  حاکم منصوب امیر المؤمنین عنوان اختلاس گر را یدک بکشد.
مقام معظم رهبری در صفحه نگار تاریخ در سالگرد رحلت امام خمینی.ره.فرمودند ‌:اگر ملت ما از راه امام بزرگوار ما عدول کنند سیلی می‌خورند. سیلی خوردن مردم یعنی دچار شدن به مسئولینی که دیگر ساده زیستی را شرافت ندانسته بلکه ویژه خواری را حق خود دانسته و با وقاحت خود را ذخیره انقلاب لقب می‌دهند. دقت در انتخاب مسئولین آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اگر غفلت از جریان انقلابی در ۴٠ سال گذشته نبود بسیاری از مشکلات کنونی را نداشتیم و قله های بسیار بیشتری را فتح میکردیم.

 ¶علم و فناوری

مقام معظم رهبری در متن بیانیه ضمن ستودن حرکت علمی کشور بعد از انقلاب اسلامی و پایه گذاری یک انقلاب علمی عظیم در ۴٠ سال گذشته، در ترسیم افق های رو به رو کشور، بیان می‌دارند ‌:جوانان باید عقب ماندگی های ناشی از خیانت رژیم های قاجار و پهلوی در عقب افتادگی علمی کشور را جبران کنند و با جهاد علمی قله های علمی جهان را فتح کنند. حرکتی که به همت جوانان به ثمر خواهد نشست و ادامه آن در مسیر قله سخت تر از شروع آن نخواهد بود. حجم اعتمادی که مقام معظم رهبری به جوان مومن انقلابی دارند آنقدر زیاد است که  ایشان عقیده دارند : جهت ناکام سازی دشمن خبیث باید جوانان نبض مدیریت کشور را در دست گرفته و جوانان با اعتماد به نفس، شانه های خود را به زیر بار مسئولیت بدهند.
انديشمند جوان، مدیر جوان، کارگزار جوان در میدان های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بين المللي و نیز در عرصه های دین، اخلاق، معنویت و عدالت با بهره گیری از میراث تجربه ای می‌تواند بزرگترین رکن پیشرفت باشد. نگاه عمیق رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون جایگاه جوان انقلابی در پیشرفت کشور و اعتقاد عملی ایشان به جوان گرایی در سال‌های اخیر به طور ملموس قابل درک است و به مسئولینی که تولد دهه شصتی ها را عامل مشکلات می‌داند درس اخلاق مدیریتی می‌دهد که در صورت استفاده اعتقادی از ظرفیت جوانان می‌تواند چرخه تولید و فناوری به حرکت درآید چرا که همان روحیه جوانی که جنگ را مدیریت کرد می‌تواند گره های اقتصاد کشور را باز کند البته بدان شرط که مسئولین بازنشسته که در طول دهه های گذشته مدیر بوده اند میدان خدمت را در اختیار جوانان نیز قرار دهند .

¶ اقتصاد

در حوزه اقتصاد، معظم له به سیاق تاکیدات یک دهه اخیر پیرامون اقتصاد درون زا، باری دیگر مشکلات اقتصادی را ناشی از وابستگی به نفت، دولتی بودن بخش هایی از اقتصاد، نگاه به خارج، غفلت از ظرفیت داخلی،استفاده حداقلی از نیروی انسانی، بودجه‌ بندی معيوب و نامتوازن و عدم اجرای سیاست های اقتصادی صحیح می‌دانند.
مشکلاتی که در نتیجه نگاه آفت زده برخی مسئولین گریبان مردم را گرفته است. تفکر معیوب و غیر انقلابی که راه حل مشکلات کشور را زانو زدن در مقابل شیطان و ارتباط با آن می‌داند.
در تاریخ جمهوری اسلامی در دولت اصلاحات با این نگاه آفت زده از سر دوستی با غرب تجهیزات هسته ای  پلمپ شد و دولت کنونی نیز با توافق موسم به برجام، سعی در حل مشکلات اقتصادی کشور داشت که نتیجه آن پاره شدن روح و جسم برجام توسط آمریکا و خیانت کدخدای بی خدا بر آنان که سودای ارتباط با شیطان را داشتند، شد.
بدعهدیِ نامبارکی که مقام معظم رهبری در برهه های مختلف به دولت متذکر شده بودند که فریب شیطان بزرگ را نخورید اما گوش شنوایی برای آن وجود نداشت.

 ¶ معنویت و اخلاق

در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، معنویت و اخلاق باعث برکات بسیار زیادی در جامعه می‌شود. دشمنان قسم خورده اخلاقیات با شناسایی این مسئله، ابزار های خطرناک خود را جهت تهاجم به قلب های پاک جوانان و نوجوانان و نونهالان فراهم کرده اند . در این راستا رهبری بیان می‌دارند، مسئولین اولا باید منش و رفتار و اخلاق معنوی داشته باشند، دوما زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و نگذارند جهنمی ها مردم را به زور جهنم ببرند. این بدان معنی است که در میدان فرهنگ، پازل طراحی شده باید از اصل و بنا در اختیار تفکر اصیل اسلامی باشد و مسئولین زمینه بهشت رفتن افراد را فراهم کنند نه با طرح شعارهای ساختارشکنانه به نام آزادی، ایادی استکبار را کامروا کنند و به جای بسط فضائل، میتینگ رذائل اخلاقی برگزار کنند.

¶استقلال، آزادی و عزت ملی در روابط

در ذیل معنای استقلال در  بیانیه بیان می‌شود :
استقلال ملی به معنای آزادی ملت از تحمیل ها و آزادی به معنای حق تصمیم گیری برای افراد جامعه است. البته استقلال به معنای زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود نیست. همانطور که آزادی به معنای نقطه تقابلی اخلاق و قانون های الهی نیست.
با مفهوم شناسی این واژگان دولت جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باید با شجاعت ضمن تاکید بر ارزش های والای انقلابی و ایدئولوژیک در روابط خود با قدرت های استکباری غرب، موضع انقلابی خود را حفظ کرده و از موضع برتری و نه ضعف، دیپلماسی خود را سامان دهد.
مقام معظم رهبری در این بیانیه نیز همچون گذشته آمریکا را غیر قابل اعتماد عنوان می‌کنند و به آنان که هنوز از خواب پریشان غفلت، بیدار نشده اند اعلام می‌دارند که امید به مذاکره و ارتباط با آمریکا در جهت حل مشکلات کشور دارای زیان های مادی و معنوی میباشد. همچنین ایشان بر مبنای حافظه چهل ساله انقلاب به دولتمردان اعلام می‌دارند که دولت های اروپایی نیز قابل اعتماد نیستند و مردم ایران اسلامی این مسئله را درک کرده اند.
تذکر مداوم مقام معظم رهبری بر عدم اعتماد به اروپا و آمریکا باید چراغ راه دولت در سیاست خارجه باشد، چراغی که اگر به کار بندد متوجه می‌شود نسخه  غربی ها همیشه جعلی است و  fatf دنباله برجام نافرجامی است که روزی درخت سیب و گلابی نامیده میشد اما با گذشت زمان مشخص شد میوه های درخت برجام، آفت زده و خیالی بوده است.

نتیجه بحث اینکه :

آنچه در این بیانیه یا سیاست نامه تحلیلی حائز اهمیت است، جایگاه رفیع جوان مومن انقلابی است. جوان مومن کارآمد که با گذشت ۴٠ سال از عمر انقلاب اسلامی با وجوی که دهه ۵٠ و ۶٠ را درک نکرده است، اما همچون همت و باکری، بر آرمان های امامین انقلاب اسلامی باور دارد و در راه اعتلای ارزش ها هر لحظه آماده فداکاری و جانفشانی است که این بزرگترین دستاورد چهله انقلاب است.
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه مقام معظم رهبری در این نوشتار به صراحت از احتضار و مرگ استکبار آمریکا سخن راندند که روی دوم سکه نابودی اسرائیل است. نویدی تاریخی از جنس پیش بینی امام خمینی.ره. مبنی بر فروپاشی شوروی سابق که خیلی زود جهان، صدقِ پیش بینیِ امام راحل را به چشم دید.

ما حصل اینکه با آغاز چهله  دوم انقلاب شکوهمند اسلامی صدای تحقق تمدن نوین اسلامی و خُرد شدن استخوان های تفکر لیبرالیسم در جهان به گوش می‌رسد..
ان شاء الله..


مرتضی کریمی فعال سیاسی اجتماعی استان فارس
محقق حوزه انقلاب اسلامی
کد مطلب : ۱۹۶۳۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما