سفر به قنات زیبای تارم/ حلوای جوانه گندم شیرینی نی‌ریز‌ها در ایام نوروز

4 فروردين 1398 ساعت 11:54

نی‌ریز به عنوان یکی از شهرستان‌های فارس از آداب و رسوم، خوراک و ... ویژه نوروز برخوردار است که می‌تواند در سفر جذابیت داشته باشد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، آبشار تارم، مسجد جامع نی‌ریز و منطقه حفاظت شده بهرام گور از مناطق دیدنی نی‌ریز هستند که خبرگزاری فارس سفر به این مناطق را در نوروز در معرفی جاذبه‌های استان به شما پیشنهاد می‌کند.
آبشار تارم
 

 
یکی از اهالی نی‌ریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از جاذبه‌های طبیعی نی‌ریز، آبشار تارم است. این آبشار در 5 کیلومتری نی‌ریز قرار دارد و چشمه، کوه، جنگل و قنات زیبای «ابازردشت» در کنار آن قرار دارد.
حبیب معارفی اضافه می‌کند: آب این آبشار 115 متری و فصلی و چند چشمه دیگر پس از عبور از میان درختان انجیر به گورآب می‌ریزد.
یک منطقه اکولوژیک
معارفی با اشاره به وجود یک منطقه اکولوژیک و تحقیقاتی در نی‌ریز عنوان می‌کند: منطقه حفاظت شده بهرام گور در مسیر جاده نی‌ریز به ارسنجان قرار دارد و هزاران پرنده مهاجر همچون فلامینگو، پلیکان، درنا، غاز وحشی و ... در آن حضور می‌یابند.
وی می‌افزاید: این منطقه از سال 47 مورد حفاظت قرار گرفته و درختان بنه، بادام کوهی، کهکم، قیچ و ... از پوشش‌های گیاهی آن به شمار می‌رود.
این گیاه‌شناس جوان با ذکر وسعت این منطقه می‌گوید: منطقه حفاظت شده بهرام گور ۲۶۰ هزار هکتار وسعت دارد و از ارزش اکولوژیکی و تحقیقاتی برخوردار است.
مسجد جامع
معارفی با توصیف یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی ایران که در نی‌ریز واقع شده است، عنوان می‌کند: مسجد جامع نی‌ریز با استفاده از سبک معماری ساسانی و با نقشه یک ایوانی ساخته شده که بعدها الحاقاتی به آن افزوده شده است.

 
وی ادامه می‌دهد: در بخشی اصلی و قدیمی مسجد، ایوان عمیقی به طول ۱۸ و عرض ۵.۷ متر قرار دارد که با طاق گهواره‌ای پوشانده شده و بازدید از این مسجد به عنوان یک سازه معماری اصیل برای بسیاری از گردشگران جذابیت خاصی دارد.
حلوایی برای نوروز
یک بانوی نی‌ریزی که در طبخ غذاهای سنتی این شهرستان تبحر دارد نیز با اشاره به یک حلوای مخصوص نوروز می‌گوید: حلوای جوانه گندم برای نوروز طبخ می‌شود.
فاطمه میرزازاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌افزاید: نان اسفناج، کماج، تیلیت آب بنه، حاجی بادام و ... نیز از خوراک‌های محلی این شهرستان است که در ایام مختلف سال تهیه می‌شود و سوغات خوبی برای مسافران نوروزی به شمار می‌روند.

 
وی اضافه می‌کند: نان اسفناج با اسفناج پخته، پیاز داغ، ادویه و نان تنوری پخته می‌شود و مواد را در لای نان گذاشته و بر روی تابه می‌پزیم.


کد مطلب: 19825

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19825/سفر-قنات-زیبای-تارم-حلوای-جوانه-گندم-شیرینی-نی-ریز-ها-ایام-نوروز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir