۰
plusresetminus

پای صحبت های خودمانی پاکبانان اخراجی شهر صدرا

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۶
پیگیری های دانشجویان عدالتخواه مجمع آرمان دانشگاه شیراز بالاخره توانست آن ها را پای درددل یکی از پاکبان های اخراج شده شهرداری صدرا بنشاند...
پای صحبت های خودمانی پاکبانان اخراجی شهر صدرا
به گزارش حافظ خبر، پاکبانی رنج دیده که حرف هایش تاکنون گوش شنوایی را به خود ندیده...
با او وعده می کنیم و به دیدارش می رویم... بعد از سلام و علیکی مختصر سفره دلش را برایمان می گشاید:

« بالاخره عده ای پیدا شدند که پیگیر کار ما شوند، بالاخره ما هم خدایی داریم، هم طرف شورای شهر رفتیم، هم طرف شهردار رفتیم اما هیچکدام جواب درخوری برای ما نداشتند. الان عیدی و پاداش که هیچ، حقوق دی و بهمن ما را هم نداده اند»

 از گفته های این پاکبان اخراجی چنین برمی آید که همان میزانی از حقوق های عقب افتاده ماه های پیشین هم که پرداخت شده بعد از اعتصاب پارکبانان مقابل شهرداری بوده و گویا این اعتصاب علاوه بر اخراج ناحق چند تن از پارکبانان مظلوم مسبب اتفاقات دیگری هم بوده...

 از دیگر عجایب این ماجرا هم واکنش عجیب آقای شهردار به اعتصاب پاکبانان است:

 « بعد از اعتصاب و تجمعی که جلوی شهرداری صدرا داشتیم، شهردار دربین ما حاضر شد و گفت که شما بیخود کردید اعتصاب کردید، پیمانکار جدید هم که بیاید می‌تواند شما را اخراج کند و به من هم ربطی ندارد و دستتان هم به هیچ جایی بند نیست.»
نمی دانم چرا اما اینجای صحبت هایش به یاد آن جمله اولش می افتم... همانجا که گفت ما هم خدایی داریم...

 صحبتمان تازه گل کرده و او برای گفتن و ما برای شنیدن مشتاق تر شده ایم.
درددل هایش را اینگونه ادامه می دهد:

«آیا واقعا شهردار این شهر به کارگرهایی که دارند خدمت می کنند و در واقع جزئی از مردم این شهر هستند باید چنین حرفی بزند و با چنین ادبیاتی؟
شهرداری که حقوق بالایی می گیرد و زمستان ها زیر بخاری و تابستان ها زیر کولر نشسته و حقوقش را  ماه به ماه می گیرد، چطور می‌تواند کارگری را که صبح ها دستانش داخل زباله است و انگشتانش از سرما یخ می زند درک کند...
آخر به من کارگری که ۳ ماه هست حقوق نگرفته ام، شهردار باید بیاید و بگوید که تو بیخود میکنی؟ »

 صحبت های او در مورد برخورد کارفرما با پارکبانان نیز ادامه همین داستان غم انگیز و تاسف بار است:

« کمترین حقوق عادی ما رو هم رعایت نمی کنند...کارفرما موظف است مواقعی که هوا بارانی است به ما لباس بارانی و چکمه بدهد اما هیچکدام از این اینها را برای ما فراهم نمی کنند  و به ما دستور می دهند که باید زیر باران و بدون لباس بارانی کارتان را انجام بدهید...
حتی ناظر به ما اجازه نمی‌داد زمانی که برای صرف صبحانه اختصاص داده شده بود  یکجا بنشینیم و صبحانه بخوریم و ما را وادار میکرد که سرپایی صبحانه بخوریم... و در آخر هم پیمانکار به راحتی گفت که دلم میخواهد و دستم باز است و شما را  اخراج می کنم»

 از وضعیت معیشت و نحوه گذران زندگی پاکبانان جویا می شویم که آهی از ته دل می کشد و ادامه می دهد که:

«پیمانکار قبلی حقوق دی ماه را نداده و پیمانکار جدید حقوق بهمن ماه را نداده و حتی با هیچ کدام از پاکبان ها قرار داد نبسته و تا الان بیمه هم رد نکرده...
برای پیگیری حقوقمان از پیمانکار قبلی به شهرداری مراجعه کردیم که شهردار گفت که می‌خواستید خودتان از او بگیرید درحالی که پیمانکار ضمانت نامه نزد شهردار دارد و تا وقتی حقوق ما را پرداخت نکند، شهردار نباید برگه تسویه حساب به پیمانکار بدهد و اگر پیمانکار هم حقوق ما را ندهد، شهرداری باید از روی همان ضمانت نامه حقوق ما را پرداخت کند.»

 از او درباره برخی از شنیده هایمان مبنی بر اخذ شدن سفته از پاکبانان می پرسیم که او نیز بر این شاهکار رخ داده شده در شهرداری صدرا مهر صحت می زند و می گوید:

« متاسفانه چیزی که حس می شود این است که هیچ نظارتی از طرف شهرداری بر عملکرد پیمانکارها در زمینه چگونگی تعامل کارفرما با کارگر نیست، پیمانکار قبلی برای اینکه با ما قرارداد ببند، از ما سفته گرفته درحالی که هیچ جایی از کارگر سفته نمیگیرند و حالا هم که پیمانکار قبلی رفته، هنوز سفته های مارا پس نداده اند»


پیگیری های دانشجویان عدالتخواه مجمع آرمان دانشگاه شیراز در مورد اتفاقات رخ داده در شهرداری صدرا به مدد الهی تا زمان احقاق حق پاکبانان زحمتکش ادامه خواهد داشت.
کد مطلب : ۱۹۶۵۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما