حسنلی اعلام کرد:

تعیین موضوع نشست‌های علمی یاد روز حافظ

22 اسفند 1397 ساعت 9:57

مدیر مرکز حافظ‌شناسی اعلام کرد که "حافظ و انسان دیروز و امروز" موضوع انتخاب شده برای نشست‌های علمی یاد روز حافظ در سال آینده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ،  کاووس حسنلی در جمع خبرنگاران گفت: یكی از برنامه‌های ثابت و مهم یادروز حافظ برگزاری نشست علمی و موضوع مد نظر برای سال آینده، " حافظ و انسان دیروز و امروز" است.این استاددانشگاه گفت: نشست علمی یادروز حافظ با موضوعات تعیین شده و با حضور اندیشمندان و فرهنگوران و ارائه مقالات متعدد، برگزار می‌شود.
او اضافه کرد: موضوع تعیین شده برای نشست‌های علمی یاد روز حافظ در سال آینده، از چندین زاویه می‌توان مد نظر قرار گیرد.
حسنلی ادامه داد: در یک نگاه کلی می‌توان همه را در دو دسته جای داد که یکی بررسی مفهوم انسان در اندیشه‌ حافظ و دیگری نگاه انسان معاصر به شعر حافظ است. یعنی هم نگاه حافظ به انسان در کانون توجه قرار دارد و هم نگاه انسان امروز به حافظ مد نظر است.
او گفت: البته واژه‌ انسان در غزلیات حافظ چندان در کانون توجه نبوده و پرکاربرد نیست، اما مفهوم انسان و انسان متعالی در سراسر دیوان حافظ به گونه‌ای فراگیر گسترده است .
حسنلی ضمن برشمردن برخی از سؤالات مورد نظر پیرامون موضوع انتخاب شده که می‌تواند مد نظر قرار گیرد، گفت: در دیدگاه حافظ، رابطه انسان با اجتماع و رابطه انسان با خداوند چگونه بازتعریف شده است؟ آیا سرنوشت انسان محتوم و تغییرناپذیر است؟ آیا انسان قدرتی برای تغییر سرنوشت خود دارد یا ندارد؟ آیا باید بر دانش یا تقوای خود تکیه کرد یا باید توکل کرد و آرام گرفت؟ رابطه انسان‌های مختلف با باورها و اندیشه‌های گوناگون چگونه باید باشد؟ آیا اصلاً می‌توان برای حافظ به دلیل خلق و خوی شاعرانگی و رفتارهای هنری او یک منظومه فکری روشن تصویر و تصور کرد؟
مدیر مركز حافظ شناسی از اندیشمندان و حافظ پژوهان و حافظ شناسان درخواست کرد تا دستاوردهای تحقیقاتی خود را در موضوع تعیین شده، به مركز حافظ شناسی ارسال كنند .
ایسنا
 


کد مطلب: 19738

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19738/تعیین-موضوع-نشست-های-علمی-یاد-روز-حافظ

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir