استاندار فارس در جلسه با اعضای شورای شیراز:

شورا و شهرداری باید بسترهای سرمایه‌گذاری در شیراز را بیش از گذشته فراهم و تسهیل کنند

22 اسفند 1397 ساعت 10:00

استاندار فارس با تاکید براینکه شورا و شهرداری باید بسترهای سرمایه‌گذاری در شیراز را بیش از گذشته فراهم و تسهیل کنند، تاکید کرد که رفع مشکلات امروز مردم و اجرای پروژه‌های ماندگار و کلان، متاثر از میزان جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ  به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی سه‌شنبه 21 اسفند در جلسه با اعضای شورای شهر شیراز که در محل شورا برگزار شد، با یادآوری اینکه شورای شهر شیراز برآمده از رای مردم است، تکریم موکلان را از انتظارات به حق مردم دانست.رحیمی گفت: رضایتمندی مردم در گرو پاسخگویی به مطالبات به حق و قانونی آنها است که در چارچوب تعامل و هم افزایی محقق خواهد شد .
استاندار فارس تصریح کرد: اعضای شورای شهر برای تاثیرگذاری اقداماتشان و ماندگار شدن شورای پنجم در ذهن مردم باید چند طرح برجسته و مورد نیاز شهر را اجرایی کرده و به سرانجام برسانند.
رحیمی حرکت به سمت شفاف‌سازی را امری ضروری دانست و افزود: جامعه امروز نیازمند گسترش عدالت و ایجاد اعتماد بیشتر بین مردم و مسئولین است که ایجاد شفافیت لازمه دستیابی به این اهداف است .
استاندار فارس با بیان اینکه ایستادگی بر اهداف و آرمان‌های انقلاب در برابر استکبار هزینه‌هایی در بر دارد، تاکید کرد: مقصر جلوه دادن دولت بی انصافی آشکار است .
وی با تصریح اینکه دولت به سهم خود تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات مردم کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اعتمادسازی و برون رفت از مشکلات، توجه به سرمایه‌های اجتماعی و بهره‌گیری از توانمندی آنها است .
استاندار فارس با بیان اینکه اعضا شورا نمایندگان مردم هستند و شنیدن نظرات و دیدگاه ها و راهکارهای مد نظر آنها می‌تواند برای حل مسایل و مشکلاتی که مربوط به مردم است راهگشا باشد، بر لزوم ایجاد فرایند و چارچوبی برای دیدارها و نشست‌های اعضای شورای شهر با مدیریت ارشد استان تاکید کرد .
وی با بیان اینکه این نشست ها باید به سمت تصمیم‌گیری و عملیاتی کردن این تصمیمات پیش برود، خاطرنشان کرد: مباحث کلان و اصلی شهر شیراز بسیار حائز اهمیت است و مدیریت ارشد استان آمادگی دارد برای پیشبرد این اهداف کلان در کنار شورای شهر به رفع موانع بپردازد .
براساس این گزارش، رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این دیدار با قدردانی از اهتمام و توجه استاندار فارس به همراهی با شورای شهر شیراز گفت: اگرچه با تفکر لیست امید وارد شورای شهر شدیم اما امروز نمایندگان مردم با وظایف مشخصی در حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کنند .
وی با بیان اینکه از امور نمایشی گریزانیم و فقط خدمت به مردم را دنبال می کنیم، اظهار کرد: در سال 97 نگرانی‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین و تحقق بودجه در شرایط سخت اقتصادی داشتیم .
دستغیب با تأکید بر ضرورت پاسخگویی به اعتماد مردم گفت: در برخی موارد مثل کمیسیون ماده 5 نتوانستیم تاکنون طرح‌هایی ارائه دهیم که منجر به درآمد برای شهر و شهرداری شود .
وی افزود: از یک سوء از ارائه طرح‌های تغییر کاربری باغات و نقاط قرمز به کمیسیون ماده 5 جلوگیری کردیم و از طرف دیگر در نقاط عادی طرح قابل توجهی برای تغییر کاربری و درآمد نداشته‌ایم .
رییس کمیسیون تلفیق و هماهنگی امور دستگاه‌های اجرایی شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته بخش عمده‌ای از دقت شورا و شهرداری صرف طرح‌های نیم تمامی شد که سرمایه‌های شهر را با خود درگیر کرده و در عین حال نیاز شهر نیز نبود اما هزینه‌هایی شده و کارگاه‌های آنها در شهر دایر بود .
دستیغب از نیاز شهر به اجرای طرح‌های جدید خبر داد و گفت: طرح‌هایی مثل اجرای میدان توپخانه، کتابخانه مرکزی، محور زندیه و یا تراموا در حال مطالعه است و امیدواریم تا پایان شورای پنجم به نتیجه برسد .
وی با بیان اینکه به حضور سرمایه گذار بیش از هر زمانی در شهر نیاز است، بر ضرورت تسهیل راه‌های سرمایه‌گذاری تأکید کرد و گفت: وجود آقای دکتر رحیمی در کسوت استاندار فارس با توجه به تسلط و سوابق ایشان در حوزه عمرانی استان فارس و قوانین شهرسازی می‌تواند منجر به عملکرد خوب و موفق شورا و شهرداری شیراز هم شود .
دستغیب با اشاره به تصویب لوایح برنامه 5 ساله و بودجه سال 98 گفت: سال دوم را به سال نظارت بر شهرداری شیراز تبدیل کردیم اما در عین حال به دلیل کاهش تعداد اعضای شورا در این دوره، فشار زیادی بر شورای شهر وجود دارد .
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در این جلسه مشترک به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در کنار فشارهای اقتصادی ناشی از افزایش تورم و کاهش درآمدهای دولت و تحریمها، فقدان نظارت بر بازار در شیراز نیز وجود دارد .
نوذر امامی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هیچ توجهی به وضعیت قیمت‌ها و عرضه کالا در بازار به خصوص در شیراز و استان فارس ندارند و هرج و مرج اقتصادی در بازار حاکم شده است .
به اعتقاد نوذر امامی بخشی از گرانی‌ها در شیراز ناشی از عدم کنترل قیمت‌ها در بازار است .
وی از وضعیت درمانی و تأمین دارو در شیراز انتقاد کرد و گفت: مردم در تأمین دارو با مشکل روبرو هستند و مخصوصا شرایط برای بیماران خاص مناسب نیست .
امامی اظهار کرد: شبکه درمانی و تأمین دارو قادر به تأمین نیازهای دارویی شهروندان نیست .
رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: در سال‌های گذشته سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی در دو دهه 70 و 80 در اتفاق ‎‌ های مختلف سیاسی ایجاد شد و بهم پیوند خورد و امروز به رسم امانت به دولت و نمایندگان مردم سپرده شد .
مهدی حاجتی خاطر نشان کرد: فارغ از بحران‌های پیش روی دولت و نمایندگان مردم در شورا و مجلس و بحران‌هایی که جریان رقیب ایجاد می‌کند، دستگاه ‎‌ های نظارتی که می‌توانستند این میزان اخبار ناگواری را که امروز به نام اختلاس و فساد به جامعه تحمیل می‌شود، زودتر از این کنترل کنند، به وظیفه خود عمل نکرده و همه این مسائل بر سر دولت مستقر و نمایندگان شورا و مجلس آوار شده است .
حاجتی معتقد است هرچند باز شدن چنین پرونده‌هایی حاصل تلاش دولت فعلی است اما سابقه بروز چنین پرونده‌هایی نشان می‌دهد که مربوط به زمانی است که نظارتی وجود نداشته یا نظارت‌ها کاهش یافته است و امروز بر سر دولت مستقر آوار شده است .
رییس کمیسیون حقوق شهروندی اظهار کرد: چنین اخبار ناگواری امید اجتماعی را به خطر انداخته است  و همه این خطرها متوجه دولت نیست و می‌تواند هر خطر دیگری را پیش روی کشور قرار دهد و از این منظر ضروری است از هر کمک و همراهی برای کاهش خطرات در شورای شهر دریغ نکنیم .
وی اظهار امیدواری کرد دیدارهای مستمر با استاندار فارس به تشکیل کمیته مشترک با نمایندگان مجلس، استاندار و اعضای شورای شهر برای حل مشکلات جامعه منجر شود .
رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز گفت: اخباری مبنی بر جلوگیری از برگزاری برخی برنامه‌های نوروزی در شیراز شنیده می‌شود که نگران کننده است .
سولماز دهقانی اظهار کرد: شرایط کشور نشان می‌دهد که مردم به امید، نشاط و شادی نیاز دارند و از استاندار محترم می‌خواهیم اجازه ندهند به هر بهانه‌ای این شادی در ایام نوروز از مردم گرفته شود .
دهقانی همچنین با استقبال از پیشنهاد استاندار فارس مبنی بر پشتیبانی شیراز از جام جهانی 2022 قطر گفت:  کلان‌شهر شیراز می‌تواند آمادگی لازم را برای همراهی  و همکاری با کشور قطر برای برگزاری جام جهانی 2022 قطر در خود ایجاد کند .
وی اظهار کرد: شورای شهر شیراز از تعاملات فرهنگی، گردشگری و پشتیبانی با کشور قطر در زمان برگزاری جام جهانی 2022 استقبال می‌کند .
رییس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز در این جلسه خواستار حمایت استاندار فارس از موضوع سرمایه‌گذاری در شیراز شد و گفت: گرچه شرایط اقتصادی خوبی حاکم نیست اما فرصت‌های خوب برای سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه ‎ گذار در برخی حوزه‌ها وجود دارد .
سینا بنی زمانی اظهار کرد: برخی ناهماهنگی‌ها برای جذب سرمایه‌گذار در شهرداری شیراز وجود دارد و هنوز تکلیفمان برای جذب سرمایه‌گذاران مشخص نیست در حالیکه سرمایه‌گذار برای حضور در شیراز وجود دارد .
بنی‌زمانی همچنین گزارشی از تصویب برنامه 5 ساله توسعه سوم شهرداری شیراز ارائه کرد و گفت: کاهش هزینه‌ها، توجه به نظام انتصابات، جانشین‌پروری و شایسته سالاری و استقرار سیستم مدیریت پروژه در لایحه‌های برنامه سوم و بودجه 98 می‌تواند بسیاری از ساختار شهرداری را در راستای مبارزه با فساد و جذب سرمایه‌گذار اصلاح کند .
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: برخی مسائل روبنایی مثل پروژه‌های انسان محور در حوزه شهرسازی در برنامه توسعه و بودجه 98 پیش بینی شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد 16 پروژه انسان محور عمدتاً ارزان قیمت در حوزه گردشگری قابلیت اجرایی دارد .
وی به سیاست‌های رویداد محور شورای پنجم اشاره کرد و گفت: در حوزه رویدادها تلاش می‌کنیم اعتبار مشخصی تخصیص دهیم و برندی برای کلان‌شهر ایجاد کنیم و در حوزه زیباسازی نیز تلاش می‌شود برنامه‌های جدیدی با مطالعات لازم در شیراز آغاز شود .
علی ناصری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز نیز خواستار هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر استانداری و شهرداری شیراز به منظور تحقق بودجه‌های پیش‌بینی شده شد و گفت: امروز فساد و تبعیض مردم را آزرده خاطر کرده و مبارزه با فساد و تبعیض می‌تواند روحیه مردم را بهتر از امروز کند .
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز به عملیات اجرایی خط 2 قطار شهری شیراز اشاره کرد و گفت: خط 2 از منظر ترافیکی و توزیع عدالت برای شهر بسیار مهم است و امیدواریم تا پایان عمر شورای پنجم افتتاح شود .
نواب قائدی با بیان اینکه مشکل ترافیک شهر شیراز با حضور فیزیکی پلیس حل نمی‌شود بر ضرورت هوشمندسازی شهر تاکید کرد و گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری و همکاری در حوزه هوشمندسازی هستیم و باید ساختار ترافیکی شهر را با سیستم‌های هوشمند کنترل کنیم .
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز نیز از عدم اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر انقلاب در استان فارس انتقاد کرد و گفت: سیر مهاجرت‌ها به شیراز نشان می‌دهد که سیاست‌های جمعیتی در روستاهای استان فارس اجرا نمی‌شود .
احمد تنوری بر ضرورت اجرای پروژه‌های بزرگ و فاخر در شیراز تأکید کرد و گفت: تصمیم ستاد سفر مبنی بر تعطیلی بازار وکیل بعد از ساعت 21 در ایام نوروز اقتصاد شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد .
تنوری خاطرنشان کرد: در همه کلان‌شهرها موضوع اقتصاد شب پیگیری و حمایت می‌شود اما در شیراز می‌خواهند بازار شب را تعطیل کنند .
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز نیز خواستار احیای شورای توسعه فرهنگی فارس به ریاست استاندار شد و گفت: برای رسیدن به تعامل و تصمیم‌های مشترک باید با موضوعاتی پروژه محور، نهادهای مختلف عمومی، خصوصی و دولتی را در کنار هم قرار دهیم .
لیلا دودمان تعامل مشترک در زمینه های فرهنگی و اجتماعی با رویکرد تأمین و توسعه تأسیسات فرهنگی مناسبت‌های شهری و بین‌المللی را یکی از مهمترین دغدغه‌های خود برشمرد و گفت: توسعه فرهنگی و اجتماعی می‌تواند کارکردهای مشخصی در زمینه هویت بخشی و نشاط آفرینی و ارتقاء فرهنگی برای جامعه به ارمغان آورد .
نایب رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز اظهار کرد: احیای شورای توسعه فرهنگی استان به ریاست استاندار می‌تواند پروژه‌های بزرگ فرهنگی را در شیراز رقم بزند .
وی همچنین بر ضرورت  احیای شورای بافت فرهنگی و تاریخی شهر شیراز با هدف انجام تصمیمات اثرگذار تأکید کرد و گفت: بافت فرسوده از مهمترین دغدغه‌های شورای شهر و شهرداری شیراز است و استاندار فارس می‌تواند با اختصاص اعتبار خاص برای آن و تشکیل کارگروه‌های مشترک در حوزه عمرانی منجر به هم‌افزایی در زمینه بازسازی و اصلاح این بافت شود .
دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه در پایان شورای پنجم باید چند اثر به یاد ماندنی به یادگار بماند گفت: وضعیت کمربندی شیراز همچنان بلاتکلیف مانده و به نظر می‌رسد اداره راه و شهرسازی توان لازم را برای بهبود وضعیت آن ندارد بنابراین استاندار فارس اختیار کمربندی را به شهرداری شیراز واگذار کند .
سیروس پاکفطرت از بلاتکلیفی سد تنگه سرخ انتقاد کرد و گفت: تنگه سرخ در برزخ باقی مانده و به رغم هزینه‌های زیادی که انجام شده است اما هنوز وضعیت آن به سرانجام نرسیده است .
پاک‌فطرت خواستار انتقال زندان عادل به خارج از شهر شد و گفت: مسئولان زندان عادل‌آباد آماده انتقال هستند و فقط نیازمند درایت استانداری و همکاری مسئولان شهری است .
نایب رییس شورای شهر شیراز نیز با ارائه گزارشی از روند تصویب برنامه 5 ساله توسعه سوم و بودجه سال 98 شهرداری شیراز گفت: یکی از نکات مهم توسعه شهری تعامل دستگاه‌های خدمات‌رسان با شهرداری، شورای شهر و همدیگر است .
ابراهیم صبوری ادامه داد: بسیاری از تداخل مسئولیت‌ها در حوزه مدیریت شهری می‌طلبد استاندار فارس دستگاه‌های خدمات را ملزم به همراهی و همدلی با شهرداری و شورای شهر کند .
صبوری خواستار تشکیل هیأت امنا برای آثار تاریخی شهر شیراز شد و گفت: از 5 اثر تاریخی پردرآمد در کشور 4 اثر شامل حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و پاسارگاد در استان فارس و شهر شیراز وجود دارد که درآمدهای آنها به فارس باز نمی‌گردد .
وی اظهار کرد: هیأت امنایی شدن آثار تاریخی شهر شیراز می‌تواند در نگهداری میراث تاریخی شیراز اثرگذار باشد و وضعیت را به سمت بهبود شرایط آنها تغییر خواهد داد .

صبوری همچنین خواستار تکمیل کمربندی شمال شرق شیراز شد و گفت: با توجه به تمرکز آثار تاریخی در شمال شرق شیراز و حجم مسافرت‌ها لازم است این کمربندی بزودی افتتاح شود .
انجام اقدامات لازم در ستاد تسهیلات نوروزی، رویدادهای ورزشی استانی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری، بهبود فضای کسب و کار، کاهش تخلفات اداری، مشکلات ناشی از مهاجرت از روستا به شهر، تعیین تکلیف سد تنگ‌سرخ، ساخت تالار بزرگ شهر شیراز و محور عرفان از جمله موارد دیگری بود که در نشست استاندار فارس و اعضا شورای شهر شیراز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
 


کد مطلب: 19739

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19739/شورا-شهرداری-باید-بسترهای-سرمایه-گذاری-شیراز-بیش-گذشته-فراهم-تسهیل-کنند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir