۰
plusresetminus
حسنلی اعلام کرد:

تعیین موضوع نشست‌های علمی یاد روز حافظ

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷
مدیر مرکز حافظ‌شناسی اعلام کرد که "حافظ و انسان دیروز و امروز" موضوع انتخاب شده برای نشست‌های علمی یاد روز حافظ در سال آینده است.
تعیین موضوع نشست‌های علمی یاد روز حافظ
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ،  کاووس حسنلی در جمع خبرنگاران گفت: یكی از برنامه‌های ثابت و مهم یادروز حافظ برگزاری نشست علمی و موضوع مد نظر برای سال آینده، " حافظ و انسان دیروز و امروز" است.این استاددانشگاه گفت: نشست علمی یادروز حافظ با موضوعات تعیین شده و با حضور اندیشمندان و فرهنگوران و ارائه مقالات متعدد، برگزار می‌شود.
او اضافه کرد: موضوع تعیین شده برای نشست‌های علمی یاد روز حافظ در سال آینده، از چندین زاویه می‌توان مد نظر قرار گیرد.
حسنلی ادامه داد: در یک نگاه کلی می‌توان همه را در دو دسته جای داد که یکی بررسی مفهوم انسان در اندیشه‌ حافظ و دیگری نگاه انسان معاصر به شعر حافظ است. یعنی هم نگاه حافظ به انسان در کانون توجه قرار دارد و هم نگاه انسان امروز به حافظ مد نظر است.
او گفت: البته واژه‌ انسان در غزلیات حافظ چندان در کانون توجه نبوده و پرکاربرد نیست، اما مفهوم انسان و انسان متعالی در سراسر دیوان حافظ به گونه‌ای فراگیر گسترده است .
حسنلی ضمن برشمردن برخی از سؤالات مورد نظر پیرامون موضوع انتخاب شده که می‌تواند مد نظر قرار گیرد، گفت: در دیدگاه حافظ، رابطه انسان با اجتماع و رابطه انسان با خداوند چگونه بازتعریف شده است؟ آیا سرنوشت انسان محتوم و تغییرناپذیر است؟ آیا انسان قدرتی برای تغییر سرنوشت خود دارد یا ندارد؟ آیا باید بر دانش یا تقوای خود تکیه کرد یا باید توکل کرد و آرام گرفت؟ رابطه انسان‌های مختلف با باورها و اندیشه‌های گوناگون چگونه باید باشد؟ آیا اصلاً می‌توان برای حافظ به دلیل خلق و خوی شاعرانگی و رفتارهای هنری او یک منظومه فکری روشن تصویر و تصور کرد؟
مدیر مركز حافظ شناسی از اندیشمندان و حافظ پژوهان و حافظ شناسان درخواست کرد تا دستاوردهای تحقیقاتی خود را در موضوع تعیین شده، به مركز حافظ شناسی ارسال كنند .
ایسنا
 
کد مطلب : ۱۹۷۳۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما