۰
plusresetminus
حال و هوای بازار عید در فسا

رنگ و بوی عید بدون آجیل و رخت نو/ سین‌هایی که کامل نیستند

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹
نوروز امسال نیز باحال و هوا و شور و هیجان مخصوص خود اما با سفره‌های کوچک‌تری نسبت به سال‌های پیش در حال آغاز است.
رنگ و بوی عید بدون آجیل و رخت نو/ سین‌هایی که کامل نیستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، هنوز چندمتری فاصله تا رسیدن به ورودی بازار مانده که همهمه‌ فروشنده‌ها و خریداران به گوش می‌رسد و این نشان می‌دهد که بازار فسا نیز این روزها در تب‌وتاب ایام عید به سر می‌برد.

 
وارد بازار که می‌شوی در قسمت‌هایی از آن فروشنده‌ها با صدای موزیک‌های شاد و یا با ادعای تخفیف‌های ویژه، مشتریان را به سمت مغازه خود می‌کشانند؛ بعضی از مردم در حال خریدند و بعضی دیگر هم به نیت خرید آمده‌ اما با دیدن قیمت‌ها پشیمان و به امید قیمت‌های پایین‌تر به مسیر خود ادامه می‌دهند.
در مسیر غرفه‌هایی هم مخصوص آجیل و شکلات زده‌شده که قیمت‌هایی بسیار متفاوت از سال‌های پیش دارند؛ مردم با جنب‌وجوشی خاص به سمت غرفه‌ها رفته و دور آن جمع شده‌اند.
 افراد در حال پرسیدن قیمت، پرس‌وجو از کیفیت و قیمت‌ها، تست کالاها و ... هستند؛ همهمه‌ای را در کنار این غرفه‌ها به وجود آورده‌اند که شاید نه به‌اندازه و کیفیت سال‌های گذشته  اما در حال خرید آجیل هستند.
عرضه‌ ماهی گلی به خریداران نیز توسط پسربچه‌هایی کم سن و سال در نقاط مختلف بازار، با چند تشت و آکواریوم که هر سایز و نوع ماهی را از هم جدا کرده‌اند، صورت می‌گیرد؛ همچنین غرفه و مغازه‌های سبزه و دیگر سین‌های سفره‌ عید نیز جزء پر رفت‌وآمدترین‌ها در بازار هستند.

 
افزایش سه برابری قیمت‌ها
پوشاک که جزء مهم‌ترین خریدهای نوروزی هرسال است نیز از پر رفت‌وآمد ترین مغازه‌ها در این ایام‌اند که با شرایط امروز جامعه و زیر بار وضعیت اقتصادی این روزهای کشور هم‌صدای اعتراض فروشنده‌ها و هم خریدارانش را بلند کرده است. 
کریمی از فروشنده‌های پوشاک بازار فسا به خبرنگار فارس می‌گوید: اجناس خارجی سه و ایرانی ۲ برابر افزایش قیمت داشته و به همین نسبت مشتریان ما نیز به نصف سال‌های قبل رسیده است.
وی اظهار می‌کند: من مغازه‌ام را سال‌های قبل با ۱۰۰ و امسال با ۳۰۰ میلیون تجهیز کرده‌ اما مشتری‌ها پول برای خرید ندارند و با دیدن قیمت اجناس از مغازه خارج می‌شوند.
کریمی با گلایه از افزایش قیمت‌های لحظه‌ای اجناس ادعا می‌کند: اگر جنسی را امروز دیدی و ۲ روز بعد به‌قصد خرید آن آمدی باید ۲۰ هزار تومان روی پولت بگذاری تا بتوانی همان را خریداری کنی.
ما تنها تماشاگریم
نادری که در بازارچه‌ای از این بازار در حال تماشای ویترین مغازه‌ها بود به خبرنگار فارس می‌گوید: اجناس امسال ۲ تا ۳ برابر قبل است؛ آن‌ها که وضع مالی خوبی دارند در حال خریدند  و ما تنها تماشاگر هستیم.
وی بابیان اینکه مردم به خاطر عید و جلوی دوستان و اقوام خود مجبورند که خرید کنند، عنوان می‌کند: سالی یک‌بار این ایام است و مردم‌دوست دارند که خرید خوبی را داشته باشند.
نادری با گلایه از افزایش بی‌رویه‌ قیمت‌ها ادامه می‌دهد:‌ باوجوداین قیمت‌ها مردم توانایی خرید آن چیزی که دلخواهشان است را ندارند و مجبورند اجناس ارزان‌قیمت‌تر که کاربرد و ماندگاری ایده آل ندارد را بخرند.
وی بیان می‌کند: ما هرسال در زمان تخفیف‌های ویژه پوشاک،‌ لباس‌های عید و غیره را تأمین می‌کردیم اما امسال همین کار را هم نتوانستیم بکنیم.
زمانی که نظر او را در مورد آجیل و میوه‌های شب عید پرسیدم، خنده‌ تلخی کرده و می‌گوید: ما اصلاً نزدیک به این غرفه‌ها نشده و از قیمت‌ها سوال نکردیم، چون قصد و پول خریدش را نداریم.

 
راضی به آجیل‌های درجه پایین
درد و دل فروشنده‌های آجیل شب عید هم شنیدنی بود که همگی گفته‌های مشترکی داشتند.
حمید، فروشنده‌ آجیل و شکلات نیز از افزایش ۳ برابری قیمت‌ها خبر می‌دهد و به خبرنگار فارس می‌گوید: امسال خیلی‌ها قدرت خرید آجیل را ندارند و به همین دلیل فروش آجیل پایین آمده است.
وی در حال زیرورو کردن آجیل‌ها ادامه می‌دهد: خریداران یا آجیل‌های ارزان و درجه پایین‌تر را انتخاب کرده و یا به میزان کمی می‌خرند.
حمید عنوان می‌کند: زمانی که اجناس ما تمام شود با این روند صعودی قیمت‌ها دیگر قادر به خرید مجدد جنس برای غرفه نیستیم.
به گزارش فارس، آنچه در روزهای منتهی به شب عید مشهود است چیزی جز نارضایتی، ناامیدی و ناراحتی مردم نیست؛ زیرا شروع سال جدید که باید سرشار از شادی باشد با این حجم از گرانی‌ تبدیل به دغدغه برای عموم شده است.
نیاز است که در هنگام نظارت بر روند صعودی قیمت‌ها، نگاهی نیز به جیب عموم شود، تا خرید حداقل مایحتاج یک مراسم شادی تبدیل به دغدغه‌ای برایشان نشود و بتوانند سال جدید را باحال خوب و بدون شرمندگی جلو اعضای خانواده و اقوام و دوستان خود، آغاز کنند.
فارس
کد مطلب : ۱۹۸۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما