از خرید ماهی برای تهیه سبزی پلو ماهی تا اختلاف قیمت در بازار گوشت و میوه

27 اسفند 1397 ساعت 9:12

اگر گشتی در محله های مرفه نشین شیراز بزنید، قیمت گوشت ثابت نیست و منطقه تا منطقه متفاوت است و گوشت گوسفند از کیلویی 95 هزار تومان تا 130 هزار تومان خواهید دید.


به گزارش حافظ خبر، اسفند که از راه می رسد، مردم متفاوتتر از سایر ماه ها به تلاطم و جنب و جوش می افتند و خود را به هر طریق ممکن برای فرارسیدن سال نو و تعویض فصل زمستان و سرما به بهار و هوای مطبوعش مهیا می کنند.
 
در ماه های پایانی سال بازار اجناس مختلف بسیار داغ است و حتی در برخی اصناف در یک ماه منتهی به سال نو به اندازه کل ماه های دیگر سال درآمدزایی دارند و به قولی کوله بار سال آینده خود را در این ماه می بندند.
 
در شیراز، نیز شور و شوق خاصی در بین مردم برای خرید وجود دارد، هرچند که بسیاری حضورشان در بازار منتهی به خرید کالا نمی شود، یکی از گرانی نمی تواند چیزی بخرد و دیگری مدل مورد علاقه خود را نمی یابد اما باز هستند افرادی که با چند کیسه در دست راهی منزل خود می شوند.
 
عمده خریدهای مردم در ماه پایانی سال، مرغ، گوشت، میوه و خشکبار در کنار پوشاک و کفش می باشد که خبرنگار شیرازه به بررسی بازار این محصولات در منطقه مرفه نشین شیراز پرداخته است.

بازار گوشت؛ خرید به اندازه نیاز/ نوسان قیمت در قصابی ها
 
طی چندماه اخیر گوشت جز اقلامی بود که به طور سرسام آور شاهد افزایش قیمت آن بودیم قیمت حدودی هرکیلوگرم سردست و ران گوسفند در شیراز 95 هزار تومان، دل و جگر گوسفند 95 هزار تومان و گوشت گوساله 86 هزار تومان روی تابلو قصابی نقش بسته است.
 
مجتبی صاحب قصابی در گفتگو با ما می گفت: متاسفانه قیمت گوشت خیلی به یکباره بالا رفت و واقعا در حد توان مالی بسیاری از افراد جامعه نیست. حتی افراد سرمایه دار و پولدار این اطراف نیز دیگر مانند قبل خرید نمی کنند و تنها به یکی دو کیلوگرم رضایت می دهند.
 
او از وضعیت بازار درست همین حوالی در سال گذشته برایم تعریف کرد: قبل از عید پارسال، بازار اوضاع بهتری داشت، مشتری هایمان بیشتر بود و بودند افرادی که حتی یک شقه کامل یک گوسفند را خریداری می کردند.
 
این کاسب عنوان کرد: اگر گشتی در محله های بالای شهر شیراز بزنید، قیمت گوشت ثابت نیست و منطقه تا منطقه متفاوت است و گوشت گوسفند از کیلویی 95 هزار تومان تا 130 هزار تومان خواهید دید.
 
خانمی با سبدی در دست که تنها مقداری سبزی خوردن در آن بود، وارد مغازه قصابی شد. به نظر از اوضاع مالی خوبی برخوردار بود اما در کمال تعجب تنها درخواست یک کیلوگرم گوشت گوسفندی کرد و وقتی از او علت را جویا شدم که چرا مقدار بیشتری گوشت نمی خرد، گفت: به اندازه نیازمان خرید کرده ام!
 
در ادامه و هنگامی که ساعتی از گشت و گذارم در خیابان های معالی آباد می گذشت، مغازه قصابی دیگری را دیدم که در تایید حرف قصاب مجتبی گوشت گوسفند راسته و بدون استخوان را 132 هزار تومان به فروش می رساند.

بازار میوه؛ دیگر خبری از خریدهای چندین کیلویی نیست
بعد از گذر از چند مغازه به میوه فروشی بزرگ و دو دهانه ای رسیدم که رنگ های مختلف انواع میوه با چشم و دل آدمی بازی می کرد.
 
چند نفری کیسه به دست در مغازه مشغول جمع آوری میوه های مورد نظرشان بودند.
نرخ قیمت میوه های دست چین به شرح زیر بود:
سیب قرمز 13 هزار و 800 تومان
سیب زرد 12 هزار تومان
پرتقال  8 هزار تومان
پرتقال توسرخ     10 هزار تومان
کیوی  9 هزار تومان
نارنگی  7 هزار تومان    
لیموشیرین  4 هزار و پانصد تومان
در میان تمامی قیمت ها، قیمت هر کیلوگرم گلابی به ارزش 33 هزار تومان برایم جالب بود و جالب تر آن که یک نفر در حال جمع کردن تعدادی گلابی در کیسه اش بود!
 
خرید میوه مردم بیشتر از دو و نهایت سه کیلو نبود، در حالیکه به گفته میوه فروش سالیان قبل بسیاری از افراد میوه هایی لوکس همچون توت فرنگی را نیز به صورت کارتنی و جعبه ای خریداری می کردند.
 
فرهاد که در این مغازه میوه فروشی مشغول به کار بود همچنین گفت: دیگر مردم شمال شهر شیراز نیز به اندازه نیاز چند روزشان خرید می کنند و دیگر مانند گذشته نمی توانیم چندین صندوق و جعبه از هر میوه بیاوریم چون احتمال اینکه میوه ها روی دستمان بماند و خراب شوند، بسیار زیاد می باشد.
 
یکی از خانم هایی که یک کیسه سیب و یک کیسه پرتقال در دست داشت، می گوید: قبلا از هر میوه چندین کیلوگرم می خریدم و در منزل همیشه میوه داشتیم و بسیاری از مواقع مقدار زیادی از آن ها گندیده و خراب شده و به بیرون می ریختیم اما اکنون دیگر به اندازه خرید کرده و اجازه نمی دهم چیزی از میوه ها در یخچال خراب شوند.   

بازار مرغ و ماهی؛ جنب و جوش نسبی
در راهم به چندین مغازه مرغ و ماهی فروشی برخورد کردم و بازه قیمتی نسبتا جالبی داشتند.
مرغ گرم و تازه از 14 هزار تومان بود تا 15 هزار و 800 تومان که به نسبت به قصابی و بازار گوشت، مشتریان بیشتری داشت و مردم بیشتری را می دیدم که دست پر از مغازه مرغ فروشی خارج می شدند.
 
قیمت دل و جگر مرغ نیز در همین بازه و حدود 15 هزار تومان بود و به گفته صاحب مغازه مرغ فروشی بیشتر مشتریان ثابت و خاصی دارند.  
 
بازار ماهی بسیار زیاد و متنوع بود و از قیمت 22 هزار تومان برای هر کیلوگرم ماهی قزل آلای آزاد و ماهی تن تا قیمت 90 هزار تومان برای هر کیلوگرم ماهی حلوای سیاه موجود بود.
 
شاگرد مغازه ماهی فروشی درخصوص فروش ماهی گفت: بسیاری از افراد شب عید را با سبزی پلو ماهی می گذرانند و به همین دلیل بازار آن بد نیست.
 
وی ادامه داد: بیشتر فروش ما در میان ماهی ها مربوط به ماهی شیر با قیمت 35 هزار تومان برای هرکیلوگرم از آن می باشد.

بازار آجیل و خشکبار؛ قیمت هایی بسیاربالاتر از پایین شهر
مغازه های خشکبار و آجیل به نسبت سایر مغازه ها شلوغ تر و از ترافیک جمعیتی بیشتری برخوردار بود.
 
متوسط قیمت های آجیل و خشکبار در دو سه مغازه خشکباری که به آن ها سر زدم، به شرح زیر بود:
آجیل 6 مغز  115 هزار تومان
آجیل مغز اعلا   175 هزار تومان
آجیل 5 مغز   88 هزار تومان (که تقریبا همه آن تخمه بود)
پسته  از 149 هزار تومان تا 230 هزار تومان
تخمه کدو گوشتی   56 هزار تومان        
تخمه ژاپنی  49 هزار تومان
ناخودآگاه به یاد قیمت آجیل و خشکبار در پایین شهر افتادم و برخی از همان اجناس و با همان کیفیت در پایین شهر با قیمتی به نسبت پایین تر وجود داشت.
 
با وجود شلوغ بودن بیشتر مغازه های خشکبار اما به آن میزان خریدی صورت نمی گرفت و حتی بودند تعداد زیادی از افراد که پس از پرسیدن قیمت با سری پایین مغازه را ترک می کردند.
* محمد صادقی؛ شیرازه


کد مطلب: 19796

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19796/خرید-ماهی-تهیه-سبزی-پلو-اختلاف-قیمت-بازار-گوشت-میوه

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir