۰
plusresetminus

پخت دوتن سمنو در مسجدالرقیه شیراز در دوازدهمین سال اجرای آن

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۴
دو تن سمنو به مناسبت نزدیک شدن به ایام نوروز در مسجدالرقیه شیراز پخته شد.
پخت دوتن سمنو در مسجدالرقیه شیراز در دوازدهمین سال اجرای آن
به گزارش حافظ خبر،  یکی از سنت های نیکویی که نشان از تمدن و فرهنگ دیرینه مسلمانان به خصوص ایرانیان که ریشه در اعتقادات مذهبی آنان دارد و حتی در سفره هفت سین نوروز باستانی هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است تهیه و پخت سمنو طی مراسمی خاص است.
محسن برهانیان مسئول هماهنگ کننده دوازدهمین مراسم پخت سمنو در مسجدالرقیه گفت : امسال نیز به رسم هر ساله ده تن سمنو طی 24ساعت شبانه روز پخت می شود که معدل ده هزار کاسه سمنو است و حدود 30تا40 هزار نفر می توانند از این نعمت متبرک استفاده کنند در این کار حدود سیصد کیلو گردو نیز استفاده شده است .

قابل ذکر است که برنامه ریزی این پخت بزرگ از هفته اول اسفند ماه هر سال که با مراسم گندم پاک کنی معروف است در مسجدالرقیه شیراز واقع در محله فضل آباد شروع و تا نیمه اسفند ماه مراحل تهیه و پخت ان به طول می انجامد.

از ویژگی های خاص این مراسم انجام کارها توسط نوجوانان و جوانان مذهبی و انقلابی است که به عشق اهل بیت به مشارکت و همکاری با یکدیگر مشغول می شوند.

یکی از فواید سمنو این است که علیرغم اینکه از هیچ نوع شکر یا شیرین کننده دیگری استفاده نمی شود بدلیل استفاده از جوانه گندم دارای قند طبیعی است که به تقویت عمومی بدن و جوان و شاداب سازی پوست کمک شایانی می کند.

گزارش: سیده فاطمه حسینی
کد مطلب : ۱۹۶۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما